המלך חי! הריעו לקינג! – עיבודים מצולמים על פי סטיבן קינג

כולם יודעים שמלך ז'אנר האימה הבלתי מעורער, סטיבן קינג, זכה שרבים מספריו וסיפוריו הקצרים יזכו לעיבודים גם על המסך הגדול ("הניצוץ", "קארי") וגם על המסך הקטן ("זה", "צל הרשע"), חלקם מוצלחים יותר ("מיזרי"), חלקם מוצלחים פחות ("לוכד החלומות"), חלקם קשורים לחומר המקור, חלקם בשם בלבד ("מכסח הדשא") וחלקם עדיף שישארו נשכחים ("מקסימום אוברדרייב" מישהו?).

כשמדובר בנפח היצירה העצום והפורה ביוחד של קינג, ובהתחשב בפוטנציאל המסחרי שלו, תמיד יש איזשהו עיבוד בדרך. העונה השלישית של "מתחת לכיפה השקופה" תעלה ביוני וכעת מדווחים על עוד שני פרוייקטים מבוססי קינג:

המגדל האפל

אתר חדשות הבידור Deadline מדווח כי הפרויקט המצופה להפקת סרט על פי ספרי "המגדל האפל" מצא סוף סוף מימון. לפי הידיעות, אולפני סוני חתמו על שיתוף פעולה עם הסטודיו העצמאי Media Rights Capital להפקת סרט קולנוע ראשון מתוך הסדרה, וגם תוכנית טלויזיה נלווית.

הרעיון השאפתני, לעבד את סדרת הפנטזיה האפית של קינג, החל לפני שנים מספר כאשר הבמאי רון הווארד ("צופן דה וינצ'י", "נפלאות התבונה") הציע לאולפני יוניברסל את הרעיון לסרטי קולנוע מלווים בסדרת טלוויזיה כאשר HBO הסכימו להפיק את הסדרה ואפילו נמסר בזמנו כי חוויאר ברדם יגלם את האקדוחן רולנד. חששות מפני תקציב לא שפוי גרמו ליוניברסל לוותר.

the dark tower 02

הפרוייקט עבר לאולפני האחים וורנר, אולם אחרי תקופה, בה דווח כי ראסל קרו יחליף את חאוויר ברדם בתפקיד האקדוחן, גם הם ירדו מהפרוייקט. לפי הידיעה הנוכחית, רון הווארד כבר לא יהיה הבמאי (יש!) אלא רק המפיק, בעוד שהתסריט נכתב כולו מחדש ע"י עקיבא גולדסמן וג'ף פינקר ויתבסס על הספר הראשון בסדרה – "האקדוחן". זה כל הפרטים הידועים כרגע מאחר והפרויקט עדיין בשלבי פיתוח מאוד מוקדמים ולא ברור האם אכן יצא לפועל.

סדרת הספרים עוקבת אחר מסעו האפי של רולנד אל עבר המגדל האפל, מקום משכנו של "מלך הארגמן", אויבו המושבע של רולנד. רולנד עושה את המסע על פני ארץ חרבה, "ארץ שבה הזמן התקדם" וקיימים כישופים עתיקים לצד טכנולוגיות מתקדמות שכבר אין מי שיודע להפעיל אותן. במסעו הוא מושך מעולמנו לתוך עולמו נער בשם ג'ייק, פושע בשם אדי ואישה שחורה משותקת בשם סוזנה. הם אלה שיעזרו לו במסע הארוך והמסוכן למגדל האפל.

11/22/63

אתר חדשות הבידור Variety מגלה כי הבמאי קווין מקדונלד ("המלך האחרון של סקוטלנד") יביים את הפרקים הראשונים בסדרה המבוססת על הספר 11/22/63. אתר הסרטים האינטרנטי Hulu מצטרף לנטפליקס ואמזון ומתכנן להפיק סדרה מקורית משלו המבוססת על אחד הספרים האחרונים של קינג. מקדונלד ישמש גם כמפיק במיני-סדרה בת 9 פרקים, לצד קינג עצמו וג'יי ג'יי אברהמס, ויככבו ג'יימס פרנקו בתפקיד הראשי ולצידו השחקן הוותיק כריס קופר.

פרנקו יגלם את דמותו של ג'ייק אפינג, מורה לאנגלית בתיכון בימינו שחוזר בזמן בניסיון למנוע את רצח קנדי. כריס קופר יגלם את חברו של פרנקו ובעל דיינר. השחקן האוסטרלי הצעיר דניאל וובר יגלם את הארווי לי אוסוולד.

11-22-63_cover 01

11/22/63 הוא אחד הספרים המוצלחים של קינג בשנים האחרונות. והפיכתו לסדרה משמחת. מדובר באחד מהספרים היותר נגישים לקהל הרחב שקינג כתב אי פעם. אין בו כמעט אלמנטים של אימה ולסיפור יש פוטנציאל להיות מעין "פורסט גאמפ" מודרני. מאחר ומדובר בספר ארוך למדי (מעל 800 עמודים), העובדה שהמפיקים בחרו להפיק אותו בפורמט של מיני-סדרה ולא כסרט קולנוע, מוכיחה שהם מבינים שיש בו עומק ורבדים שאפשר להתייחס אליהם ברצינות רק בסדרה.

עיבוד קולנועי – רעיון אפל

בעיה גדולה יותר, הרבה יותר, יש עם עיבוד "המגדל האפל" לסרט. מדובר ב"אופוס מגנום" של קינג. סדרה שהוא החל לכתוב עם הספר "האקדוחן" בסוף שנות ה-70, די בתחילת הקרירה שלו. סיפור הפנטזיה, שדי חורג מהטריטוריה הקבועה של קינג, מציג גיבור (או אנטי-גיבור) בשם רולנד דישיין מגלעד, מעין הומאז' ל-"אקדוחן ללא שם" של איסטווד, אדם שרודף אחרי דמות מסתורית בשם "האיש בשחור" בשממה אפוקליפטית ונרדף ע"י עברו שלו.

קינג דמיין בעיני רוחו משהו שמערב את המיתולוגיה של המערב הפרוע יחד עם אפוס פנטסטי נוסח "שר הטבעות", כמובן עם קמצוץ אימה א-לה-קינג. בלי לגלות יותר מדי מהעלילה, יש לציין שהספר המוזר והלא ממש אחיד הזה, גרם לקינג להתברבר עם הדמויות ועם הסוף של הסיפור, ובסופו של דבר הוא יצא רק בשנת 1982.

קינג בעצמו לא חשב שקוראיו ירצו לקרוא פנטזיה וההוצאה הדפיסה ממנו מספר עותקים נמוך מאוד. קינג הצליח לכתוב את ספר ההמשך רק 5 שנים אחרי וגם ממנו הודפסו מספר עותקים מועט. חשוב לציין כי כל ספר בסדרה אויר ע"י צייר פנטזיה נודע אחר, ביניהם גם דייב מקקין.

Dark_Tower_02

קינג הוציא עוד 2 ספרים במרווחים של 5 שנים ורק בשנת 2003 הצליח לסיים את הסדרה עם 3 ספרים רצופים ולסיים סאגה עצומה שהיא בעצם מעין King-Verse ומשלבת בתוכה, בנוסף לסיפור של רולנד, דמויות ואזכורים מכל הקטלוג שלו, בעיקר מותחן הערפדים המוקדם Salem's Lot, כמו גם "העמדה", "לבבות באטלנטיס" ורבים אחרים.

קינג עדיין הרגיש שזה לא מספיק והוציא, בשיתוף עם חברת "מרוול", מספר פריקוולים, כמיני סדרות קומיקס, שעוסקים בעבר של רולנד. המיני סדרה הראשונה, The Dark Tower: The Gunslinger Born יצאה ב-2007.

הפיכת סדרת הסרטים הללו לסרט או סדרת סרטים הוא רעיון רע (בלשון המעטה), בעיקר בגלל חוסר האחידות וההיקף העצום שלהם. הספר הראשון הוא מישמש שלם של מערבון, פנטזיה, מד"ב פוסט-אפוקליפטי, דמויות שהמניע שלהם לא מספיק ברור וסוף שגם הסופר לא היה שלם איתו.

הספר השני גובל בהזיה סוריאליסטית פסיכית ורק בספר השלישי העניינים מתחילים לתפוס תאוצה ואז קינג עוצר הכל בספר הרביעי עם סיפור שכולו פריקוול. איך נאמר בעדינות… בלאגן.

כמו כן, כל האזכורים הפנימיים הופכים את הסדרה לכזו שרק מומחה קינג יכול ממש להתענג עליה ועיבוד קולנועי יתקשה מאוד לספק "הסברים בגוף הסרט". מלבד זאת אני רק יכול לציין שסיום הסדרה היה לטעמי אחד האנטי- קליימקסים הכי דפוקים שהיו לי אי פעם. אני חושב שלמרות כל הבעיות שציינתי, הסדרה היא קריאת חובה למעריצי הקינג, אבל הסוף היה פשוט דפוק.

2 thoughts on “המלך חי! הריעו לקינג! – עיבודים מצולמים על פי סטיבן קינג”

  1. אני חושב שאין סיכוי להפוך את "המגדל האפל" למשהו ראוי לצפיה.
    לדעתי עדיף לנו, המעריצים, שזה ישאר במדיום המקורי שלו.
    מאז שפרסמתי את הידיעה (עברה כמעט שנה) העיבוד של 11/22/63 הוכח כעיבוד איום וכושל (לאחד הספרים המוצלחים שכתב קינג בזמן האחרון) ואידריס אלבה מסומן כאקדוחן בהפקה שעדיין מתגלגלת ל"מגדל האפל".
    אני חושב שאלבה הוא שחקן נהדר, אבל ברצינות?!!
    WTF?!
    האקדוחן אמור להיות קופי של קלינט איסטווד.
    אוף….

  2. כקורא מושבע של סטפן קינג
    אני יכול לומר שגם לא אהבתי את הסוף – אבל כל הסדרה הייתה מדהימה
    אני זוכר שהייתי מחכה בציפייה לספר חדש בסדרה – דקה לאחר שסיימתי את הספר העכשווי
    אני חושב שלהפיק סרט וסדרה של המגדל האפל זאת יוזמה ברוכה
    להחיות את כל העולם הזה מחדש – יהיה מאוד מהנה

השאר תגובה