ביקורת, Marvel Legacy #1 – התחלה משחר ההיסטוריה

חוברת: Marvel Legacy #1 כתיבה: ג'ייסון אהרון, אומנות: אסאד ריביק, סטיב מקניבן ואחרים.

ביקורת מאת: נחמן בן הרוש

אחרי לא מעט פרומואים, ניסיון להצית באזז, וטיזרים מפה ועד להודעה חדשה, השיקה מארוול את האירוע החדש שלה, LEGACY, שאמור, שוב, "לפתוח עידן חדש" ביקום הקומיקס של מארוול. לזכותם יאמר שבניגוד לאירועים הקודמים, האירוע הנוכחי לא מנסה לאפס את יקום הקומיקס של מארוול, אלא ליצר סיפור שיהיה כל כך גדול עד שישפיע על יקום הקומיקס ובסופו של דבר "יחזיר עטרה ליושנה".

זאת כמענה לביקורות שהולכות וגוברות בשנים האחרונות על כך שהקסם הישן והטוב שהיה קיים בקומיקסים של מארוול הלך ונעלם, הרבה בגלל סיבות מסחריות כאלה ואחרות. מארוול רוצה להראות לקוראים שהיא חוזרת למקורות וזה הרעיון ב-"לגאסי": מארוול תחזיר דמויות ומוטיבים קלאסיים, תוך התמקדות בעובדה שמורשת ("LEGACY" בשפת הקודש) העולם של מארוול היא עתיקה וקיימת לאורך הדורות (בערך משחר ההיסטוריה) עד לימינו.

המשך הקריאה כולל ספוילרים לחוברת Legacy מספר 1 (לחצו על התמונות כדי לקבל גודל מלא):

Marvel Legacy 01 cover

ההשוואה המתבקשת לאירוע REBIRTH של DC שהסתיים זה לא מכבר היא בלתי נמנעת. ראשית בזמן אירוע זה, לראשונה מזה זמן רב מאוד, DC  עקפה את מארוול במכירות חוברות הקומיקס. שנית, בשני המקרים מדובר באירוע שאמור לשנות את פני היקום, אירוע שמטרתו לתקן טעויות שנעשו על פי ביקורות הקוראים, והוא אירוע שמדלג בין כמה מוקדי סיפור שכוללים דמויות מרכזיות ביקום הקומיקס, במוקדים שונים בעולם, וברקע קריין לא ידוע שמספר על המתרחש מנקודת מבטו, עד שמגלים בפאנל האחרון את זהותו המפתיעה של המספר.

אולם, בעוד שבאירוע REBIRTH של DC סיפור המעטפת הוא בעצם מאבקה של דמות אחת (וולי ווסט) לחזור לתודעה וליקום ממנה נעדרה בהרצה האחרונה, ב- LEGACY, אותו כתב הכותב המוכשר ג'ייסון אהרון (שרק בשנה שעברה זכה בלא פחות מארבעה פרסי אייזנר- על כתיבת ד"ר סטריינג', ת'ור ו"מלחמת הכוכבים" של מארוול ועל "ממזרים דרומיים" של אימאג') הוא מספר את סיפורן של כמה דמויות שאמורות להתאחד כנגד (שוב) איום קוסמי גדול.

legacy-Avengers 1000000 bc

כמו שהבטיחו במארוול לפני כמה חודשים הסיפור נפתח הרחק בהיסטוריה, בשנת מיליון לפני הספירה לא פחות, ומציג לנו את חבורת הנוקמים העתיקה (והראשונה) של אותו הזמן שהייתה מורכבת מדמויות שהפכו במהלך הזמן לאגדות ביקום מארוול.

החבורה כוללת את הפיניקס, אגאמוטו (על תקן ד"ר סטריינג'), איירון פיסט, סטארבראנד, הפנתר השחור, הגוסט ריידר ואודין. כולם גרסאות עתיקות וראשוניות של דמויות שתפקידן התגלגל במשך הדורות עד לזמננו. כאן בעצם מתחיל מוטיב ה-LEGACY שמראה לקוראים שלכל דמויות מארוול יש שורשים איתנים ונטועים חזק במורשת ההיסטורית.

Marvel Legacy 09

מולם עומד אויב עוצמתי המאיים להשמיד את כדור הארץ ומתגלה כלא אחר מאשר "יצור שמיימי", Celestial, אותו גזע עוצמתי שזכינו אף לראות על מרקע הקולנוע בסרטי "שומרי הגלקסיה". כך, מסתבר, לראשונה בהיסטוריה, מאחדים כוחות הגיבורים החזקים ביותר בעולם, תחת השם "הנוקמים", על מנת להביס יצור עוצמתי המאיים על קיומו של כדור הארץ.

עלילה זו, המשתרעת על פני העמודים הראשונים של החוברת, מספקת את הסחורה בגדול, ומהווה פתיח ראוי לסיפור, כזו שמגרה את הקורא להמשיך ולקרוא. יש בו דמויות מיתולוגיות מיקום מארוול שכיף לראות ולגלות, הומור שנשזר לאורך הפאנלים (האינטראקציה בין הפיניקס לאודין משעשעת מאוד), יריב רציני שנדרש קרב גדול על מנת להביסו, כמה אזכורים למוטיבים סמליים מאוד עבור המארווליסט המצוי (מיולניר, העין של אגאמוטו ,קריאת הקרב של הנוקמים בפעם הראשונה בהיסטוריה, והדרקון שאו לאו הידוע לשמצה), ואם זה לא מספיק… היי- במקום אופנוע, הגוסט ריידר רוכב על ממותה בוערת!!

Marvel Legacy 07

קאט! מכאן העלילה חוזרת לימינו, ובעצם קופצת בין מספר עלילות שונות, כשבסופו של דבר, רובן נשזרות לכדי עלילה אחת גדולה :

  • לוקי מגייס כמה ענקי חורף כדי להחזיר לידיו תיבה מסתורית מרשות "שילד".
  • קפטן אמריקה (הפאלקון-סאם ווילסון), ת'ור (הבחורה, ג'יין פוסטר), ואיירון הארט (היורשת של טוני סטארק השרוי בקומה-רירי וויליאמס) מגיעים על מנת להגן על שילד מהמתקפה הזו, מבלי לדעת על המטרה האמיתית העומדת מאחוריה.
  • סטארברנד והגוסט ריידר, שניהם בגלגולים הנוכחים שלהם (כשהגוסט ריידר הוא רובי וייס, אותו אחד זכינו לראות על מרקע הטלוויזיה ב"סוכני שילד") נלחמים ביניהם באפריקה, כשברקע-צוות ארכיאולוגים מגלים תגלית מסתורית ומפחידה.

בתוך עלילות אלה, שזורות עלילות נוספות, כל אחת מציגה בעצם פתיח המספק רקע לחלק מכותרי "לגאסי" -אלו העיקריים מבניהם- שיפורסמו בחודשים הקרובים (בסך הכל אמורים להיות 52 כותרים כאלה- כן DC , אנחנו מסתכלים עליכם!).

Marvel Legacy 13

בינהם – דדפול נמלט מסוכני שילד שרודפים אחריו לאחר מעשיו המזעזעים באירוע "האימפריה הסודית" (לא אספיילר לכם, אבל הוא רצח דמות משמעותית מאוד ביקום מארוול), סטיב רוג'רס במחתרת מנסה להתמודד עם מעשיו המזעזעים אף יותר באותו אירוע שהסתיים לא מזמן, גופו של טוני סטארק- השרוי בקומה מאז סיומה של "מלחמת האזרחים 2" לפני שנה- נעלם במפתיע, ת'ור (בנו של אודין), דוקטור סטריינג' ואיירון פיסט מתמודדים עם חלומות כשהם לא מבינים שבעצם הם מתייחסים למעשיהם של אבות אבותיהם בסיפור שפתח את החוברת (שוב – מוטיב המורשת), בן גרים והלפיד האנושי – החצי של "ארבעת המופלאים" ששרד את אירוע "מלחמות סודיות" מלפני שנתיים- מחליטים לחפש את החצי השני שלהם, והחלק המפתיע והמשמעותי מכל עלילות אלה- חזרתה לחיים של אחת מדמויות מארוול האהובות ביותר, שלא אסגיר כאן את זהותה.

הרעיון של שילוב כל כך הרבה עלילות יחד בחוברת הראשונה הוא בעייתי, אפילו שמדובר בחוברת מרשימה של כ-50! עמודי קומיקס. אמנם הוא מבוצע בצורה טובה, וגם מהנה ברובה, אבל בכל זאת כפי שיכולתם להתרשם, כל כך הרבה עלילות משנה, חלקן עם קשר מאוד רופף לכאורה (עד כמה שידוע לקורא) לסיפור המרכזי, יכול לבלבל את הקורא או להסיח את דעתו מהסיפור המרכזי שלפעמים עושה רושם שנאבק כדי להישאר במרכז העניינים.

Marvel Legacy 27

בנוסף, האומנות של הקומיקס, שכשלעצמה היא יפה ובאמת נעימה לעין, מוסיפה לבלבול זה. בעוד אסאד ריביק וסטיב מקניבן חתומים כאומנים הראשיים של החוברת, כל עלילת משנה, מצוירת בידי אומן שונה, כך שלחוברת המיוחדת הזו ישנם לא פחות מאשר מאחד עשר אמנים! ממש קבוצת כדורגל! כל אחד מהם עושה עבודתו בצורה מצוינת, אבל השילוב ביניהם לא תמיד עובר חלק ונותן את ההרגשה כאילו הקורא מסתובב במוזיאון, כשלכל אגף סגנון אמנות משלו.

חסרון נוסף, לטעמי, הוא הבחירה בסטארברנד. זו דמות פחות מוכרת, ובעוד מי שמארוול נמצאת עמוק בליבו (ובכיסו כהוצאה חודשית על פני שנים) מכיר היטב את הדמות הזו ואת מורשתה, הקהל הנרחב יותר- אותו קהל שמארוול רוצה להחזיר בהמוניו לרשותו- מכיר פחות, ובוודאי מתחבר אליו פחות. מה עוד שהעלילה הספציפית שלו מול הגוסט ריידר, היא בעייתית בפני עצמה כשהמניעים שלו מרגישים הרבה יותר מדי מאולצים לצורך קידום העלילה. בהחלט נקודת החולשה של הסיפור לטעמי.

Marvel Legacy 31

בסך הכל החוברת משיגה את מטרתה, מעבירה את רעיון ה"מורשת" לקורא, הסיפור מהתקופה הפרה-היסטורית הפותח את החוברת כתוב (ומצויר) נפלא, והקוראים זוכים למספר הפתעות – גם מבחינה עלילתית (קליף האנגר מצוין!), וגם מבחינה רגשית למי מהקוראים שמארוול בליבו, כשלא רק אותה דמות מיתולוגית חוזרת לחיים, אלא גם מתגלה מי הוא הקריין המסתורי המלווה את כל החוברת, דבר המרמז על חזרתן של דמויות מיתולוגיות נוספות מ*המורשת* של מארוול.

ציון : 4
ratings-4

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s