"בחזרה למחר", ביקורת – החיפוש אחר הקסם האבוד

סרטם החדש של אולפני דיסני, בבימויו של בראד בירד המוכשר, מכיל כל מה שצריך מסרט הרפתקאות פנטסטי: גיבורה צעירה מלאת חלומות, מורה דרך זקן וחכם, נבל מרושע וממלכה קסומה. למרבה הצער, מרכיבים אלו מספקים לנו סרט ילדים, שלא מצליח לעבור את רף "הנאה לכל המשפחה" שסביבו בנתה דיסני את המוניטין שלה.

אזהרה: הביקורת מכילה ספוילרים לסרט!

כל מי שבתור ילד ביקר באחד ממתקני השעשועים של דיסני (אצלי זה היה ב-1999) לא יכול שלא להיזכר בנשימתו שנעתקה כשנכנס למתחם "עולם המחר". הפאר והפלא של מתקנים ואתרים כמו "המסע אל הירח", "20 אלף מיל מתחת לים", "מחסן הרובוטים" ועוד. כאדם בוגר, עם זיכרון נוסטלגי, הידיעה כי דיסני מפיקים סרט נוסף המבוסס על מתקני דיסנילנד (כמו שעשו עם סדרת "שודדי הקריביים") העלתה חיוך. הציפיות לא היו בשמיים, שכן מדובר בפרויקט מקורי שנשען ברובו על פארק שעשועים ואכן, בשורה התחתונה מדובר בסרט שהוא רכבת הרים מצ'וקמקת שמרגשת לרוב ילדים עד גיל 12.

הסרט החל בסדר גמור, וחייבים לציין שמבחינה ויזאולית הוא מדהים. בסצנת הפתיחה הקסומה של הסרט אנו פוגשים את פרנק ווקר, ילד מלא דמיון, שמגיע לדיסנילנד כדי להציג את המצאתו האחרונה ביריד המדע של 1964, בעקבות מפגש עם ילדה מוזרה קצת הוא יוצא ומגלה עולם סודי קסום מלא דמיון. נשמע דיסני קלאסי נכון?

ובכן, הסצינה הקסומה מתגלית כפלאשבק לדמותו הבוגרת של ווקר (ג'ורג' קלוני) ואנו מוצאים את עצמנו נוחתים בעולם האמתי, היישר אל סיפורה של קייסי ניוטון (בריט רוברטסון), בתו של מהנדס בכיר בנאס"א, שמנסה להציל את פרנסתו של אביה. מאותו רגע שנפרדנו מ"ארץ המחר" ועד שהיא הופיעה שוב עוברות 20 דקות של, "צפוי": מניעים צפויים, עלילה עתידית צפויה ואפילו פעולות צפויות מצד הגיבורים.

אחרי שקייסי מגיעה לתחנת המשטרה בעקבות…פעילות פלילית רנדומלית, היא מגלה בין חפציה האישיים סיכה, שבמגע אישי שלה בלבד, משגרת אותה אל מימד מקביל בו העתיד הוא ההווה והוא נראה עוצר נשימה (סילונים! מכוניות מעופפות! שחיינים שקופצים מבריכה ענקית אחת לשנייה!!!) אבל…הפתעה! הסיכה היא סתם טיזינג עבור המקום האמיתי, אליו קייסי מרגישה שהיא פשוט חייבת להגיע. לוקח דיי הרבה זמן (בערך חצי שעה) עד שהיא נפגשת עם דמותו הבוגרת וה…לא נחמדה של ווקר שאמור לקחת אותה אל המקום הקסום שראתה.

בלי לחשוף הרבה מן העלילה והטוויסטים הבינוניים של הסרט (אף אחד לא התגלה כאבא של אף אחד בסרט הזה) אפשר לומר שהסיפור מאוד לא מרשים ואפילו ניתן לגחך מעט מחוסר העקביות וחוסר ההגיון שבסרט. למשל: קייסי נוגעת בסיכה ורואה את המימד החלופי, אך בעצם היא עדיין בעולם שלה, כך שאם היא תתחיל ללכת ותיתקע בקיר בעולם האמיתי…היא תיתקע בקיר (לעיתים בלתי נראה) במימד האחר. אבל, במימד האחר קייסי יורדת במדרגות ועולה במעלית ועוברת מישורים שבעולם האמיתי…אי אפשר לחצות אותם בלי להיות עשוי מאוויר. ה"קסם" המדעי של הסיכה הוא לא היחיד שאינו מוסבר.

דוגמא נוספת: כדי להגיע לארץ המחר, הגיבורים צריכים להשתגר לפריז רק כדי לעלות על טיל שישוגר לחלל רק בשביל שיוכל ליפול חזרה לכדה"א ולהעביר אותם למימד אחר….מה?! עם הסרט מיועד לכל המשפחה, רצוי שהסיפור יהיה פשוט שכל בני המשפחה, בלי קשר לגילם, יוכלו להבין ולא רק ילדים שעדיין מאמינים בפיית השיניים ושאם תשחה בפסולת גרעינית תהפוך לסופרמן. ההיגיון נעלם מן הסרט והופך אותו לחוויה פנטסטית ופסיכודלית כאילו ז'ול וורן וסלבדור דאלי עצמם הגו את הרעיון. מה שמביא אותי לנקודה נוספת שאכזבה אותי בסרט: הבמאי.

הסרט נגמר ופתאום עולה הכתובית, בימוי: "בראד בירד"?! הבמאי של "ענק הברזל", "משפחת סופר על" ו"רטטוי"?! האנימטור הסופר מוכשר מאחורי "השועל והכלבלב"?! אחד היוצרים המוכשרים ביותר של 20 השנים האחרונות… וזה הפרויקט החדש שלו?! שלא לדבר על סצנה שלמה בסרט שמלאה במחוות "קטנות" לסרטיו הקודמים. אני בעד רפרנסים אישיים בסרט, אבל מדפים שלמים של דמויות מסרטים אחרים שיצר?! חתיכת ליטוף לאגו. לא מתאים לבראד בירד בכלל.

בסופו של דבר הסרט הוא סרט דיסני סטנדרטי, לא משהו שייזכר בעוד שנים ולא משהו שהורים ייצאו ממנו מתוסכלים. מעבר לשם המותג שמודבק (או מולבן בכוח) עליו, "בחזרה למחר" הוא קנקן ריק. נכון, יש לו מוסר השכל חשוב, אבל אפילו הנבל הראשי בסרט מצליח לשבור את המסר ולומר לנו "אז מה! הינה נצנצים!". חוויה לילדים ואולי משהו שיוכלו ללמוד ממנו, אבל לא מעבר לגיל 12. גורם לי להתגעגע לאותם ימים של 1999, כשדיסני היו קסם, לא רק מילת קסם.

One thought on “"בחזרה למחר", ביקורת – החיפוש אחר הקסם האבוד”

  1. גל פלודה – "אל לי לפחד מההייפ . ההייפ הוא קוטל הבינה. ההייפ הוא המוות הקטן המביא כיליון מוחלט. אעמוד בפני ההייפ. אניח לו לחלוף סביבי ובעדי. וכאשר יחלוף על-פני, אפנה את עיני רוחי ואראה את נתיבו. במקום שעבר ההייפ לא יהיה דבר. רק אני אוותר".
    גל פלודה הגיב:

    מסכים עם כל מה שכתבת טל. בהחלט "קסם אבוד".
    ובייחוד חורה לי שמאחורי הסרט האיטי וחסר הקצב הזה עומד בראד בירד, במאי שאני יודע שהוא יודע איך לספר סיפור עם קצב פנימי מדויק. איך זה קרה לעזאזל?
    ועוד כמה דברים שצצו אצלי אחרי הצפייה (זהירות- ספויילרים):
    .
    .
    .
    .
    1. מדוע הרובוטים המגייסים בסוף הסרט צריכים להיות ילדים?
    כלומר, יש בזה הגיון שאת'נה היא רובוטית ילדה כי הרי היא מגייסת גם את פרנק וגם את קייסי שהם ילדים והרציונל של הסרט אומר ש"רק ילדים עוד חולמים" או שטות אחרת תוצרת דיסני, אבל כל מי שנראה שהם מגייסים בסוף הם מבוגרים!
    עוד החלטה תסריטאית שרירותית שההיגיון הפנימי שלה מתאדה במהלך הסרט.
    2. האם רק אני זעתי בכסאי באי נוחות כאשר הרומן הלא מושג בין את'נה לפרנק הגיע לקרשצנ'דו "פה-זה-לא-דיסני-בכלל"בסוף הסרט? הלו?? ולדימיר נבוקוב שכתב את התסריט? סיפור אהבה בין ילדה לגבר בין חמישים פלוס? איבדת את הראש, קלוני? הסוכן שלך נרדם? נכון שהיא רובוטית בלה-בלה-בלה, אבל בכל זאת – זה סרט לכל המשפחה! מה קורה פה??!
    3. הרובוטים שנשלחו בעקבות פרנק רצחניים למדי שהם מנסים להשיג את מבוקשם ומגלים אפס יחס לחיי אדם לכל אורך הסרט, אך נראה שהמושל ניקס מסתפק בעונש חוזר של הגלייה עבור פרנק, לפחות בהתחלה. לא ברור אם הוא אויב מסוכן או לא.
    4. כן. היה טיל ענק מתחת למגדל אייפל ואף אחד לא שם לב במשך 150 השנה האחרונות. הגיוני כמו הנקודה שציינת לגבי זה שהוא צריך להמריא כדי להתרסק חזרה למימד אחר.
    5. למה המושל ניקס לא הזדקן ופרנק דווקא כן? הוא פולט שם איזה משהו לגבי טיפולים, אבל אז הרי המימד האחר אמור להיות מקום נהדר שבו לא מזדקנים.
    זה לא סותר את העובדה שפתאום על המקום נראה נטוש? איפה כל האנשים הגאונים אם באמת כולם חיים שם באריכות ימים? ואם כן, זה לא מבטל את הצורך במגוייסים חדשים? כולם חיים להם באושר וממציאים המצאות טובות ומיטיבות, לא?
    6. הדבר האחרון שאני אזכיר הוא העיצוב – ציפיתי לאיזה עיצוב רטרו-עתידני, משהו שיראה עתיד חלופי, טכנולוגיה היי-טקית בעיצוב סיקסטיז, אבל במקום זה מה שרואים על המסך גובל בבנאליות (מלבד כמה הברקות פה ושם).

    בטוח שיש עוד דברים שלא הזכרתי, אבל מהיש עוד להגיד…
    מבחינתי זו אחת מאכזבות השנה בקולנוע.

השאר תגובהלבטל