העשירייה (הטובה) של טים ברטון

הערת מערכת: לכבוד עליית סרטו החדש של טים ברטון "המעון של מיס פרגרין לילדים משונים" אנו מקפיציים את הסקירה של שני פרומקין, שנכתבה ב-2015, לקראת יציאת סרטו, דאז, "עיניים גדולות". 

עד לפני כעשור וחצי, טים ברטון היה נחשב אחד מהבמאים המקוריים והמסקרנים ביותר בהוליווד. לכבוד צאת סרטו החדש ״עיניים גדולות״, שאמור להוציא את ברטון מלופ הסרטים המשוחזרים והלא-מבדרים אליו הוא נקלע (למרות שכנראה ביטלג׳וס 2 מחכה לנו באופק), נחגוג את עשרת סרטיו הטובים ביותר מהעבר המכובד.

10. ההרפתקה הגדולה של פי ווי הרמן (1985)

סרטו הראשון של ברטון כבמאי, שהפך עם הזמן לקאלט. פי ווי הרמן (דמותו המוכרת של פול רובנס), מעין פיטר פן ביזארי, מתרוצץ ברחבי המדינה בעקבות זוג האופניים האהוב עליו שנגנב (מחוה קולנועית ל"גונבי האופניים" הנצחי של ויטוריו דה סיקה).

בדרכו הוא פוגש במלצרית שחוקה שחולמת על פריז, אופנוענים שיודעים להעריך מופע טוב כשהם רואים אחד ועוד אקסצנטריים למינהם. בסצנה המקדימה בעשרים שנה סצנה דומה בסרט אחר של ברטון, "ביג פיש", שלל הדמויות שהכיר לאורך הסרט מתאספות לצפות ב – B Movie שנעשה על המסע החשוב שלו.

9. הסיוט שלפני חג המולד (1993)

ברטון לא ביים את הסרט, כמקובל להניח, אך הוא הפיק אותו ועיצב את דמויותיו, וכך הסרט מוצף בסגנון המזוהה עם הברטון האימו-גותי (שני מונחים שמייחסים לשני סגנונות מתחרים לפי החוקים הסאות' פארקים, אבל ברטון הוא נקודת ההשקה שלהם). ברטון החל את דרכו כאנימטור בדיסני, וסרט אנימציית הסטופ-מושן הזה הוא מהסרטים הראשונים שניצח עליהם, וצבר מעמד של קלאסיקה.

8. ביג פיש (2003)

מסתמן כי אנשים רבים מצאו בביג פיש אגדתיות שהקסימה אותם, אז הנה, הוא ברשימה.

7. סליפי הולו (1999)

מסתמן כי אנשים מעטים צפו בסרט הזה למעלה מחמישים פעמים. נכון, זהו אולי לא סרטו הטוב ביותר, אבל זהו בהחלט סרט שמייצג במלוא הכיף את האפלוליות ההומוריסטית של ברטון. סליפי הולו מתפקד כפארודיה אינטלגנטית על סרטי אימה בלשיים ישנים (שהם לרוב גם פארודיה על עצמם). ג'וני דפ בהופעתו המדהימה באמת האחרונה בקולנוע (?)

6. ביטלג׳וס (1988)

סרט הקאלט המזוהה ביותר עם היקום הברטוני. בקצרה: שלוש פעמים ביטלג'וס, שני מתים-טריים-תמימים וסצנה לצלילי השיר Day-O אחת.
5. המספריים של אדוארד (1990)

בעיבוד המגה-מודרני והשובה הזה ל״היפה והחיה״, וינונה ריידר עם פאה מוזרה מקדימה את זמנה, ומזכירה לנו שבכל מטורלל קולנועי ניתן למצוא את ג׳וני דפ. אדוארד עם ידי לובסטר מתכתיות גוזם כל שיח הנקרה בדרכו, ובלי להתכוון, כובש את ליבו של הפרבר האמריקאי האסתטי בעדינותו המפתיעה.

4. אד ווד (1994)

אד ווד מציג דרך העיניים הברטוניות את סיפורו של במאי ה – B Movies, אד ווד, שזכה לתואר הבמאי הגרוע בכל הזמנים. יש משהו כמעט מרגש בכבוד שברטון נותן לדמותו של ווד ולתשוקתו לעשיה הקולנועית, על אף שהוא בפירוש טיפוס מגוחך. אותו כבוד אולי מגיע מההבנה שיש דמיון בין החזון של שני הבמאים, אם כי ברטון השכיל לממש אותו במידה סימפטית ותקשורתית יותר. כך או כך, הדבר הכי מרהיב בסרט הוא מרטין לנדאו המגלם את שחקן סרטי האימה האגדי, בלה לוגוסי, תפקיד שזיכה אותו באוסקר.

2 / 3. באטמן / באטמן חוזר (1989 / 1992)

היום – עשור אחרי שכריסטופר נולאן הציג לנו לראשונה את טרילוגית איש-העטלף שלו (כשבראשה ניצבה כמובן ההצלחה ואהבת הקהל אדירות הפרופורציות של "האביר האפל"), ולפני שנבין את העתיד הקולנועי המעורפל של מר וויין ב – 2016 לצד שאר החברים מהיקום שלו, תמיד ניתן להזכר בשתי הקלאסיקות המיוחדות האלו. הצפיה בשני הסרטים בעלי הליהוקים נטולי הפגם והאיכות הקומית (מלשון קומדיה וכמו כן מלשון קומיקס), מציפה בזכרונות אהובים משנות ה90 ומזכירה למה למעשה כל כך סמכנו אז על ברטון.

(ולא, לא היו עוד עיבודים קולנועיים לבאטמן מאז … nope, nope, nope)

1. הפלישה ממאדים (1996)

סרט קאלט חסר תקנה נוסף של ברטון, המתפקד כפארודיה גם הוא, שבתזמון אידיאלי יצא חצי שנה אחרי שוויל סמית׳ בירך חייזרים לכדה״א באגרוף ב״היום השלישי״. "הפלישה ממאדים" הוא גם ביקורת וגם התכתבות כיפית עם קולנוע מדע בדיוני ככלל וסרטי פלישות בפרט. חייזרים דוברי אק-אק-אק מגיעים ממאדים לכדור ארצנו, ומוצאים באמריקה את ג׳ק ניקולסון כנשיא (ועדיין קצת כג׳וקר), נטלי פורטמן הברבורה שחווה אהבה לראשונה ואת טום ג׳ונס… הם גם יורים ביונים, מבריחים אמריקאים מסניף סטארבאקס אחד למשנהו, ומעניקים לקארי בראדשו את הגוף של הצ׳יוואהואה שלה. זה כל מה שצריך לצפות שיהיה בכל סרט אי פעם.

מחשבה אחת על “העשירייה (הטובה) של טים ברטון”

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s