סטיב דיטקו, אחד מיוצרי הקומיקס המוערכים והמשפיעים של כל הזמנים, מת והוא בן 90

היום נודע כי לפני כשבוע (ב-29 ביוני ליתר דיוק) נמצא בדירתו שבניו יורק, מת, סטיב דיטקו, אחד מיוצרי הקומיקס החשובים, המוערכים והאהובים של כל הזמנים. הוא היה בן 90.

דיטקו החל את דרכו בעולם הקומיקס עוד באמצע שנות החמישים והמשיך לעבוד עם מרוול בתחילת שנות השישים. הגיבור הידוע ביותר שדיטקו היה שותף ליצירתו הוא ללא ספק ספיידרמן. סטן לי פנה לדיטקו וביקש ממנו להציע גרסה לדמות החדשה, ספיידרמן, לאחר שצייר נחשב אחר, ג'ק קירבי, לא הצליח לספק את סטן לי. דיטקו הוא האומן אשר חשב על החליפה הכחולה אדומה עם הקורים, על קורי העכביש בבית השחי ואפילו על העובדה שיש לספיידרמן מסכה על כל הפנים, מה שלא היה מקובל בכלל בימים ההם (גיבורי העל, מקסימום, היו עם מסיכה שמכסה את העיניים והאף, או בכלל לא).

באותם ימים, יש לציין, במרוול, עבדו בשיטה מהירה שבה סטן לי היה כותב את הסיפור של החוברת (לא תסריט מלא) ומגיש אותם לציירים, שהיו צריכים לפרוש את הסיפור על פני מספר עמודים ידוע מראש. לאחר שהאומן סיים את עבודת הציור, סטן לי היה מכניס (ממציא) את הטקסטים, הדיאלוגים, והקפשנים.

סטיב דיטקו לחלוטין היה זה שהכניס לא מעט סיפורים לפנתאון של ספיידרמן וכל הנבלים שהמציא, בשנה הראשונה בה התפרסם ספיידרמן כחוברת עצמאית (אחרי שהפעם הראשונה הייתה ב-Amazing Fantasy 15 בשנת 1962) הפכו לנבלים מרכזיים של הדמות ובין הנבלים הנודעים ביותר בעולם הקומיקס (והיום גם הקולנוע והטלוויזיה). דיטקו נתן את הביטוי הויזואלי של דוקטור אוקטופוס, הוולצ'ר, סנדמן ואפילו הגובלין הירוק.

כשנה אחרי שהביא את ספיידרמן למרכז היצירה, הציג בפנינו דיטקו את דמותו של דוקטור סטריינג', שהיה פרי המצאתו. זה היה בחוברת Strange Tales מספר 110, שיצאה ביולי 1963. הסיפור הראשון נפרש על פני חמישה עמודים בלבד, אבל אלו הספיקו לעורר את סקרנות הקהל שדרש עוד.

האופי הפסיכודלי שהעניק דיטקו לסיפורי דוקטור סטריינג', היו מאוד ייחודיים באותה תקופה, ונשארו, עד היום, בין הקומיקסים ההזויים והמפורסמים ביותר שיש (במובן הכי טוב של המילה כמובן).

בסוף שנת 1966 עזב סטיב דיטקו את מרוול בטריקת דלת ובאופן פתאומי, כשהסיבה האמיתית נשארת בגדר מסתור. יש כאלה שטוענים שזה בגלל שהוא חש שסטן לי לוקח את כל הקרדיט, יש כאלה שטוענים כי זה היה ויכוח על זהותו של הגרין גובלין (דיטקו דרש שזה יהיה מישהו חדש שהקוראים לא הכירו קודם, סטן לי התעקש שזה יהיה אביו של הארי אוסבורן, חברו של פיטר פרקר, נורמן). היו כאלה שטענו כי היו לכם חילוקי דעות פוליטיים וכו.

דיטקו חזר לעבוד עם חברת מרוול כעשור מאוחר יותר, בשנת 1979, על כותרים כמו Micronauts ו- Machine Man הוא מעולם לא חזר כאומן לכותרים שהיה אחראי על יצירתם, ספיידרמן ודוקטור סטריינג'. הוא המשיך לעבוד בעם מרוול, בין יתר החברות, וב-1992 יצר את Squirrel Girl שזוכה לפופולריות פנומנלית בשנים האחרונות.

בין יתר החברות שבהן עבד דיטקו היתה גם חברת DC, היריבה הגדולה של מרוול, שבה גם יצר כמה דמויות כמו The Creeper ו-Hawk and Dove (עם כי בגרסה של דיטקו מדובר בשני גברים). הוא גם יצר את Shade – The changing man שבהרצה הראשונה שלו לא זכה להצלחה.

סטיב דיטקו התרחק מהתקשורת ואת מספר הראיונות איתו, או התמונות שבהן הוא מופיע, ניתן לספור על יד אחת. דיטקו המשיך ליצור קומיקס ולהוציאו באופן עצמאי עד יום מותו.

נשאיר אתכם עם תכנית שיצר העיתונאי הבריטי ג'ונתן רוס על סטיב דיטקו לפני כעשור (2007) – אורך התוכנית כשעה:

סטיב דיטקו – 1927 – 2018.

השאר תגובהלבטל