ביקורת, "על טבעי", עונה 13 פרק 11 – התמוטטות

ביקורת משותפת של: שקד קרין והדר עוקב

הרבה זמן שלא היה לנו פרק Gory (עקוב דם) בסדרה… בלי הרבה Gore. כלומר, לא מראים לנו יותר מדי דם, והרבה נשאר ליד הדמיון. שני פרקי Gore במהלך השנים שקופצים לראש הם: Benders (עונה 1 פרק 15), בו אנשים (לא מפלצות) צדים, הורגים ואוכלים אנשים אחרים,  והשני, Time Is on My Side (עונה 3 פרק 15), בו רופא מנסה לחיות חיי נצח על ידי החלפת איברים בגופו עם אנשים אחרים אותם הוא חוטף.

האמת שעדיף ככה, האפקט גדול יותר. זוכרים את הסצינה בסרט "כלבי אשמורת" בה חותכים את האוזן לאדם שקשור לכיסא. קוונטין טרנטינו החליט שלא להכניס את הצילומים שנעשו בהם מראים את האקט עצמו, והחליט לצלם את הסצנה מזווית אחרת ולתת לצופים לדמיין את השאר. בסופרנטורל הולכים על אותו דפוס וגם בפרק הנוכחי (נתעלם לרגע מהמגבלות שהרשת מחייבת), שבו מוצגים לנו, צנצנת עם דם ואיבר מפותל שהגיע כנראה ממערכת העיכול של בן אנוש, איש עם חולצה לבנה מלאה בדם יבש, לובש כפפות שחורות מעוררות חלחלה, מתלה עם שפיץ [וו] וכמובן שיר ישן משנות ה-60 שבאווירה הזו מגביר את הפחד… ברקע אנו שומעים אדם מתחנן לעזרה, ורואים יד חתוכה מלאה בדם. לא קשה לדמיין מה עומד לקרות הלאה בסצנת הפתיחה הזו, וגם באלו שבאות בהמשך הפרק.

המשך הקריאה כוללת ספוילרים לפרק:

הפרק מתחיל בחטיפתה של וונדי האנסקם, אחייניתה של השריף דונה האנסקם. את דונה ראינו בפרק הקודם כשעזרה להציל את הווינצ'סטרים, אבל עכשיו היא זקוקה לעזרתם של סאם ודין, שמחזירים לה טובה ובאים לסייע בחקירה.

סאם, שמכונס בעצמו, לא מצליח להירדם, נשאר במיטה הרבה מעבר לרגיל ונראה מותש ועצוב. עבר זמן רב מאז שפרק כלשהו התמקד באחד האחים, וזה מרענן לראות שהפעם זהו סאם שמתקשה לעכל את כל מה שעובר עליהם לאחרונה, ודין מנסה לעזור. בניגוד לדין, סאם מתקשר מאוד מהר את מה שעובר עליו עם דין, אולם דין לא ממש יודע איך לעודד אותו כי בתכלס סאם צודק, והמצב לא טוב עבורם. זה יגמר בדרך אחת בלבד- רע.

סאם ודין פוגשים את דונה ובן זוגה, שהוא גם הסגן שלה, דאג, ואת הסוכן הממונה על החקירה – הסוכן קלג. הוא מספר להם על החוטף הסדרתי המכונה (על ידו) "הפרפר" שהוא מנסה ללכוד כבר 12 שנה, דפוסי התנועה שלו והקורבנות שחטף ומעולם לא נמצאו. צוות החקירה הלא שגרתי מחליט לעבוד יחד כדי לאתר את "הפרפר" ואת וונדי.

במוטל, דין מנסה להשיג מידע נוסף באמצעות רשת הקשר של נהגי המשאיות כמו פאפא ג'ון (איזה קול רדיופוני) , ומצליח להשיג קצה חוט, בזמן שסאם, קלג ודונה חוקרים חשוד פוטנציאלי. בחדר החקירות אנחנו זוכים לראות את שריף דונה האנסקם בפעולה. היא קשוחה, מדברת לעניין, ויודעת איך לגרום לכומר, החשוד העיקרי, לדבר ולשקשק מפחד מפניה.

הפרק הזה, בסופו של דבר, ממוקד בדונה ואנחנו מקבלים הזדמנות להכיר את דונה הרצינית והאפלה. אחרי 13 עונות של הסדרה, פגשנו בדמויות רבות מלבד סאם ודין, וראינו כל פעם מה המפגשים עם העל טבעי וחיי הצייד עושים לנשמות הללו. בין אם זה קווין, שהיה תלמיד מצטיין שכל דאגותיו היו הציונים בלימודים, או ג'ודי מילס שבסך הכל הייתה שריף פשוטה בעיירה. לכן היה זה בלתי נמנע שגם דונה תגיע לשלב הזה.

בסופו של דבר, הצוות הלא שגרתי מצליח להפיל רשת של סחר באיברים אנושיים בשביל מפלצות בדארקנט. לא נגלה לכם את זהותו של "הפרפר" אם כי, קשה לנו להגיד שהופתענו.

בצד הקרימינלי של הפרק, רוצח סדרתי שה-FBI בעקבותיו כבר 12 שנים ללא הצלחה, נשמע כמו הצלחה מסחררת במונחים של רוצחים סדרתיים, מה שהגיוני אם מסתכלים על חומר החקירה שהסוכן קלג חושף (מגוון קורבנות שלא קשורים אחד לשני, רובם בסיכון גבוה, כך שסביר שאין מי שיחפש אותם ברחבי ארה"ב שבה אין תקשורת טובה בין רשויות החוק השונות). ככל שהחקירה השגרתית לכאורה מתקדמת, העל טבעי מופיע. למרות שהמוח הקרימינלי מאחורי המבצע הוא אנושי, "הלקוחות" הן מפלצות והמניע הוא כסף. עצם העובדה שהנבל בפרק הוא אנושי, שבנה מערכת שלמה לסחר באיברים, "טייק אווי" למפלצות כמו שדין מתאר, היא מחרידה.   

בסוף הפרק, אחרי שדאג מגלה שדונה ציידת (לאחר שהוא הופך לערפד וחוזר להיות בן אנוש שוב בסוף הפרק), הוא אומר לה שאינו יכול לעמוד בזה. הוא הפך לשוטר כדי לעזור לאנשים אבל מפלצות זה יותר מדי בשבילו והוא עוזב אותה. סאם ודין שצופים בהחלט יכולים להעיד כמה זה כואב, הם חוו בעבר פרידה מבנות זוג בגלל הציד. לפחות דאג העריך את דונה וקרא לה גיבורה על כך שהיא צדה מפלצות…

הפרק, בסך הכל, נחמד. הוא לא גרם לנו להתרגש ולהשתולל, אבל אולי אחרי שני הפרקים הקודמים, הגיע הזמן לפרק רגוע יחסית. ולמרות שהוא לא ברמה הכי גבוהה, הוא עדיין פרק מאוד סופרנטורלי.

ציון: 3.5

השאר תגובהלבטל