ביקורת, "וורקראפט ההתחלה"- מלחמה של רגשות מעורבים

יש טוב ב"וורקראפט" אך גם רע. אחד ממשחקי הפנטזיה המפורסמים ביותר ב-30 השנים האחרונות סוף כל סוף מגיע למסך הכסף, ומציב לעצמו רף לא פשוט- להיות סרט "משחקי המחשב" הטוב ביותר עד כה. האם הגיעה התעשייה לרמה גבוהה מספיק?

יצרנית משחקי המחשב BLIZZARD יצרה לעצמה בשני העשורים וחצי האחרונים שם מפלצתי בתעשיית המשחקים. בעזרת שלושה כותרי ענק בלבד, וורקראפט, סטארקראפט ודיאבלו (ועוד כמה קטנטנים, בינהם Lost Vikings) הפך הסטודיו הקטן לאימפריה קטנה של יצירתיות גועשת ומרהיבה. לא רק במשחקיות מעניינת ומאתגרת אלא גם בסגנון ויזואלי מושך, צבעוני ומרהיב, ובעיקר בכתיבת סיפורים ובריאת עולמות שלמים מלאי תוכן ועמוסים בדמויות ומעשיות.

יש שיאמרו, שהמשחקים האחרונים בכותרי הענק מספקים חוויה קולנועית מספיק גדולה כדי להוות סרט קולנוע בפני עצמו (הויזואליות של קטעי המעבר במשחקים היא בין האיכותיות ביותר היום). ועדיין, כמו כל כותר מצליח, גם BLIZZARD  רצו לפרוץ אל מסך הכסף.

"וורקראפט" הוא הפריצה של ענקית המשחקים הקטנה בעולם הקולנוע. עם שלושה משחקי אסטרטגיה ומשחק מקוון רב משתתפים המונה עשרות מיליוני שחקנים מכל העולם, העלילה של "וורקראפט" הפכה למעיין "תנ"ך" עבור גיקים של פנטזיה ברחבי העולם. כדי לפתוח את הטרילוגיה העתידית, התמקדו הבמאי דאנקן ג'ונס ("ירח", "קוד מקור") וצוות ההפקה שלו (בעזרתם של אמני העל של BLIZZARD) בתחילת העימות בין שני צדדי המשחק המרכזיים: בני האדם, והאורקים המפלצתיים. מי שזקן מספיק להכיר את המשחק המקורי: מדובר במשחק אסטרטגיה פשוט המתאר מלחמה בין בני אדם למפלצות. אך "בליזארד" אלופים בכתיבת דמויות, וכך הפכו האורקים המפלצתיים, לדמויות ברות הזדהות.

הסרט נפתח עם סיפורם של האורקים דווקא (החלטה מעניינת ביותר וברת סיכון גדול בהתחשב בעובדה שכל העולם הזה הוא ממוחשב). עולמם "דרנור" גוסס. שבטי האורקים השונים מתקבצים יחדיו אל הוורלוק (קוסם העוסק בקסם אפל) גולדאן (דניאל וו) שמבטיח להם עולם חדש ופורה בתמורה לנשמות אותן יקריב לכוחותיו האפלים.

"העדר" (HORDE) נענה לקריאה, ודורות'אן (טובי קיבל) ראש שבט "זאבי הכפור" יחד עם זוגתו ההרה דראקה (אנה גאלווין) וחברו הטוב ביותר אורגרים "פטיש אבדון" (רוב קזינסקי) עוברים אל העולם החדש- אזארות' בו מתגוררים בשלום בני האדם לצד זנים נוספים כמו גמדים.

"זאבי הכפור", שלא כמו שאר האורקים, מחליטים שכיבוש בכוח אינו הפתרון ומחליטים לחפש פתרון נוסף לבעיית ההגירה שלהם. בינתיים, בני האדם, תושבי אזארות', מותקפים במפתיע ללא סוף ע"י צבאות האורקים בהנהגת "שר המלחמה" של "העדר"- בלאקהאנד (קלאנסי בראון). מפקד הצבאות של בני האדם, אנדואין לות'ר (טראביס פימל) נשלח, יחד עם קוסם צעיר בשם קאדגאר (בן שנצר) לגלות את זהותם של הפולשים הברבארים וכיצד ניתן לעצור אותם.

חשפתי בפניכם את הבסיס לתחילת הסרט וכבר בוודאי עשיתי לכם לא מעט כאב ראש. וזאת בלי להזכיר דמויות ענק נוספות בסרט כמו מאדיב "השומר" (בן פוסטר) או את גארונה "חצי אורק" (פאולה פאטן) שלא לדבר על המלך ליין רין (דומניק קופר). אכן קאסט מרשים, שמגיע ברובו ודווקא מעולם סדרות הטלוויזיה.

כן, בניגוד למה שאולי מצפים, הסרט הוא לא "אורקים נגד בני אדם" אלא סרט שעמוס במידע, עמוס בעלילה מרכזית מורכבת ועלילות משנה שמספקות עומק לעולם ולדמויות. עמוס דמויות ולוקיישנים שנראים נפלא אבל שרק שחקנים כבדים של "וורקראפט" יוכלו להבין לעומק….כמוני למשל! כל שנייה הצבעתי על פרט אחר וצייצתי כמו גוזל של גריפין שרק בקע (אוי הינה גרום! הינה קארגאת' "יד להב"! אהה מדיב הופך לציפור! יש פה מארלוק!).

מי שלא מבין על מה המהומה וסתם בא לראות סרט פנטזיה יפיפה- יכאב טיפה הראש. וכן יהיו כאלה, אם זה אנשים רגילים או מבקרי קולנוע חמורי סבר ש…יכאב בלב, והם יצאו ללכלך על הסרט. העומס לא עובד עבור כל הקהל. וגם לא אורכו של הסרט, שמרגיש קצת יותר משעתיים למרות שלא כך הדבר.

מה כן עובד לכלל הצופים? הויזואליות. הסרט לא רק נאמן למקור בצורה כמעט מושלמת, הוא גם מצליח להעביר את תחושת הפנטזיה והפאר שהעבירו המשחקים. התלבושות והסטים מרהיבים ביופיים, הלוקיישנים הממוחשבים תפורים בדיוק במקומות הנכונים (וכל מי שבכה ואמר "נו הינה עוד "אווטר""….בו לכם! לכו להחליף עיניים! זה יפהפה!)

החשוב מכל- האורקים- עמוד היסוד של המותג, נראים מצוין! קיבל וקזינסקי מגלמים מפלצות ענק מכוערות, אבל יפהפיות! כל ניואנס קטן של הפנים עובר בצורה מושלמת! בתחילת ההפקה הובטחה לקהל הבטחה בלתי אפשרית ש"האורקים יהיו בשר ודם" (כי מה לעשות…מציאות) אך צוות האנימציה של הסרט עושה עבודה מדהימה! הפסקול של ראמין ג'וואדי משדרג את החוויה אפילו עוד יותר! (אני מאזין לו בעודי כותב ביקורת זו).

קיימות כמה "אי דקויות" בעלילה שהופכות חלק מהכתיבה למוזרה ומרוחה, מה שעובד לרעת הסרט, אבל היצמדות יתר הייתה כנראה מבריחה עוד כמה צופים מבולבלים מהאולם. עם זאת, בלב שלם מלא גאווה (ואחרי עידן שלם של סרטי "משחקים" כושלים, מ"סופר מריו" ועד סרטי אווה בול) ניתן להכריז בקול גדול- "וורקראפט-ההתחלה" הינו סרט "משחקי המחשב" הטוב ביותר שהופק עד כה. משרת את המעריצים נאמנה ואפילו מצליח לגרוף כמה נשמות חדשות. שונאים יישארו שונאים, אנחנו כאן ליהנות.

אני מצפה בכיליון עיניים להמשך הטרילוגיה! ומאחל לכותרים נוספים של בליזארד לעשות את דרכם אל מסך הקולנוע העצום! ואם אפשר בתלת מימד ובאיימקס, אדרבא.

כל מה שנותר לומר: FOR THE HORDE!!!
(או for the alliance אם אתם בצד של האויב!)

ציון: 4.5

השאר תגובהלבטל