ביקורת, The Gifted, עונה 1, פרק 8 – סכנת הכחדה

חצי שנה עברה מאז ששוחרר הטיזר הראשון לסדרה של רשת "פוקס". זהו גם בדיוק הזמן מאז שהחלו חרושת השמועות והתיאוריות על כך ששם המשפחה שבחרו לילדי הסדרה, "סטראקר" הוא אינו מקרי. ועד לזמן שהשמועות ותיאורית המעריצים הזו הפכה למציאות. כן! זה קרה ממש לפני הפגרה, בפרק מספר 8,  בו סוף סוף ראינו את צמד האחים המיתולוגי מהקומיקס, "פנריס".

בסצינת הפלשבק המסורתית שפותחת את הפרקים, זכינו לראות את האחים בלונדון של שנות החמישים, רגע לפני שהאינטרפול לוכדים אותם, מחייכים, משלבים ידיים, ועושים בהם שמות.

The Gifted, threat of eXtinction 14

אזהרה! המשך הקריאה מסוכן כמו האחים פנריס, שכן הוא כולל ספוילרים לפרק השמיני- "סכנת הכחדה":

להזכירכם, בסיום הפרק הקודם גילתה סייג' ש-"כלבי הציד" מורכבים ממוטאנטים שהומרו ע"י תאגיד "טראסק", אותו ארגון, כך מגלה להם ריד, בו עבד אביו בעברו. ריד מחליט שזה הזמן לחדש קשרים עם אביו, עמו לא דיבר שנים, ויחד עם ת'אנדרבולט שנחוש לגלות מה עלה בגורל חברו הטוב גאס "פולס", הם נוסעים לצ'טנוגה, טנסי (אני אוהב איך שעלילת הסדרה הזו מתפרשת ברחבי ארה"ב) כדי לעשות מצוות ביקור הורים ולברר מאביו של ריד, על מה בדיוק עבדו שם ב"טראסק".

את אביו של ריד, אוטו סטראקר, משחק השחקן האמריקאי הותיק ריימונד ג'יי בארי, שראינו לאחרונה משחק בתור "השאמאן" בסדרה גות'האם, וכיכב גם בעונה השנייה של "ה-100". המשחק שלו בפרק מצויין, ואני מצטער על כך שההופעה שלו היא חד פעמית.

לאחר כמה חילופי דברים והאשמות גנרים בין אב ובנו שלא דיברו עשרות שנים, שומע אוטו על כוחותיהם של נכדיו שמעולם לא ראה, והדבר מזעזע אותו עד כדי כך עד שהוא מחליט לשבור את קשר השתיקה (ולא בפעם הראשונה בסדרה הזו, הדבר נעשה בצורה שבלונית) ולספר לבנו כל מה שידוע לו.

מסתבר שאוטו הוא בנם של שני תאומי ה"פנריס" הידועים לשמצה, שהשליטו טרור בשנות החמישים כפי שראינו בפתיחת הפרק. שני המוטאנטים ניסו לגדל את אוטו, בנו של הצלע הגברית מהצמד (זה לא נאמר במפורש, אבל נרמז די בחדות שלאוטו יש מקום של כבוד בקבוצת הפייסבוק "כשאמא ואבא הם אחים") ולהפוך אותו לנשק מוטנטי רב עוצמה אפילו יותר מהם.

The Gifted, threat of eXtinction 01

אוטו, שלא אהב את הרעיון נמלט, והקדיש את חייו הבוגרים למציאת "תרופה" לגן המוטאנטי, קו עלילה שנחקר גם בריצת הקומיקס הראשונה של של ג'וס ווידון במארוול, שבמקרה או שלא נושאת את שם הסדרה-"gifted", וגם בסרט "אקס-מן 3: המפלט האחרון" (שגם קיבל סוג של אזכור בפרק הקודם, כפי שכתבתי בביקורת הקודמת). אוטו הצליח למצוא תרופה כזו, אבל היא היתה יעילה לאדם אחד בלבד (בתור בוגר לימודי ביוטכנולוגיה, אני באמת לא מעלה על דעתי איך זה יתכן או מדעי בכלל), ואותה הוא מרוקן על בנו יחידו, אשר הוא אוהב, ריד.

כך מסתבר שריד, שתבע עשרות מוטאנטים והזדהה עם שירותי הסנטינלס בתחילת הסדרה, היה אמור להיות מוטאנט בעצמו, ואחד עוצמתי למדי, אם לשפוט על פי ההיסטוריה הגנטית של המשפחה. השיעור בהיסטוריית משפחת פון-סטראקר נקטע, כשלמקום מגיע ד"ר קמפבל בליווי אנשי סנטינלס ו"כלב הציד" (השני) החביב עליו – פולס, מפני שהוא חושד (וצודק, שוב-נוחות תסריטאית) שאנשי המחתרת הגיעו לאוטו.

The Gifted, threat of eXtinction 04

אחרי שאוטו מבקש מבנו לשמור על נכדיו מהעולם, ועל העולם מפניהם, הוא מחליט להתמודד על תואר "אב השנה" ולהקריב את חייו כדי שבנו ומנהיג המחתרת שעימו ימלטו מפני הרודפים אחריהם. כנראה שהאחים סטראקר ידעו מה הם מגדלים בבית, כי כוחו של פולס לא מספיק חזק כדי לעצור את כדור הפיצוץ שיוצר אוטו, שפוגע בכל מי שנמצא במקום, אבל לא לפני שהוא סופג כמה יריות מהלוחמים.

קמפבל נמלט עם אנשי הסנטינלס, מותיר מאחור את גופתו של אוטו ואת אוגוסטוס "פולס" שנפצע קשות בפיצוץ ומת בידיו של חברו הטוב משכבר הימים, ג'ון "ת'אנדרבולט". חבל לי על סיום התפקיד של "פולס" בסדרה. אהבתי את הדמות, ורציתי לראות אותו חוזר לעצמו, ומשתמש בכוחו נגד ד"ר קמפבל.

The Gifted, threat of eXtinction 07

במקביל, לורנה עוד כועסת על מרקוס בעקבות אירועי הפרק הקודם ולכן מסרבת להצטרף אליו למשימה. ההתנהגות הזו ילדותית ולא אופיינית לדמות החזקה שהיא מייצגת. בכלל, לאורך כל הפרק, קו הקנאה/כעס הזה של פולאריס לא היה אמין בעיני, וגרם לי בעיקר תחושה של חוסר נוחות.

במקומה, בלינק מצטרפת לג'ון ומרקוס במשימה לאסוף אליהם כמה מוטאנטים שהוסתרו על ידי כומר שהשלטונות הגיעו אליו בחקירתם. במהלך המשימה, מסתבר שאחת מהמוטאנטיות המסתתרות, ועוד ספידסטרית, לא פחות, משתייכת בעצם ל"כלבי הציד" והיא נשתלה שם על ידי קמפבל כדי שתביא למעצרם של חברי המחתרת.

The Gifted, threat of eXtinction 15

בזכות טלפתית שנמצאת אף היא בין הפליטים החבורה חושפת זאת, ולאחר קרב קצר, שנראה ממש כאילו נלקח מקומיקס של אקסמן, הם מצליחים לתפוס אותה. במחתרת, מנסים הלוחמים לחקור אותה ולגלות עוד פרטים על תוכנית "כלבי הציד", אך ללא הצלחה. קייט, האחות הרחמניה, היא זו שמבחינה בתסמיני גמילה אצל המוטאנטית העצורה, ומעלה את הרעיון שהשתמשו בסם כלשהו כדי להביא אותה למצבה הנוכחי.

ואכן מסתבר שטראסק השתמשו על המוטאנטים בסם בשם "קיק", שהבסיס ליצירתו הייתה התרופה של אבא אוטו, והשפעתו הממכרת גורמת להגברה זמנית של היכולת המוטאנטית של הנוטל אותה (סם שבמהלך הפרק אנו רואים אותו ניתן גם לפולס). לאחר עוד שילוב מוצלח בין כוחותיהם של ילדי משפחת סטראקר (שעושה טיזינג טוב עם שילוב הכוחות של הסבא רבה שלהם עם אחותו) מצליחים חברי המחתרת לכפות את המוטאנטית הסוררת, אבל גם שימוש מאיים של פולאריס בסכיני המתכת, משל הייתה אביה, לא גורם לכלבת הציד לדבר.

The Gifted, threat of eXtinction 05

בנקודה זו שוב עושה קייט שימוש בכח העל שלה – היכולת לגרום לכל מי שנמצא בחדר לשאול "איך לא חשבנו על זה קודם"- וקוראת לטלפתית שהופיעה מוקדם יותר(ומתגלה בשם אסמיי), ומגולמת על ידי סקיילר סמואלס ("אימה אמריקאית", "מלכות הצעקה"), על מנת שתקרא את מוחה. אסמיי מגלה שקלואי, כך נקראת כלבת הציד המעונה, נלכדה על ידי השלטונות בעודה מנסה למצוא תרופה לילדה החולה, וכדי להגן עליו היא הקריבה את עצמה לטובת הניסוי, שהפך אותה למכורה לסם, כשהיא נתונה למרות שירותי הסנטינלס. לאחר שמתגלה הדבר מתה קלואי מיסורי הגמילה (מראה שמזעזע אפילו את לורנה הקרירה והקשוחה), והופכת למוטאנטית השלישית בפרק שחייה נגדעים. פרק קטלני,מה שנקרא.

בעלילה שלישית, והדי שולית יש לציין, מסתבר שאחת הילדות שהיו בין הפליטים המוטאנטים, נורה, שהתה בבית המחסה שהסתתרה בו בעברה גם בלינק, והייתה שם בזמן שהסנטינלס הרגו את כל יושביו באירוע שגילינו בפרק הקודם. נקיפות המצפון של בלינק שהובילה (בעת שקדחה מחום) את הסנטינלס למקום, והרחמים שלה על הילדה מובילים אותה לעשות את מה שלא יעשה- להשלים עם סוניה "החולמת" ולסלוח לה על מה שעשתה לה, לאחר שהחולמת ניאותה ליטול מנורה את מחזות האימה מאותו הלילה הנורא.

The Gifted, threat of eXtinction 08

הפרק מסתיים במונטאז יפה של כל הדמויות השרויות במחשבות ואבל- כל אחד על מישהו משלו, ושל משפחת סטראקר ששוב מתאחדת, כששני הילדים עושים את מה שאוטו חשש ממנו יותר מכל, ומשלבים את ידיהם בדיוק כמו אבות אבותיהם (האימה!).

ביצי פנריס

*אסמיי, היא לא סתם טלפתית, היא אחת מ"קוקיות סטפורד" (באנגלית זה נשמע טוב יותר, נשבע לכם), חבורה של חמש טלפתיות בריטיות צעירות שטופחו על ידי אמה פרוסט ויחד הכח שלהן הופך לעוצמתי במיוחד (כמו כוחם של זוג אחים מסויים..). בפרק אסמיי מזכירה שמשפחתה כלואה על ידי הסנטינלס. מעניין אם נראה את הקוקיות בפרקים עתידיים. (אגב, פרט טריוויה שלא הרבה יודעים – ראשי התיבות של שמותיהן של חמשת הקוקיות יוצרת את המילה SPICE, וזו היתה מחווה ללהקה הבריטית Spice girls שכיכבה באותם הימים.)

*"קיק" הסם, גם הוא הופיע בקומיקס, וכמו בסדרה , הוא היה גורם לנוטל אותו להגדיל זמנית משמעותית את כוחו המוטאנטי.

The Gifted, threat of eXtinction 11

*שני הרפרנסים שהזכרתי הופיעו לראשונה מאותה סדרת קומיקס, שזה עניין מעניין בפני עצמו. מדובר בריצה הראשונה של  New X-Men, שנכתבה על ידי גרנט מוריסון. הסיפור שקדם להופעתם לראשונה נקרא "E Is For Extinction". כן, דומה מאוד לשם הפרק. בסיפור הקומיקס אסמיי הפכה למכורה לסם, ובגלל צריכתו וההתמכרות שלה אליו היא עשתה מעשים שלא יתוארו (לפחות לא כאן ועכשיו..)

*במהלך הפיצוץ שיוצר אבא אוטו, נפגע ד"ר קמבפל בפניו באיזור עינו. יתכן שהדבר ישאיר שם צלקת רצינית, בדיוק כמו שיש לבן דמותו בקומיקס.

*מי שרוצה לקרוא עוד על התאומים אנדריאה ואנדריי (לא הייתה הרבה יצירתיות לברון פון סטראקר בבחירת השמות) נתקלתי בכתבה הטובה מאוד הזו.

בפרק הבא נראה עוד קצת משילוב הכוחות בין האחים!

ציון: 4
ratings-tv-4

השאר תגובה