קריאה מן העבר, Civil War

בניה שגיב חוזר לסדרת הקומיקס שהחלה את מאבק האיתנים בין קפטן אמריקה ואיירון מן, "מלחמת האזרחים" שכתב מארק מילר ב-2006.

הביקורת מכילה ספוילרים לאיוונט הכל כך מרכזי בהיסטוריה של חברת מרוול:

בואו נחזור קצת לשנת 2006, תקופה שבה events בכל מה שקשור לשתי חברות הקומיקס הגדולות, לא הייתה שם נרדף לתאבת בצע, או איזה פתרון גימיקי להביא קוראים חדשים. הכותב הידוע מארק מילר ("קיק אס") והצייר סטיב מקניבן (שעבדו ביחד על דברים אחרים כגון old man logan הקלאסי) איחדו כוחות פעם נוספת כדי להביא לנו אירוע קומיקס בפרופורציות אפיות שהביאו לנו לא רק אקשן משובח, ודמויות מצוינות, אלא גם קונפליקט מוסרי מעולה שמניע את הסיפור.

נכון, אם הייתם מנסים למכור לי היום אירוע מרוול על גיבורים שנלחמים אחד מול השני, שנכתב על ידי מארק מילר, לא בטוח שהייתי קונה את זה. מילר בעיניי הוא כותב hit and miss. חלק גדול מעבודתו בחברת מרוול מאוד ראויה לשבח, אבל בחלק גדול מן הכותרים העצמאים שלו ניתן לראות שיש לו אהבה גדולה לאלימות מוגזמת ללא הצדקה, ונסיונות לזעזע למען הזעזוע ולא בכדי לספר את הסיפור.

civil war comics review 01

הסיפור מתחיל עם חבורת גיבורי על הידועה בשם New Warriors שמצלמים פרק בתוכנית הריאלטי שלהם בו הם מנסים לתפוס נבלי על במקום המסתור שלהם (שזה לכשעצמו רעיון מעולה בהתחשב בזמן בו נכתב האיוונט), אבל אירוע מוביל לעימות אלים וזה מוביל לפיצוץ ענק שהורס את הרחובות הקרובים, ובתוכם גם בית ספר, וכך גוזל חיים רבים של אנשים וילדים.

המקרה הזה מוביל לכעס גדול בקרב האזרחים ובעצם להצפת הגילדיטימציה שרוב האוכלוסייה חשה לגבי החוקיות של גיבורי העל והיכולת שלהם להרוס כל מה שנקרה בדרכם במלחמתם נגד הרוע. דעת הקהל הרווחת אחרי המקרה יוצאת נגד גיבורי העל ובעצם בעקבות הסטה מתירים את דמם. דבר זה מוביל לאלימות נגד גיבורי על ברחוב, ואחד הקורבנות הראשונים הוא ג'וני סטורם, הלפיד האנושי, שמוצא את עצמו בבית חולים בעקבות מקרה שכזה.

civil war comics review 02

גיבורי העל מדברים ביניהם על העניין ואיירון מן מוביל את הרעיון להפוך את גיבורי העל למשרתיו של החוק. הם יהיו חייבים להירשם בפני פקידים ממשלתיים ויעבדו תחתם באופן לגיטימי. בצד השני של הדיון עומד קפטן אמריקה שמתנגד לרעיון באופן נחרץ. וכך גיבורי העל מתפצלים לשתי קבוצות, אחת תחת הנהגתו של איירון מן (אשר מגובה בכל האמצעים שיש לממשלת ארצות הברית ושילד) וקפטן אמריקה.

קבוצתו של איירון מן רוצה לאכוף את החוק, והקבוצה של קאפ מתנגדת לחוק, ובורחת למסתור, משום שהם הפכו, בעקבות כניסת החוק החדש, לפושעים. כך נוצרת מלחמת האזרחים, וואו זה נשמע כמו סרט מעולה הא? (בקרוב בקולנוע)

civil war comics review 03

הכוכב האמיתי של הספר הוא כמובן הדילמה והקונפליקט המוסרי בין שני הצדדים. האם זה עניין של נקודת מבט? או שיש צד שהוא צודק וצד שטועה באופן ברור? בקריאה הראשונה שלי זכור לי שבמשך הספר כל הזמן עברתי צדדים בראש שלי, לא הצלחתי לבחור באיזה צד אני הייתי תומך ומי צודק או טועה.

שני הצדדים מוצגים בצורה מאוד לוגית שמאפשרת לקוראים להבין היטב את דרך החשיבה שלהם. בקריאה השנייה הייתי רוב הזמן בצד של איירון מן, הוא נראה לי הרבה יותר הגיוני. הרי למרות שהם מצילים את העולם כל הזמן, גיבורי העל גם הזיקו לא מעט, הם אחראים בעצמם לצרות רבות ובעיקר ללא מעט אנשים שמצאו את עצמם ללא קורת גג, או שנפצעו. למה שלא יעבדו תחת החוק? (וגם התשלום לא יזיק לגיבורים הבאים מחיים פשוטים, כמו ספיידי). למרות שבזמן שחשבתי את דברים אלה צץ לו קפטן אמריקה קטן בראשי ועשה לי "נו נו נו!". אחרי הכול, איך מישהו כמו קפטן אמריקה יכול לטעות?

civil war comics review 04

לסדרה קוראים civil war ולא civil discussion, ולכן לא מפתיע שמהר מאוד העלילה מובילה לעימות פיזי. הדבר לא מאכזב. סטיב מקניבן עושה עבודה מצוינת עם הספר. הסגנון האפל ואפי שלו בהחלט ראוי למשהו בסדר גודל כזה.

בעימות הפיזי הראשון בין שני הצדדים, הקרב נגמר במוות של ביל פוסטר, הידוע בשם גוליית, שנהרג על ידי רובוט בצורתו של ת'ור שנבנה על ידי אנשים מהצד של סטארק, בכדי שיעזור בקרב, אבל כמובן שהוא יצא משליטה. כאשר מגיעים לחלק הזה בסיפור, ברור שמה שקורה כאן כבר אינו משחק, ופגיעה באנשים היא כבר לא בגדר אפשרות, אלא חלק מן המציאות. וככה קרב בין שני אנשים שחלוקים רק בדעותיהם לגבי הדרך שבה צריך לעזור ולשמר את ביטחון העולם, הוביל למוות של איש חף מפשע.

civil war comics review 05

למרות המוות הלא מוצדק של גוליית, טוני סטארק ממשיך לעשות עוד דברים עם רמת מוסר מפוקפקת בהחלט. הקרב מתחיל לגבות מחיר גדול, כמו למשל הפיצול של סוזן סטורם מבעלה ריד ריצ'רדס (שהצטרף לצד של סטארק), בעקבות המוות הלא מוצדק של ביל פוסטר שאשמתו נופלת חלקית גם עליו. טוני מגייס לעזרתו את הת'אנדרבולטס, צוות שבנוי מנבלי על, על מנת שיעזרו לו להביס ולתפוס את האנשים של קאפ.

הם שולחים את נבלי העל jack o lantern, ואת הjester לתפוס את ספיידי, ובזמן העימות שלהם בביוב, הם מכסחים את ספיידי עד שמגיע למצב אנוש וניצל רק ברגע האחרון על ידי הפאנישר. אני מציין את הנקודה הספציפית הזאת כי כאן זה נהיה ברור שהמצב יצא לגמרי משליטה, וגם אם הטיעון המוסרי של טוני נכון, האמצעים שלו לחלוטין לא מוצדקים.

civil war comics review 06

הקרב הסופי של מה שנראה כמו כמעט כל הדמויות ביקום של מארוול, נראה מדהים ומצליח לרגש. לבסוף קפטן אמריקה רואה את ההרס שנגרם בגלל הקרב ומבין שיש לעצור את זה מיד, ונכנע. וכך יחד איתו אנו מבינים, שקרב שהחל על הדרך להגן על שלום האזרחים, נגמר רק ברצון העז לנצח את היריב, לא משנה מה התוצאות ומה עומד בדרך.

האם טוני ניצח? אפשר לומר, טכנית. קאפ נכנע, החוק של טוני הוביל לירידה משמעותית בפשע, אבל המצב עדיין מסריח. האם מה שטוני עשה כדי להגיע למצב הזה מוצדק? למרות שבסופו של דבר הצליח? השאלה הזאת נשארת אתנו גם אחרי הקריאה.

לסיכום: המלצה חמה לקרוא את המיני סדרה במלואה, שמונה 7 חוברות (וגם חלק מהטיי אינס שלה), לא רק כדי להכין אתכם לסרט, אלא כי גם בתור סיפור בודד, הוא מעולה, מעניין, מלא באקשן משובח, דמויות טובות, ושאלות גדולות. לא כדאי להחמיץ אותו.

ציון 4.5
ratings-4-half

3 thoughts on “קריאה מן העבר, Civil War”

  1. בכלל לא, אחד הסיפורים נחסרי תועלת, גיבורי על שנלחמים אחד בשני על חוק קטן בזמן ש annihilation קורה בחלל

  2. לא, הוא לא "מעולה".
    זה סיפור גרוע בביצוע גרוע (חוץ מהציור הנחמד של סטיב מקניבן).

    1. מה?? על מה אתה מדבר? מאיפה זה הגיע? זה אד האירועים הטובים ביותר והמהנים ביותר שקראתי.. אני זוכר שנהנתי כל כך, עד שקראתי אותו פעמיים שלוש..

השאר תגובה