ביקורת, "מה אם… ?", עונה 1, פרק 1 – מה אם קפטן קרטר הייתה הופכת לנוקמת הראשונה?

דיסני פלוס ומרוול ממשיכים את המתקפה שלהם על המסך הקטן, ואחרי כמה סדרות לייב אקשן, הגיע התור של סדרת האנימציה הראשונה ביקום הקולנועי של מרוול (וזאת על רקע ידיעות שדיסני הקימו אולפן אנימציה במיוחד בשביל סדרות אנימציה שיתרחשו ביקום הזה).

לפני שנדבר על הפרק עצמו, בואו נדבר קצת על מה זה בעצם "מה אם?" של מארוול. בשנת 1977 העורכים של "מארוול" החלו להשתעשע ברעיונות של שילוב דמויות קיימות בסיפורים שלא בהכרח קשורים אליהם. נכון, היום זה נראה כמו משהו מובן מאליו עם כל עניין היקומים המשותפים, אך בזמנו הדבר נחשב לפריצת דרך סיפורית. "מה אם ספיידרמן היה חלק מארבעת המופלאים" היה הכותר הראשון בסדרה, שבהמשך התפרעה לחלוטין ושחקה עם סיפורי מקור, שילבה כמה דמויות לישות אחת ואפילו "בראה" קווי עלילה קאנוניים חדשים לגמרי (לדוגמא: "מה עם ג'יין פוסטר הייתה הופכת לאל הרעם", או "מה היה קורה לו קונן היה חי בזמננו").

המשך הקריאה כולל מעט ספויילרים לסדרות מרוול האחרות:

מעט ספוילרים עבור מי שחי מתחת לסלע ולא צפה ב"וונדהויז'ן" או "לוקי": אולפני מארוול פתחו את שער הזהב אל עבר הרב-יקום או "מולטיוורס" אם תרצו (שיעול, שיעול, קריצה, קריצה) ומעכשיו כנראה שמותר יהיה לשנות דמויות וקווי עלילה ביקום הקולנועי, מבלי לפגוע ברצף הסיפורי עד כה. אתם יודעים, מה שקרה ביקום המקביל נשאר ביקום המקביל.

וכך הוחלט שהגיע הזמן להביא אלך המסך את סדרת הקומיקס המופרכת של מארוול קומיקס "מה אם?" אל המדיה הקולנועית, או יותר נכון הטלוויזיונית.  הרעיון הכללי היה לקחת את כל סרטי היקום הקולנועי של מארוול, החל מ"איירון מן" הראשון ועד ל"סוף המשחק" וליצור סדרה שכל פרק בה יעסוק בשינוי קטנטן בעלילה של אחד הסרטים. למשל: מה אם פגי קארטר הייתה מקבלת את נסיוב חייל העל, במקום סטיב רוג'רס? (מייד נגיע לזה). למיזם השאפתני הוצמדו הבמאי בראיין אנדרוס, בעל רקורד עשיר מאוד כאמן סטוריבורד ותסריטאי בעולם האנימציה, והאנימטור הצעיר סטיבן פרנק. התוצר הסופי הוא עונה ראשונה של 9 פרקים (עם עונה שנייה בדרך) לא בהכרח לפי סדר יציאת הסרטים. הפרק הראשון כאמור הוא "קפטן קארטר".

what-if-carter-poster

ג'פרי רייט הוא "הצופה" (The Watcher), ישות בין כוכבית שתפקידו הוא בפשט- לצפות ולא להתערב. הצופה מקריין כל פרק בסדרה ומסכם לנו בעצם את ארועי הסרט המדובר בפרק עד לאותו רגע מכונן שמשנה את העלילה וכביכול "יוצר יקום חדש". הפעם, מדובר ב"קפטן אמריקה – הנוקם הראשון". השינוי שהפרק נבנה סביבו הוא – סטיב רוג'רס נפצע לפני הפיכתו לקפטן אמריקה, ופגי קארטר (בדיבובה של היילי אטוול) מוצאת עצמה מחליפה את סטיב והופכת לחיילת העל קפטן קארטר.

השינוי הקטנטן משריש לסיפור חדש לגמרי בו סטיב מקבל שריון דמוי איירון מן, באקי שורד את מלחמת העולם השנייה בלי שריטה, היידרה מנסים להשתלט על העולם עם תמנון ענק (כמעט רפרנס לעלילת אחת העונות של "סוכני שילד") ועוד שלל אפשרויות עלילתיות משעשות להמשך. עלילתית, בסוף העונה הזו אנחנו אמורים לקבל צוות חדש של גיבורים המורכב משלל היקומים החדשים הללו. ובנוסף, למרות שמדובר ביקומים מקבילים, העלילה עדיין נחשבת קאנון לסרטים עצמם. מבולבלים? ככה זה ברב-יקום.

what if 01

על העלילה ההיתולית והמשעשעת רבת האפשרויות דיברנו, מה לגבי אנימציה וסאונד? טוב מבחינה ויזואלית סטיבן פרנק עושה עבודה מאוד מרשימה. ישנו שימוש במה שנקרא toon shader, כלומר שהדמויות בנויות בתלת מימד מלא, אך הטקסטורה, הצביעה והתאורה נותנות תחושה של אנימציה דו מימדית קלאסית. טכניקה זו מאפשרת לשלב תנועה מדוייקת הנעשת בתלת מימד, ואת הסגנון העיצובי של עולם הקומיקס שמתקיים כאח תאום לאנימציה הקלאסית.

אומנם אין בועות דיבור מתפוצצות על המסך כמו ב"מימד העכביש", אך קיימים הפרטים העדינים כמו למשל אוויר נע כאשר דמות מתנשמת, או רטט על המסך כאשר יש מחשבה של ריכוז לאחת הדמויות. הפרטים הקטנים האלו שומרים על הזיקה למקורות תוך כדי שהם בעצם מיוצרים בטכנולוגיה חדשה יחסית. כל אנימטור שמצליח לשלב עבר ועתיד מבחינתי ראוי למדליה. או לפחות ל"כל הכבוד". ומבחינת סאונד ודיבוב? רוב השחקנים המקוריים מסרטי הלייב אקשן מדובבים את המצויירים שלהם. אני חושב שזה סיבה מספיק טובה לתת גם כאן "כל הכבוד" (אבל נדבר בהרחבה על זה בפרק הבא העוסק ב"שומרי הגלקסיה").

אומנם ראיתי במיזם "מה אם" כשעשוע זמני עד שיגיעו סרטים חדשים, אך מסתבר שמדובר בסדרה עם הרבה מאוד בשר על העצמות.

ציון סופי: 4

ratings-tv-4

השאר תגובה