ביקורת, "השומרים" – פרק 1 – עכשיו קיץ ואוזל לנו הקרח

הפרק הראשון, והמאוד מאוד מצופה (אם כי עם חשש לא מבוטל מצד האוהדים) של "השומרים", עלה לשידור והתוצאה מרשימה, מבולבלת, מבלבלת ובעיקרון מסקרנת ותגרום לכם לרצות להמשיך לפרק הבא, גם אם בסוף הפרק הראשון תשארו עם הרבה יותר שאלות מאשר תשובות. ברור לי מדוע חלק לא מבוטל מכותבי הביקורות ציינו כי HBO ביקשה לכתוב את הביקורת על הסדרה לא על סמך צפייה בפרק אחד, אלא על סמך צפייה ב-6! פרקים. הסדרה הזו איזה סידרה אפיסודית, אלא יותר סרט ארוך של 9 שעות, ומי שרואה רק את החלק הראשון שלו, שהוא בעצם ההתחלה של המערכה הראשונה בכלל, יכול לצאת קצת מתוסכל.

לטובה ולרעה, דיימון לינדלוף, שאחראי על העיבוד הטלוויזיוני, בוחר שלא להסביר לנו יותר מדי, הוא זורק אותנו לסיטואציה, הוא זורק אותנו לעולם הזה שבו קיימים השומרים, בלי להסביר לנו את החוקים של העולם (אותם אנחנו נצטרך להבין לאט לאט ולעשות הרבה מאוד השלמות בראש), בלי להסביר לנו מי הן הדמויות הראשיות ובחלק הראשון של הפרק גם לא מעניק לנו דמות אחת איתה נוכל להזדהות, כזו שתלווה אותנו ו"תיקח" אותנו. הדמות הזו, אנג'לה אבאר (אותה מגלמת רג'ינה הול) מגיעה לפרק רק בדקה ה-17 שלו (ואז באמת הסדרה מתחילה לקבל מבנה יותר קוהורנטי).

המשך הקריאה כוללת ספוילרים לפרק:

הפרק הראשון של "השומרים" הוא בעצם המשך לקומיקס האלמותי של אלן מור ודייב גיבונס ומתרחש 30 שנה אחרי הקומיקס ההוא, אז היינו באמצע שנות השמונים, היום אנחנו ב-2019. המציאות היא מציאות מקבילה למציאות שלנו, זאת אומרת, אנחנו נמצאים בכדור הארץ, אבל שהחוקים שלו קצת שונים וההיסטוריה שלו גם שונה (למשל, רוברט רדפורד השחקן היה אחד מנשיאי ארצות הברית ונשאר בתפקיד הזה 28! שנים). עם זאת, הפרק נפתח בסצינה מאוד מרשימה המבוססת על אירוע אמיתי שקרה בשנות העשרים בטולסה בשנת 1921. בשעתו, גבר שחור הואשם כי הטריד אישה לבנה במעלית והדבר הידרדר לאלימות פיסית גדולה אל מול קהילת השחורים, בעיקר בשכונה יוקרתית אחת בה רוב התושבים היו שחורים. הטבח הזה הוא הטריגר של הסדרה, הטריגר של הסיפור.

כאמור, הסדרה היא המשך של הקומיקס (ולא של הסרט) כך שמי שבאמת רוצה להבין לא מעט רפרנסים, או להכיר דמויות שלא מציגים לנו אותם, כדאי שיקרא את הקומיקס, או לפחות ימצא סרטון ביוטיוב שעושה סיכום של הסיפור. הסצינה המדוברת ביותר של הסדרה, גשם התמנונים, קשורה, כנראה, לסיום הקומיקס בו דמותו של ג'רמי איירונס, אדריאן וייט, המכונה אוזימנדיאס, זימן ייצור דמוי דיונון מיקום מקביל שהרס והרג מחצית מתושבי ניו יורק. הפרק הראשון לא מספר לנו את ההיסטוריה של אוזימנדיאס ומי שלא יודע ולא מכיר, דמותו של ג'רמי איירונס נשארת תמוהה ולא מוסברת בעיניו.

watchmen_hbo_series.0

יש בסדרה הרבה מאוד התייחסויות לשחור ולבן, לא רק לצבע עורם של בני האדם, אלא – ואולי בעיקר, להשלכות המוסריות של שני הצבעים הללו. בפתיחת הפרק אנו רואים דמות שחורה על סוס שחור, רודפת אחרי דמות לבנה על סוס לבן, המרדף נשקף לנו מתוך סרט ישן בשחור לבן. אולם, בניגוד למה שאנו רגילים בקולנוע, הדמות הטובה מתגלה כלובש השחורים ואילו הדמות הלבנה, היא הרעה והנוכלת. מאוחר יותר הסדרה תמשיך עם ההפרדה המוסרית הזו בין השחור (שבפרק הוא סמל לטוב) ובין הלבן שמסמל לא פעם את הרוע.

מבחינת עשייה, הפרק עשוי בצורה מרשימה ביותר, ההפקה נהדרת הצילום נהדר וקטעי האקשן, כאשר הם מגיעים (אין הרבה כאלה) מרשימים. בלי לספיילר, אגיד שיש שם סצינת אקשן אחת, שתהיה קשה מאוד לצמחוניים, טבעוניים ואוהבי חיות בכללי. וכן, כאשר ישנן סצינות אלימות בסדרה, אין אינן מתפשרות, לא תמיד הן תהיינה מלאות דם, אבל הן תמיד תהיינה אפקטיביות. שם הפרק אגב, it’s summer and we’re running out of ice, לקוח מתוך המחזמר "אוקלוהומה", אשר בסדרה מציג את הגרסה השחורה שלו.

watchmen-regina-king

מעבר לסיפור הבסיסי, ההישג הגדול של הפרק (וכנראה של הסדרה) היא היכולת שלה להיות מאוד רלוונטית לימינו, היא מצליחה, בלי לדחוף לנו לגרון מסרים, להעביר ביקורתיות על הגזענות העכשווית, השימוש הכל כך קל בנשק, האלימות ההולכת ומתפרשת ובעיקר, על הניתוק הגדול שיש בין האזרחים לבין המשטרה. בסדרה עצמה, על השוטרים לכסות את פניהם, אסור להם להזדהות ואסור להם להגיד לאף אחד שהם עובדים כשוטרים, וזאת בעקבות מקרה שקרה כמה שנים לפני תחילת הסדרה, שזוכה לכינוי "הלילה הלבן" ובו נהרגו לא מעט שוטרים שנרצחו בבתיהם מכיוון שידעו את זהותם.

כפי שבקומיקס יש לנו את סיפור הפירטים בתוך סיפור השומרים, גם בסדרה יש לנו סדרה בתוך סדרה, כשהפעם, על מי מיטב המסורת הסדרה היא American Hero Story שאנחנו עוד לא יודעים בדיוק מה יהיה בה, כי בעצם ראינו רק כמה "פרומואים" שלה ושלטי פרסום. יהיה מסקרן לדעת לאן ייקחו את הגימיק הזה ואיך הוא ישפיע על הסדרה.

watchmen_hbo_series.10

הפרק הראשון של השומרים עשוי מצוין, יש בו כמה סצינות שנותנות אגרוף בבטן (וגם בלב) אבל הוא גם פרק מאוד מפוזר ולא קוהורנטי שמקשה מאוד על חיבור רגשי עם דמות זו או אחרת או הזדהות עם סיטואציה כזו או אחרת. לא לחינם מסתובבים לא מעט סרטונים שמפרשים את הפרק ו/או מתקצרים את הקומיקס כדי שמי לא מכיר ולא מבין יוכל להצטרף לאוהדים. השחקנים עושים עבודה נהדרת (בייחוד דון ג'ונסון שנחמד מאוד לראות אותו בפרק) והעולם שנבנה לפנינו מעניין ומסקרן וניכר כי השקיעו בו לא מעט מחשבה. קשה לצאת עם קתרזיס מצפייה בפרק הראשון, אבל בהחלט יש שם מספיק חומרים מסקרנים שיגרמו לי לצפות לפרק השני.

ציון: 4
ratings-tv-4

השאר תגובה