ביקורת, "סמוראי ג'ק", עונה 5, פרק 1 – הסמוראי האחרון

באוגוסט 2001, תותח האנימציה גנדי טרטקובסקי, שאחראי ללא מעט מהצלחות ערוץ cartoon network, כמו "בנות הפאוור-פאף", "המעבדה של דקסטר" "פרה ותרנגול" ועוד המון!, יצר סדרת אקשן חביבה בשם "סמוראי ג'ק" שהפכה בתוך שנה לאחת מסדרות הדגל של הערוץ ולחלק בלתי נפרד מהילדות של מי שגדל בתחילת שנות האלפיים.

כאשר המכשף המרושע רב העוצמה אקו מתעורר ומאיים על העולם, נשלח בנו של הקיסר להתאמן ברחבי העולם על מנת שיוכל להביס את כוחות הרשע. בעימות הגורלי מערים אקו על הסמוראי ושולח אותו למסע בזמן, אל העתיד, בו אקו שולט בכל.

הסדרה, שנמשכה ארבע עונות (שהגיעו סך הכל ל-52 פרקים), עקבה אחר ניסיונותיו של הסמוראי, שזכה לכינוי "ג'ק" ע"י דור העתיד, לחזור לעבר ולמנוע את שלטונו של אקו. האכזבה המטורפת של מעריצי הסדרה הגיעה ב2004 כאשר הערוץ ביטל את התוכנית ללא סוף ראוי לסיפור.

בעקבות שידורים חוזרים של הסדרה עשור לאחר מכן, החליטו בהנהלת הערוץ לנסות ולהחיות את ג'ק מן המתים. ב-2016, לאחר כמה ניסיונות על גבי חוברות קומיקס, הוכרז כי ג'ק יחזור לעונה חמישית ואחרונה שתנעל את הסיפור, ויותר מזה, תופק תחת הרשת הבוגרת יותר של CN, adult swim.

ובכן, מרץ הגיע, ואתו פרק הבכורה של העונה החמישית, שתכלול עשרה פרקים בלבד המהווים ספור שלם אחד. 50 שנה עברו מאז ראינו את ג'ק לאחרונה (בסדרה, במציאות "רק" 12). ב-50 השנים הללו, נראה שאקו ניצח בכל פניה. השמיד כל דרך לחזור לעבר, וג'ק הפך מריר ומיואש.

הפרק פותח באותה צורה קלאסית בה נפתחו הפרקים הראשונים של הסדרה- כפר לא מזוהה עם יצורים פנטסטיים מותקף ע"י החרפושיות המכאניות של אקו. לפתע פתאום נשמעת שאגת אופנוע, וסמוראי בשריון ומסכה מתחיל לטבוח בחרפושיות בברוטאליות ועוצמה. ג'ק, חמוש בשלל אביזרים ממשיך את מלחמתו בכוחותיו של אקו, למרות משבר מן העבר שרודף אותו, בין השאר, חזיונות של הוריו המועברים בצורה אפלה במיוחד.

במקביל למסעו של ג'ק, בצד האפל אנחנו נחשפים לנשק החדש של כוחות הרשע: "בנות אקו" לוחמות חסרות מעצורים שמרגע לידתם, מעוצבות להילחם ולהקריב הכל למען השליט המרושע. הבטיחו בגרות? קיבלנו בגרות. הסצנה של הולדת הבנות מבוימת ממש כמו פרק של סדרה בHBO. לצד הצבעים והצלילים מועברים דימויים המרמזים על תוכן כל כך R Rated, שרק מכך ניתן להסיק שכבר לא מדובר בסדרת ילדים. גם החזיונות שעוברים על ג'ק, מזכירים את אלמנט האימה שנכלל בעונות המקוריות, אבל משהו בבימוי ובסגנון הוויזואלי, לוקח צעד נוסף לעבר התוכן הבוגר.

מבחינת הנוסטלגיה נעשה כאן מהלך מאוד חכם. בעוד פיל למאר חוזר לגלם את קולו האייקוני של ג'ק, קול אייקוני אחר כבר לא ניתן להחזיר. מאקו איוומטסו שדיבב את אקו, נפטר בשנת 2006, מה שהשפיע על החלטתו של טרטקובסקי בכל הקשור בהמשך הפרויקט. איוומטסו לא רק נתן את קולו לדמות אלא גם יצר את האופי המיוחד של מפלצת נוראית אך גם לעיתים קומית והזויה, מחוץ לאלמנט שלה.

בפרק הפתיחה נוכחותו של אקו מאוד מורגשת, במיוחד בכל חלק "בנות אקו" של הפרק. היופי כאן הוא שהדמות לא באמת מופיעה על המסך כך שאין צורך לשמוע אותה, מה שמשאיר הרבה מקום לתמרון בעניין הדיבוב. כדי לפתור את הבעיה בהמשך הפרק, הובא המדובב גרג בולדווין, שעשה שחזורים בעבר לקולו של מאקו עבור הסדרה "אווטר- האגדה של קורה". עוד דמות קלאסית שהובטחה ותחזור, היא דמותו של הסקוטי, שדובב ע"י לא אחר מאשר ג'ון דימאג'ו.

הטון הבוגר של העונה הנוכחית מעניק הבטחות חדשות אך גם יוצר איום מאוד גדול לסדרה, ומדובר בפגיעה בייחודיות שלה. לצד סיפור מאוד רציני, בעונות הקודמות היה מדובר בסדרה לילדים. התוכן סבב רוב הזמן סביב יצורים דמיוניים מוגזמים ולפעמים גלש לעלילות קומיות וילדותיות.

בעונה 5 נראה שהרצון של טרטקובסקי הוא לברוח הרחק ככל האפשר מעולם הילדים, ולקחת את הבייבי שלו, שהתבגר יחד עם קהל המעריצים, אל העולם הקר והאפל. ייתכן שמדובר באבולוציה מבריקה של דמות, או במשהו שעשוי להשאיר טעם מר בפה. את זה נצטרך לגלות כשנגיע לסיכום העונה בעוד כמה שבועות.

ציון: 4

השאר תגובהלבטל