ביקורת: Batman Rebirth #1 – שובו של העפרוני האפל

כתיבה: סקוט סניידר, טום קינג. אומנות: מיקל ג'נין. הוצאה לאור: DC קומיקס

זהירות: ביקורת זו מכילה ספוילרים לחוברת בכותרת!

אחרי פתיחה סוערת עם מכירות מוצלחות של חוברת ה-Rebirth שמטרתה הייתה לאתחל או להציע שינוי וכיוון מחדש ליקום של חברת DC, הגיע הזמן להיכנס לעובי הקורה עם התחלת הריצה של כותרים חדשים/ישנים כמו באטמן, סופרמן, החץ הירוק וה-Green Lanterns תחת הכותרת של הלידה מחדש.

Batman - Rebirth 01-000

הציפייה לחוברת של באטמן הייתה מתוחה במיוחד לאחר ריצה ארוכה ומוצלחת של סקוט סניידר וגרג קאפולו והעברת המושכות לידיהם של טום קינג (כתיבה) ומיקל ג'נין (אומנות). החוברת הראשונה נכתבה בשיתוף פעולה בין קינג לסניידר כמעין טקס העברת השרביט ולא התחלה יש מאין. סניידר אגב, לא נוטש את האביר האפל לחלוטין ומתחיל לכתוב סדרה חדשה בשם All Star Batman שתצא באוגוסט ושאת חמשת החוברות הראשונות יצייר ג'ון רומיטה ג'וניור.

אתייחס קודם לדבר שבעיני לא מעט אנשים היה אקוטי יותר מהכתיבה והיא האומנות. לא חשבתי שהאומנות של קאפולו התאימה לחוברת באטמן. תמיד נראתה לי כניסיון לחקות את אודרזו והדמויות דמו מידי לדמויות מ"אסטריקס". האומנות הייתה יפה, שלא תבינו אותי לא נכון, אך היא הייתה "חמודה" מידי לעולם של באטמן. לעומת זאת, האומנות של ג'נין הרבה יותר מתאימה ומציגה את העולם בצורה הרבה יותר אפילה ממה שהתרגלנו. היא הרבה יותר טובה ונכונה עבור הכותר הזה והדרישות שמאחוריו. הצלחה ראשונה, צ'ק!

Batman - Rebirth - 02

ונעבור לתוכן עצמו:
עיקר החוברת סובב סביב שני נושאים, מאבק באיש לוח השנה (Calendar Man), נבל שמוכר בעיקר מיצירת המופת של The Long Halloween אך ביקום של New 52 הוזכר רק כדמות שולית. בריצה החדשה קיבל כוחות על לא מוסברים ולפיהם הוא מתבגר ומתחדש לפי עונות השנה כאשר בכל אביב הוא משיל את עורו הישן ונולד מתוכו מחדש (Eewwww). הנושא השני הוא הצגת עוזר חדש לבאטמן. ולא, זה לא עוד רובין או נייטווינג, גם לא בטגירל, ואפילו לא בן חדש מטליה אל-גול או בלש חדש ב-GCPD או גרסה צעירה של ברוס ויין מהעתיד. זה… משהו חדש לגמרי.

קוראים חדשים לא יכירו את הדמות ובחוברת נמסר מידע בסיסי מאוד אך זה לא אמור להפריע שכן גם קוראים ותיקים לא יזהו את הדמות בקלות. מה שיפה הוא לגלות כמה זמן הסיפור הזה כבר בפיתוח ואיך הכל מתחבר בין הריצות השונות.

Batman - Rebirth - 07

מדובר בדיוק ת'ומאס (Duke Thomas) אותו פגשנו לראשונה בתור ילד בסיפור האוריג'ן "שנת האפס" של באטמן  (שהחל בחוברת מספר 21 בהרצה של סניידר) ובו הרידלר השתלט על גות'הם ובטמן נאלץ ללמוד מהר מאוד כיצד להפוך למה שהוא כיום. דיוק הצעיר בהתחלה אימן את עצמו כדי שיוכל לשאול את הרידלר שאלה עליה לא יוכל לענות ובכך אולי יצליח להרים את הסגר מעל גות'הם ובהמשך הסיפור אף הציל, ביחד עם הוריו, את באטמן בסתר. הוא גם היה רובין בהמשך. טוב… לא באמת… במהלך האירוע Future's End הוא הופיע ועזר לבאטמן במה שהיה עתיד אפשרי.

הפעם האחרונה בה ראינו את דיוק עם באטמן, והיה ברור כבר כי מתכננים לו עתיד רציני יותר מאשר סתם להופיע אחת ל… הייתה במהלך אירועי Endgame בהם הג'וקר גילה את זהותו הסודית של באטמן וניסה להשמידו סופית ולשם כך הפעיל את תכנית העל שלו (כולל שימוש בחברי ליגת הצדק).
הג'וקר לקח את משפחתו של דיוק כבני ערובה, במזל דיוק ניצל אך הוריו נפגעו מהוירוס של הג'וקר. יש לכך התייחסות פצפונת בחוברת שלפנינו אך ללא רקע לא ניתן להבין זאת, חוץ מאולי החיוך על פני הוריו של דיוק בפאנל הקטנטן שמראה אותם. לאחר מכן דיוק הופיע גם באירועי We are… Robin.

בכל אופן, חוברת הריברת' נפתחת בהופעתו של דיוק על מפתן אחוזתו של ברוס ווין והצהרתו על כך שהגיע בנוגע ל-"הצעה". כמו שכבר כתבתי, לקוראים חדשים לא יהיה מושג במי מדובר בכלל…

Batman - Rebirth - 04

החוברת נעה בין 4 ימים ו-4 עונות. יום שני, אביב – אנו רואים את בטמן נלחם בקלנדר-מן ומנסה למנוע ממנה פיזור של נבגים רעילים באוויר.

בהמשך, יום שלישי- קיץ, ברוס נפגש עם לושיוס פוקס והאחרון מודיע לו כי השיג בחזרה את ההון המשפחתי של ברוס והשיב לידיו את החברה (בעקבות אירועי Endgame בהם נחשב כמת ואז חזר ללא זיכרון או אירועי Eternal?! כבר אי אפשר לדעת) וברוס מציין כי זה קרה כבר בעבר ויקרה שוב, כמו עונות השנה. האם ברוס יאבד שוב בריצה הקרובה את הונו? האם ימצא דרך למנוע את זה להבא? לקינג הפתרונים, מה שכן אני בספק שזה צוין סתם…

Batman - Rebirth - 03

יום רביעי – סתיו, ברוס מסביר לדיוק למה הביא אותו אליו, לא כי הוא רוצה לאמן אותו להיות רובין חדש אלא כי הוא מנסה משהו חדש.  בטמן מראה לדיוק חליפה חדשה (מודה, כשראיתי אותה חשבתי שהוא ייתן לו את הכינוי "הכלה" אבל התאכזבתי…). מה שכן, באטמן לא נותן לו שם קוד עדיין.

מה שכן, באיור שלמטה, מחוברת מספר 35, במהלך הזיה מסמיו של הדחליל, ניתן לזהות את דמות מאוד דומה שהשם שניתן לה הוא Lark. וכן, אחסוך מכם ריצה למגדיר הציפורים, מדובר בעפרוני. לא הייתי רוצה להיות המתרגם שיצטרך לתרגם את זה יום אחד ולא יוכל להפסיק לצחוק.

Batman-Comic-Sidekick-Lark 01

 

"עפרוני" שלנו מוצא את עצמו מהר מאוד בשטח, כאשר ביום חמישי – חורף הוא חייב לעזור לבאטמן להרוס את המכונה של קלנדר-מן שמזרזת את עונות השנה. אם לא יצליחו, ביום שישי יגיע שוב האביב ומלבד ההתחדשות של קלנדר-מן (ומציינים שם שבכל פעם שהוא מתחדש הדי.אן.איי שלו משתנה ולמעשה הוא אדם חדש) גם הנבגים שהחביא בעיר יפוצו לכל עבר ויהרגו את כולם. החוברת מסתיימת באימונים של "עפרוני" ובאטמן בבעיטות על עץ, הומאז' ברור ל-Batman: Year One.

יהיה מעניין מאוד להמשיך ולעקוב אחרי הסיפור הזה. מה זו השותפות החדשה הזו? האם דיוק יהיה רק עוד אחד ממשפחת העטלף המאוד מתרחבת או שמא מיועד לו תפקיד גדול יותר?

Batman - Rebirth - 05

בכל אופן, בניגוד לחוברת של סופרמן שהרגישה בעיקר כהליכה ברחובות הנוסטלגיה, כאן ניתן לזהות ניצנים של סיפור חדש ומעניין שלא מנסה להתרחק מהריצה שקדמה לו ולהמציא את הגלגל מחדש כי אם לאמץ אותה ולתת לה רוח רעננה.

ציון: 5
ratings-5

4 thoughts on “ביקורת: Batman Rebirth #1 – שובו של העפרוני האפל”

השאר תגובה