ביקורת, "האיש הבלתי נראה" – עכשיו את רואה אותי, עכשיו לא

לפני שאתחיל, וידוי קטן. אני לא אוהב סרטי אימה, אף פעם לא התחברתי לז'אנר, ולא צפיתי בסרטי אימה אחרים חדשים או ישנים. לכן, כשהלכתי ל"בלתי נראה", ציפיתי לכל הבהלה במהלך הסרט, אך השתדלתי להיות נטול דעה. סרט האימה – מדע הבדיוני החדש של אולפני יוניברסל, שכבר בסוף השבוע הראשון ליציאתו הכניס בין 26 ל־27 מיליון דולר, לעומת תקציב ההפקה שעומד על כ־7 מיליון דולר. כזכור יוניברסל הצהירו כי בכוונתם ליצור יקום קולנועי של מפלצות, לו קראו היקום האפל. היקום הזה מבוסס על סדרת סרטים מצליחה של חברת יוניברסל משנות ה-30 של המאה הקודמת שכללה סרטי אימה קלאסיים כמו "המומיה" (1932), "דרקולה" (1931), "איש הזאב" (1941), וכמובן, "האיש הבלתי נראה" משנת 1933 בכיכובו של קלוד ריינס.

אבל בואו נישאר בהווה. ב-2016, העבודה על הסרט עוצבה כחלק מיקום זה, ופורסם כי השחקן ג'וני דפ לוהק לתפקיד הראשי – האיש הבלתי נראה. אולם, הרעיון נזנח אחרי הכישלון הקופתי של הסרט "המומיה" משנת 2017 בכיכובו של טום קרוז, ואולפני יוניברסל החליטו לחזור למקורות ולעשות את סרטי האימה הללו כסרטים עצמאיים שמתמקדים בסיפורים אישיים ואינטימיים יותר, ופחות בקשרים שבין סרט לסרט. ב-2019, שנתיים לאחר הכישלון של הסרט "המומיה" ניתנו מושכות הבימוי וכתיבת התסריט בידיו של השחקן, בימאי, ותסריטאי ממוצא אוסטרלי לי וואנל, שמוכר לצופי האימה מסדרת סרטי "המסור" ו"הרוע שבפנים" בהם שיחק. וואנל ביים בשנת 2018, את "משודרג", אחד מסרטי המדע בדיוני היותר מקוריים שהגיעו לבתי הקולנוע השנים האחרונות. צילומי הסרט החלו ביולי 2019 באוסטרליה, והסתיימו בספטמבר של אותה שנה.

המשך הקריאה כולל כמה ספויילרים לסרט:

"בלתי נראה" הוא עיבוד מודרני של ספר המדע הבדיוני, "הרואה ואינו נראה" של ה. ג'י. וולס, הסופר שכתב, בין היתר, גם את "מכונת הזמן", "מלחמת העולמות" ו"האי של דוקטור מורו". כאמור, הסרט החדש, הוא גם סוג של רימייק לגרסה הקלאסית משנת 1933. את וולס הכרתי כאשר צפיתי בסרטו של סטיבן ספילברג, "מלחמת העולמות" משנת 2005 בכיכובו של טום קרוז, המבוסס על ספרו. וולס היה סופר אנגלי, ונחשב לאחד האבות המייסדים של ז'אנר המדע הבדיוני. מוקד הסיפורים שלו לא היה ההרפתקה או האקשן, אלא ביקורת חברתית נוקבת. כך למשל, בספרו "מלחמת העולמות", הוא מעביר ביקורת על הקולוניאליזם ועל יחסי החברה האנושית לחיות שבסביבתה ובספר "הרואה ואינו נראה" הוא מעלה דילמות בנוגע למוכנות החברה להתמודדות עם השלכות המחקר המדעי.

בסיפור של וולס, האיש הבלתי נראה הוא ד"ר גריפין, סטודנט לרפואה לשעבר, שעזב את הרפואה, והקדיש את חייו לאופטיקה. הוא המציא כימיקלים המסוגלים להפוך גופים לבלתי נראים, ומתוך דחף ניסה אותם על עצמו. לעומת זאת, בסרט החדש, אליזבת מוס, המוכרת מתפקידיה בסדרות הדרמה – "סיפורה של שפחה", "מד מן", ו"הבית הלבן", מגלמת את ססיליה קאס, בחורה צעירה ותמימה שחווה התעללויות מצד בן זוגה, אדריאן גריפין, שמגולם על ידי אוליבר ג'קסון-כהן אותו ראינו לאחרונה בסדרת האימה של נטפליקס "מי מתגורר בבית היל". כמה ימים אחרי שססיליה בורחת מאדריאן היא מקבלת את ידיעה שהוא התאבד. ססיליה מתחילה לבנות מחדש את חייה, אך מאבדת לאט לאט את התפיסה של המציאות, כאשר היא מתחילה לחשוד שבן זוגה לשעבר לא מת כמו שהיא חשבה.

THE INVISIBLE MAN

הבמאי לי וואנל בחר להתמקד בעלילה מודרנית יותר של אלימות במשפחה, מצד בן הזוג. אדריאן הוא צעיר עשיר שהקדיש את חייו לאופטיקה. בסצנת הפתיחה, אנחנו רואים את ביתו המפואר של, שכולל בקומה התחתונה מעבדה בה ככל הנראה הוא עורך את ניסויו. מעבדה זו תשחק תפקיד חשוב בעלילה בהמשך הסרט. אנחנו מבינים שכל דבר שאדריאן רצה בחייו הוא השיג, חוץ מהבחורה שהוא אוהב.

התסריט לסרט נכתב על ידי וואנל בעצמו, וניתן לראות שהוא מבין בסרטי אימה וזה לא הסרט הראשון שהוא כותב ומביים בז'אנר. וואנל לקח את הרעיון של האיש הבלתי נראה מספרו של וולס, וחיבר אותו לסיפור ריאליסטי שמתאים למציאות שלנו, ללא מאפיינים רבים של מדע בדיוני. עלילת הסרט צפויה יחסית לסרטי אימה, אך הבימוי מצליח להתעלות על העלילה, ומצאתי את עצמי לא פעם יושב באי נוחות באולם. הסרט מלא בטוויסטים והבהלות ברגעי האימה, שאת חלקם צפיתי באים ומחלקם הופתעתי.

The Invisible Man (2020)

פסקול הסרט הולחן על ידי בנג'מין וולפיש, שידוע בעיקר בזכות עבודותיו על הסרטים: "אנאבל: הבריאה", "זה", "בלייד ראנר 2049" ואפילו "שהאזאם". הסאונד מוסיף לאווירת המתח והאימה בסרט, כך שברגעי האימה הפזורים בסרט הסאונד מוגבר לצורך השגת אפקט של הבהלה, מה שלעיתים הרגיש זול ולא נחוץ.

הבחירה באליזבת מוס לתפקיד הראשי, התגלתה כמצוינת. מוס נותנת הופעה משכנעת במיוחד בסרט, כך שניתן לראות כיצד היא חוששת לחייה ולשפיותה, בזמן שהסובבים אותה מפקפקים בטענות שלה לפיהן האקס (המת) שלה מנסה להרוס לה את החיים. גם שאר השחקנים עושים עבודה נהדרת, ומגלמים את הדמויות שלהם בצורה אמינה מאוד. בנוסף, הדמות של מוס אינה מצטיירת כקורבן חלש כמו בסרטים מסוג זה בעבר. בסרט הזה ססיליה מבינה מהר מאוד מה קורה, ומנסה להתגבר על האיום החדש בכל מיני דרכים. וגם כאשר האיש הבלתי נראה מערים עליה, היא מחפשת דרך חדשה להתמודד איתו.

THE INVISIBLE MAN

אומנם זמן המסך שלו לא גדול, אך הדמות של אוליבר ג'קסון-כהן, האיש הבלתי נראה, מצליחה להוסיף אדרנלין ואקשן לתחושת האימה הקיימת בסרט. עם כמה שססיליה חכמה ומחפשת דרכים להתמודד מול האיום, נראה כי האיש הבלתי נראה תמיד נמצא צעד אחד לפניה, ומוכן לעשות דברים קיצוניים יותר ויותר כדי למרר את חייה של ססיליה.

האפקטים בסרט נראים טוב, אם כי ישנם סצנות בהן רואים את ססיליה עושה תנועות באוויר כשהיא נלחמת נגד האיש הבלתי נראה. לדעתי היה יכול להיות הרבה יותר משכנע עם על הסט היא הייתה נלחמת נגד מישהו בחליפה ירוקה שאפשר למחוק בעריכה. זוויות הצילום גם הן נראות טוב ומוסיפות לאווירת האימה בכך שהצילום נע בין מה שססיליה רואה לבין מה שהסובבים אותה רואים.

THE INVISIBLE MAN

"בלתי נראה" הוא סרט אימה עם עלילה יחסית צפויה, אך בעל בימוי נהדר ושחקנים שעשו עבודה נהדרת, כשבראשם אליזבת מוס שנותנת הופעה מרשימה ומצמררת שמצליחה להתעלות על העלילה. הסרט מצליח לרתק, ולהכניס אותך לאי נוחות לכל אורכו. בתור מי שלא כל כך מתחבר לז'אנר, סרט האימה הזה, השאיר עלי רושם לא קטן.

ציון סופי: 4
ratings-film-4

השאר תגובה