ביקורת, The Gifted, עונה 1 פרק 5 – מכותרים

אמון, כמו בובת החרסינה שקניתי לאימי ביום האם, הוא עניין עדין מאוד. קל מאוד לשבור אותו, ואם זה קורה, קשה מאוד לחבר אותו בחזרה. אם יתגלה סדק, במהרה הוא יהפוך לשבר רציני, וגם אם נצליח לאחות את השבר- זה לא יהיה אותו הדבר. אמון הוא עניין שיכול לבנות יסודות חזקים לחברות, וגם להרוס אותם. גם בובת חרסינה, אגב, אבל זה סיפור אחר…

גם גיבורי הסדרה THE GIFTED גילו זאת בפרק השבוע, כשהתמודדו, כל אחד בתורו, עם בעיות של אמון וחסרונו. כדי לא לאבד את אמונכם הקוראים, אני מודיע כבר עכשיו שהמשך הקריאה כולל ספוילרים והוא על אחריותכם!

הפלאשבק השבועי שייך לסוכן הסנטינלס טרנר ובו אנו רואים את האירוע שכבר הוזכר כמה פעמים בסדרה, אותו אירוע שהחל את גל השנאה והחוקים האנטי-מוטאנטים, וכל זאת מנקודת מבטו האישית של טרנר, שכפי שכבר הוזכר-איבד בו את בתו.

אנו מגלים שארבע שנים לפני התרחשויות הסדרה, עצרת מחאה של המוטאנטים שנערכה בדאלאס, יצאה מכלל שליטה, ובמהלך חילופי הפיצוצים בין הצדדים (זה לא נאמר במפורש, אבל אני בטוח שהמאבק היה בין האקס-מן לבין "אחוות המוטאנטים" של מגנטו) פיצוץ גדול פוגע בחלק גדול מהאזרחים שבסביבה, בינם – בתו הקטנה של טרנר, שחזה במותה במו עיניו.

קאט להווה, ועכשיו אנחנו מבינים את הלהט שיוצא מעיניו של טרנר בזמן שהוא יורה פקודות לכל עבר – הוא יעשה הכל כדי לתפוס את המוטאנטים שנמלטו ממנו בסוף הפרק הקודם, ואת אלה שסייעו להם. לשם כך הוא מורה לעצור לחקירה כל אחד שחשוד אפילו במעט בסיוע למוטאנטים.

בניסיון להתחמק מהגשוש שעומד לחשוף אותם, חברי המחתרת מחליטים להתפצל: פולאריס ואקליפס ימשכו את הגשוש שיעקוב אחריהם, ויאפשרו לת'אנדרבולט והשאר לחזור למקום המסתור של המחתרת בבטחה. בסצינה מלאת חן שהציגה יפה את הכימיה בין השניים פולאריס ובן זוגה נפטרים מהגשוש, ואפילו מדברים קצת על מה שקורה בינהם, ועל הילד שבבטנה. הזוג משוחח על סוגיה שמטרידה לא מעט זוגות -האם כדאי להביא ילד למציאות בה אנו חיים? שוב הסדרה עושה מה שסיפור אקס-מן אמור לעשות, ומציגה שאלה שקיימת על סדר יומינו, נטול המוטאנטים.

ההרמוניה נפסקת כאשר טבעת המצור מתהדקת והשניים עומדים מול מחסום משטרתי, בראשו עומד (כמה נוח) טרנר בכבודו ובעצמו. לאחר תצוגת כוח נפלאה נוספת מבתו של מגנטו (נשבע לכם, היא בקלות הופכת להיות דמות הקומיקס השנייה האהובה עלי על המרקע כיום. אל דאגה  קוויק (סוכני שיל"ד), מקומך מובטח בפסגה!) הם הודפים בקלות (גדולה מדי?) את הצרים עליהם ואף תופסים בן ערובה יקר מפז – ג'ייס טרנר, לוחם בכיר בשירותי הסנטנילס שעומד בראש המצוד אחריהם.

השניים מנסים לחלץ ממנו מידע לגבי הדרך בה חברם לשעבר, "פולס", הפך לפתע לסייען סנטינלי אנטי-מוטאנטי, אבל ללא הצלחה. טרנר איבד את אמונו במין המוטאנטי ביחד עם ילדתו הקטנה, ולא ניסיונות השכנוע של אקליפס שמדבר אל ליבו, או האיומים של פולאריס שהיו הופכים את אביה לגאה גורמים לו להסגיר מידע כלשהו. באין ברירה, וכשהם מבינים שהזמן שלהם אוזל, הם קוראים ל"חולמת" שתחלץ את המידע מראשו של טרנר.

בינתיים, במחתרת, ריד מתאחד עם המשפחה, אבל ההתרגשות נקטעת מהר מאוד. הברמן שבפרק אנו שומעים לראשונה את שמו – פייד (fade) – מזהה אותו כמי שכמעט והסגיר אותו ואת המוטאנטים שהבריח בפרק השני. הנה לכם עוד מקרה של אמון שנשבר, וריד משלם ביוקר על כך. כל ניסיונותיו לשכנע את פייד ואת שאר חברי המחתרת שעכשיו הוא "אחד משלהם", ושהוא השתנה – עולים בתוהו. בוודאי לא עוזרת העובדה שהוא שימש כתובע כללי כנגד חבריהם המוטאנטים במשך זמן רב כל כך.

המקום מתמלא במוטאנטים כועסים מאוד, חלקם הגיעו זה עתה בגלל המצוד שהסנטינלס פתחו בו בתחילת הפרק, והם דורשים את גירושו של ריד מהמקום. ריד צריך לעבוד קשה על מנת להחזיר את האמון שנשבר, וההזדמנות מגיעה מהר. מהיכרותו את הדרך שבה עובדים שלטונות החוק נגד המוטנאטים הוא חוזה בדיוק כיצד הם פועלים ומפענוח של הרשת המשטרתית לה הם מאזינים הוא מבין ששירותי הסנטינלס עומדים לחשוף מהר מאוד את מקום המחבוא שלהם.

ריד מציע לשמש כפיתיון, למשוך את הכוחות הצדים הרחק מהם, ת'אנדרבולט מאשר את התוכנית, ושולח את פייד חסר האמון לשמש כגיבוי וחילוץ לריד לאחר שזה יעשה את תפקידו. במקביל קייט, אשתו של ריד, לא מאושרת בלשון המעטה מתכניתו לשטות בשירותי הסנטינלס לאחר שרק עתה הצליחה לחלץ אותו מידיהם, אבל נאום קטן של ריד בדבר צורך השבת האמון עושה את העבודה והם ניגשים לפעולה.

ריד מצליח להטעות את כוחות הסנטינלס שמתרחקים ממקום המחתרת, ולאחר כמה דקות מותחות פייד מופיע ומחלץ את ריד, שניה לפני שהכוחות שבשטח תופסים אותו (אני מודה שהייתי ממש מתוח במהלך הדקות הללו והייתי בטוח שהוא ייתן לריד ליפול לידם).

במקביל פציעתו של טריידר מהפרק הקודם מחמירה, והוא עומד למסור את נשמתו לבורא המוטאנטים. קייט שוב מפגינה את כישורי הרפואה שלה (הופכת מתחרה רצינית ל"אחות הלילה") ולראשונה בחייה היא מבצעת ניתוח ועושה זאת בהצלחה (מי צריך אותך, סטיבן סטריינג'?). אבל תוך כדי הפעולה היא פוגעת באיבר חיוני (בכל זאת ניתוח ראשון, תנו לה קרדיט), ושוב אנו זוכים לראות את האחים סטראקר משלבים כוחות על מנת להציל את חייו של טריידר- אנדי תורם לו מדמו שאובד במהירות, ולורן מפעילה את כוחה על מנת להפעיל לחץ על האזור הפגוע בעוד אימה תופרת אותו.

בכל פרק אנו זוכים לראות את לורן משתמשת בכוחה באופן חדש. וזו אולי אחת המעלות של הסדרה. הסדרה היא לא רק סיפורה של מחתרת המוטאנטים. היא גם סיפורה של משפחה, שמגלה ששני ילדיה הם מוטאנטים, ודרכי ההתמודדות שלה עם המידע הזה. בנוסף, חברי המחתרת, שהיו מלאים בחשדנות וחוסר אמון בקייט ומשפחתה בתחילת הפרק רואים כיצד השלושה ירקו דם (מילולית) כדי להציל אחד משלהם- מה שקונה את אמונם.

בלינק מעבירה את החולמת למקום בו פולאריס ואקליפס חוקרים את טרנר בניסיון להבין מה קרה לחברם אוגוסטוס "פולס", וכיצד הוא הפך לכלי נשק נגדם. החולמת אכן חודרת לראשו של טרנר, מחלצת קטעי תמונות ושברי מידע, אבל טבעת המצור סביבם מתהדקת, וכשנראה שכוחה של פולאריס לא מספיק כדי לעצור את כולם, הם נסוגים מהאירוע באמצעות בלינק (אתם חייבים לתהות איך לעזאזל תפקדה המחתרת לפני שבלינק הגיעה אליה) לא לפני שאנחנו מבינים מהחולמת שלעשות דבר כזה בזמן שהיא בראשו של טרנר, זה לא רעיון טוב כל כך.

כתוצאה מהאירוע בלינק נסערת מאוד מפני שהיא (סוף סוף!) מבינה שזיכרונות האהבה שלה עם ת'אנדרבירד לא היו אמיתיים, אלא כתוצאה מחדירה לא מאושרת של החולמת לראשה. החולמת מנסה להצטדק אבל זה לא משכנע את בלינק והנה עוד אמון נשבר, ובין שתי חברות למחתרת-זה בטוח לא דבר טוב. אני שמח שזה קרה עכשיו. אם יש משהו שאני שונא זה שסדרות גוררות מידע כזה לאורך זמן.

הפרק מסתיים בשני אירועים הפוכים בטבעם:

במחתרת, סוף סוף מאוחדים, בני משפחת הסטראקר סועדים את "הארוחה הגרועה הטובה ביותר בהיסטוריה", שמחים ומאושרים על כך שהם יחד, ומחליטים להישאר עם חברי המחתרת ולא לברוח למקסיקו כמתוכנן. הם מצאו את המקום שלהם, עם המחתרת, והם שלמים.

במקום אחר, טרנר חוזר הביתה לאחר היום הלא קל שעבר עליו. את פניו מקבלת אשתו ששמחה לראותו, אבל השמחה מתחלפת מהר מאוד באימה ותדהמה כשטרנר מבקש לראות את בתו שכל היום חיכה לראותה. מסתבר שכוחה של החולמת שוב ביצע שמות בקורבנה, ובגלל האופן שבו היא עזבה את ראשו במהלך החקירה, נמחק ממנו זיכרון המוות של בתו, מה שמביא לסצינה עצובה במיוחד בה עליו ללמוד על מותה שוב פעם, מחדש. לצערי בסצינה הזו קובי בל שמגלם את טרנר מתגלה כשחקן לא טוב. הסצינה הייתה אמורה לעורר הזדהות עמוקה עם טרנר המסכן שנאלץ לחוות את חותה של בתו מחדש, אבל זה פשוט לא קרה.

ביצי X מלאות אמון:

*אורורה, השם שפולאריס בוחרת עבור בתה (במידה וזו תהיה בת) הוא שמה הלטיני של תופעת הטבע "הזוהר הצפוני" (אורורה ברויאליס). ספק אם הייתה פה הכוונה למוטאנטית אורורה  מ"כח אלפא" (לאחרונה תחת פיקוד קפטן מארוול) שבכוחה להפעיל מניפולציות על האור, והיא אחותו של נורת'סטאר (כוכב הצפון) שבכוחו ליצור ולירות מגופו קרני אור (בדומה לאקליפס). מה שמעניין הוא שגם הם שני אחים שהיו משלבים את כוחותיהם יחד לכדי כוח אחד חזק ועצמתי היורה קרן אור חזקה.

*כפי שחזיתי בשבוע שעבר, אנו מגלים שמוחו של פולס נשטף והוא הפך לכלי נשק נגד אחיו במוטאנטים בתוכנית "זאבי הציד".

*למרות שהיו לו כוחות זהים לברמן מהסדרה, אני בספק שהוא אמור לגלם את Fade מהקומיקיס. הוא היה גנגסטר, ולבקן. אגב, את פייד מגלם ג'ף דניאל פיליפס, שגילם כבר דמות קומיקס בסדרת טלויזיה.

*ולידיעה שהגיעה זה עתה : זה רשמי! בתיאור הפרק האחרון מופיעים שמותיהם המפורשים של ילדי פון-סטראקר המכונים "פנריס", ויגלמו אותם פול קופר וקטלין מהנר. התיאוריה שילדי המשפחה הם צאצאי הפנריס כמעט ומקבלת אישור סופי.

הסדרה ממשיכה להיות טובה, ולעשות מה שסדרה אמורה לעשות- לגרום לי להמתין בציפייה לפרק הבא. עם זאת, עדיין מדובר בסדרה צפויה ושבלונית שפועלת תחת תסריט מסודר ומוכתב. גם הפרק קיבלנו רקע על העולם של הסדרה, וכל רגע בו פולאריס משתמשת בכוחה הוא תענוג. מצד שני, התאכזבתי שהחזיונות שהחולמת חילצה מראשו של טרנר היו דלים ברפרנסים, זה אמור להיות מקור מספר אחד להפניות קומיקס.

ציון: 3.5

השאר תגובהלבטל