הטוב, הרע והמאורע -תמונות מתוך העיבוד החדש ל"העמדה" על פי סטיבן קינג

"ואניטי פייר" שוב מפנק עם הצצה ראשונית ובלעדית (אחרי זו של "חולית") והפעם מתוך סט הצילומים של "העמדה" – הגרסה החדשה לאפוס של סטיבן קינג שתעלה בערוץ הסטרימינג CBS All Access. זה נראה כמו תזמון מתאים תוך כדי מגפת הקורונה, לקבל המחשה בדיונית לוירוס שהורג כמעט את כל אוכלוסיית העולם.

VF0620_The_Stand_Embed02b

למי שלא מכיר, "העמדה" הוא אחד מהרומנים הגדולים הראשונים של קינג, אותו פרסם בשנת 1978 (וכעבור 12 שנים חזר לעשות בו מקצה שיפורים), הרבה לפני שנהפך לסופר רבי המכר הסדרתי שהוא כיום. מדובר במפלצת בת יותר מ-1000 עמודים (בגרסה העברית אותה אני מחזיק), הספר הבודד הארוך ביותר שכתב קינג.

VF0620_The_Stand_Embed01
ג'וון אדאפו (לארי אנדרווד) ונדין קרוס (אמבר הרד) נמלטים מהריסות העיר הגדולה

הנחת המוצא היא כי וירוס מהונדס, זן קטלני במיוחד של שפעת שזוכה לכינוי "קפטן טריפס", משתחרר בתאונת מעבדה ומחסל את רוב אוכלוסיית העולם בתקופה קצרה. אולם, קינג משתמש ברקע הזו כדי לחקור את רעיון הבחירה החופשית של נפש האדם, את החברה האנושית, ערבות הדדית, אומץ וחברות.

VF0620_The_Stand_Lede
וופי גולדברג היא אמא אביגייל, אשת החזיונות משדות התירס של נברסקה

השורדים מגלים כי הם נמשכים בידי חזיונות שונים לשני מקומות בארה"ב – "הטובים" מגיעים לביתה של "אמא אביגייל", ישישה אפרו-אמריקאית בנברסקה, בעוד ש"הרעים" מתרכזים בלאס-וגאס, תחת הנהגתו של רנדל פלאג, "האיש האפל", יישות דמונית על טבעית המבקשת לשלוט באנושות (דמות שחוזרת בעוד יצירות של קינג, כמו "המגדל האפל").

VF0620_The_Stand_Embed-02
אלכסנדר סקרסגארד בתור רנדל פלאג, מתכנן מזימות באורות לאס-וגאס

המאבק האפי בין הטוב והרע שנפרש בסיפור מזכיר במידה רבה את זה של "שר הטבעות". בין המעריצים, "העמדה" תמיד מתחרה עם "זה" על תואר "הספר הכי טוב" של קינג, אולם בכל מקרה הוא נחשב לספר מופת בספרות המודרנית בלא מעט מקומות ומדרגים.

The-Stand-Amber-Heard
אמבר הרד כנדין קרוס

בשנת 1994 יצאה מיני סדרה (סקרתי אותה בקצרה כאן) שזכתה להצלחה ברשת ABC ודיבורים על עיבוד מחודש הסתובבו בשנים האחרונות, וביתר שאת מאז שעיבודים לקינג הפכו להיות שוב מצרך סופר מבוקש.

מי שעומד מאחרי העיבוד החדש הוא הצמד בנג'מין קאוול וטיילור אלמור (שיצרו את Justified עם טימות'י אוליפנט ל FX). קינג כתב מחדש את סיום הספר כדי להתאים אותו לימינו, אך אפילו הוא נדהם מהדמיון בין המציאות לבדיון, אשר הפך לממשי יותר כאשר ההפקה נאלצה לסיים 4 ימים לפני המועד בשל התפרצות נגיף ה covid 19. הצמד משמש גם כמפיקי הסדרה לצד ג'וש בון (במאי "אשמת הכוכבים") שגם יביים את הפרק הראשון והאחרון בסדרה.

VF0620_The_Stand_Embed-01
אודסה יאנג היא פראן גולדסמית'

הכתבה מציינת כי הסיפור המקורי של קינג שונה, כך שאינו מוצג עוד בצורה ליניארית. זו החלטה שנראית לי מוזרה ביותר, מאחר והסיפור של קינג בונה את "העולם החדש" ואת האימה בצורה הדרגתית שמתאימה מאוד לקליימקס האפי שאליו הוא מגיע. יוצרי הסדרה טוענים כי עשו זאת כדי לא ליצור עוד סרט שדומה בעלילה ל"התפרצות" של סודרברג, אך אני חושב שיש כאן סיבה לדאגה. כפי שאמרתי, "העמדה" הוא לא סרט על המגפה, הוא סרט על נושאים אחרים לחלוטין ויש מצב שיש פה תקלה בהבנה של החומר.

כאמור, "העמדה" הוא אפוס שכולל בתוכו לא מעט דמויות ועלילות מצטלבות (דבר שסיבך את קינג לא מעט במהלך הכתיבה), והסדרה אכן מתהדרת בקאסט מרשים:

  • אלכנסדר סקרסגרד (אריק נורת'מן ב"דם אמיתי") בתור רנדל פלאג\"האיש השחור", התגלמות הרוע. האם סקרסגארד באמת יוכל להביא רוע אמיתי לדמות הזו כמו שאחיו הצעיר ביל הביא לתפקיד של זה\פניוויז?
  • וופי גולדברג בתור אמא אביגייל פרימנטל, שמייצגת את כוחות הטוב.
    כפי שראיתי שמישהו כבר כתב, וופי היא מי שהוא דמיין בתפקיד כאשר קרא את הספר.
  • ג'יימס מרסדן ("סוניק", "בשבילי אתם מתים") הוא סטו רדמן, אדם פשוט מטקסס שהופך בעל כורחו למנהיג השורדים "הטובים". בעיבוד הקודם גילם אותו גארי סיניז באופן נפלא.
  • גרג קיניר בתור גלן בייטמן, פרופסור לסוציולוגיה.
  • אודסה יאנג תגלם את פרן גולדסמית', אישה צעירה ובהריון. מולי רינגוולד גילמה את פרן בגרסה הקודמת.
  • אמבר הרד (מירה ב"אקווהמן") בתור נדין קרוס, אישה מסתורית ודי מעורערת. תפקיד שהיה של לורה סן ג'קומו בגרסה ההיא.
  • אוון טיג כהרולד לאודר,מתבגר דחוי שמנסה לבסס את מעמדו בעולם החדש.

    the-stand-cbs-owen-teague
    אוון טיג כהארולד לאודר
  • הנרי זאגה כניק אנדרוס, צעיר חירש אילם אך מאוד חכם.
  • ג'וון אדאפו ("אוברלורד)  הוא לארי אנדרווד, מוסיקאי בעל יצר הרס עצמי.
  • נאט וולף יהיה לויד הנריד, יד ימינו של /"האיש האפל". מיגל פרר המנוח גילם אותו בגרסה הקודמת.

    VF0620_The_Stand_Embed02a
    רנדל פלאג (סקרסגארד) מגייס את לויד הנריד (נאט וולף) מהמקום הכי נמוך
  • אולי הליהוק הכי מפתיע מכולם – מרילין מנסון, זמר הרוק בעל הפרסונה הייחודית שכבר קיבל תפקידים שונים כשחקן בעבר (היה מצוין בתפקיד משנה ב"ילדי האנרכיה") יגלם את "פחזבל", מטורף ופירומן הסוגד ל"איש האפל". בגרסת המקור הטרלול היה שייך כולו למאט פריור שעשה אותו מעולה. מנסון גם הקליט גרסה חדשה לשיר "The End" של הדלתות עבור פסקול הסדרה.

יש עוד לא מעט דמויות שקיימות בסדרה, אבל אין כרגע טעם לעבור על כולן.

the-stand-cbs-owen-teague-odessa-young
אודסה יאנג עם אוון טיג

כאמור, הסדרה תעלה ב CBS All Access (כך שאולי יש סיכוי שנוכל לצפות בה כאן ב"נטפליקס") אך עדיין אין תאריך ידוע לשידורה. בגרסה הנוכחית יהיו 10 פרקים לעומת 4 של הגרסה משנת 1994. לנו נשאר רק לחכות…

2 thoughts on “הטוב, הרע והמאורע -תמונות מתוך העיבוד החדש ל"העמדה" על פי סטיבן קינג”

השאר תגובה