ביקורת "משחקי הכס" עונה 5 פרק 3: הדרור העליון

הביקורת השבועית של "משחקי הכס" מוגשת בחסות חברה קדישא של בראבוס.

זהירות, מוצר זה עלול להכיל ספוילרים!

הפרק נפתח באריה סטארק, מטאטאת את הרצפות בבית הלבן והשחור, צופה מהצד בטקסים המסתוריים המתרחשים בו בחסות "האיש". כשהיא מבקשת בשם כל צופי הסדרה מהאיש-שהיה-ידוע-לנו-בשם-ג'קאר שיתחיל ללמד אותה משהו ויזיז את העלילה הלאה, הוא מסרב ואריה מבינה ש"חסרי הפנים" משרתים את המוות. איזה אושר…

בהמשך אריה נאלצת לוותר על כל רכושה הגשמי המשייך אותה לזהותה ועברה, על מנת להפוך ל"חסרת פנים" ולקחת חלק בתענוג ההיסטרי של שטיפת גופות מתים. אולם יש פריט אחד שאריה לא מסוגלת להיפטר ממנו בקלות והיא מחביאה את החרב "מחט" בגל אבנים.

טומן "ילד טוב מעלה מלך" באראתיאון נושא לאישה את מרג'רי "כל-הבעלים-שלי-התפגרו-בטרם-עת" טיירל בחתונה הכי קצרה אך לא מזיקה בתולדות הסדרה, לשמחתה הממש לא גדולה של סרסיי, ומיד מממשים את חובתם במיטה. טומן הילדון מתרגש מאוד מגילוי חדוות המין ומרג'רי הערמומית לא מפספסת את ההזדמנות כדי לשחק במוחו של המלך, ולשכנע אותו לשלוח את המלכה האם הרחק מהארמון. כולנו יודעים שסרסיי לא פראיירית, ומיד גם היא מנסה לסכסך בין טומן למלכתו. במפגש הבלתי נמנע ביניהן למחרת ליל הכלולות שתיהן משחקות את המשחק, ואנו מבינים כי אם מבטים יכלו להרוג, הרי שכבר בסיום הסצנה היינו נשארים עם שתי דמויות פחות. מישהי עוד תשלם על כך ביוקר.

הרחק בצפון בחפיר קאיילין, מקום עליז ומלא חיים כמתבקש מטירה עגומה באמצע ביצה שוממת, רמזי בולטון פושט להנאתו את עורם של בעלי אחוזות ושטחים שמסרבים לקבל את מרותו של אביו, כי הרי כל משפחה בריאה צריכה תחביב. רוז בולטון מנסה להבהיר לבנו הממזר כי דקויות השלטון לא מתמצות בלהפריד אנשים מהכיסוי הטבעי שלהם, בייחוד אם אתה רוצה לשלוט על האנשים העקשניים של הצפון, וכי חתונה של רמזי עם בת הצפון היא דרך בטוחה יותר לחזק את מעמדם. לרוע מזלה של סאנסה סטארק, היא בת הצפון המדוברת ולורד בייליש מוביל אותה ללא ידיעתה אל חפיר קאיילין, הרחק מהביטחון היחסי של האיירי. כאשר היא מבחינה בטירה היא מתעמתת עם ליטל פינגר ומטיחה בו כי לא יעלה על הדעת שהיא תתחתן עם האיש שבגד במשפחתה ורצח את אחיה. אך הרי מדובר בליטל פינגר השועלי, האיש שמסוגל לשכנע כל אחד כי הירח עשוי מגבינה מירינית משובחת, והוא טוען באוזני סאנסה כי הוא מוכן להסתובב ולחזור על עקבותיו, אך היא לא יכולה לברוח לנצח וזו הדרך בה סאנסה תוכל לנקום באמת את משפחתה. סאנסה, כמובן, משתכנעת.

סאנסה נכנסת לטירה ופוגשת בחתנה וחותנה לעתיד, בעוד ת'יאון "סרחן" גרייג'וי צופה מהצללים ומנסה להימנע ממישהי שהכירה אותו בחייו הקודמים, לפני שרמזי השחית את מוחו וגופו. בטירה תגלה סאנסה כי עוד נותרו לבני סטארק אנשים נאמנים בצפון, למרות הכל.[1]

כדי לא להיתקל בבני בולטון, בריאן ופודריק נאלצים לעקוף את החפיר ובשממה הם עובדים חזק על ה-bonding ביניהם, למרות התעקשותה של בריאן להמשיך ולהיות מגעילה כלפיו, לפחות עד שהם נחשפים אחד לפני שני, כל אחד על האדם המוערץ ששירתו לפני כן. השעמום ומריחת הזמן של התסריטאים גורמים להם לחלוק ביניהם origin stories לא מעניינים במיוחד.

סטאניס מגיע לפגוש את המפקד החדש של טירת שחור, הלוא הוא הלורד שלג ומגלה כי ג'ון עקשן בדיוק כמו אביו המנוח כאשר הוא עומד בסירובו לפרוש משבועתו, לעזור לסטאניס לכבוש את הצפון. דאבוס נשאר בחדר לאחר שסטאניס עוזב, ומגלה כמה תכונות ערמומיות משלו כאשר הוא מייעץ לג'ון שלג על המשך דרכו. ג'ון מנסה להתמודד עם אויביו בקרב העורבים השחורים, אך בעוד אליסר ת'ורן המובס משתף פעולה ומקבל את תפקידו החדש כריינג'ר הראשון, ג'אנוס סלינט הדוחה והפחדן מסרב לקבל את מרותו של הלורד המפקד החדש, ולא מקבל את המשימה לה הוצב. שלג מגלה כי בתור מפקד אתה נאלץ לחתוך את העניינים במהירות, אז הוא אכן חותך – ועורף את ראשו של סלינט גם לאחר שהוא חוזר בו ומתחנן על חייו.

במעלה מלך, ההנאות הקטנות של הספטון העליון מגיעות לקיצן כאשר קבוצת הקנאים הדתיים הידועה בשם "הדרורים" גוררת אותו למצעד בושה היישר מבית הבושת של ליטל פינגר. חבול ומבויש, הספטון מתייצב בפני סרסיי ומועצת יועצי המלך בבקשה שתנקוט פעולה כנגד "הדרורים" ומנהיגם העליון, אך במקום זאת מוצא עצמו בצינוק, בעוד סרסיי יורדת אל העם ומגיעה לבית תמחוי מאולתר על מנת לפגוש את "הדרור העליון", כינויו של מנהיג התנועה הדתית המתעצמת (השחקן הנהדר ג'ונתן פרייס – ברוך הבא אל הסדרה). סרסיי, שמבינה לאן נושבת רוח ההמונים, מציעה לו לסייע בחיזור הממסד הדתי ע"י קבלת תפקיד רשמי. לאחר מכן היא מבקרת במעבדתו הנאלחת של קיבורן, הנאלח לא פחות, כדי לשלוח הודעה ללורד בייליש. לאחר לכתה אנו מגלים כי גם "הרים" דוממים יכולים לזוז, כאשר לקיבורן יש נגיעה בדבר.

בקאיילין מבטיח רמזי הפסיכי ללליטל פינגר כי ישמור על סאנסה מכל משמר (בעמוד שלו בפייסבוק הוא רשם מיד: "פחחחחחח… הלווווו?? אני רמזי, כאילו…?") בעוד אביו תוהה על קנקנו ומטרותיו של בייליש, והאם הוא מבצע מהלך נכון בשיתוף פעולה עימו שעלול להביע עליו את זעמם של הלאניסטרים, שעדיין מפחידים גם לאחר מותו של טייווין.

בוולאנטיס החמה, טיריון מאבד את שפיותו וסבלנותו מהבידוד הכפוי בעגלה הסגורה של ואריז. הוא מתעקש לצאת ולהתאוור, מבקר בשוק עבדים ומבחין בכוהנת אדומה יפה, דבר שגורם לו מיד להיזכר בתחביב הישן שלו – זונות. במהלך ביקור בבית בושת מקומי, טיריון מגלה להפתעתו כי אין לו חשק לבילוי עם אחת הנערות אותה הצליח לפתות. לרוע מזלו, הוא נופל לג'ורה… סליחה, הוא נחטף בידי ג'ורה מורמונט, האביר הדחוי של דאינאריז, שחושב שכך יצליח להשיג את מעמדו מחדש אצל המלכה (לא ברור אם הוא מתייחס לאם הדרקונים או אל המלכה האם במעלה מלך).

אז מה היה לנו השבוע? עריפת ראש אחת, כמה נשים חשופות עור וכמה גופות ללא עור בכלל. הייתי מכנה זאת כפרק מוצלח למדי, אם כן. מבחינתי, סוף סוף העונה מתחילה להתקדם.

ציון: 4

זהירות, ספוילרים לספרים:
[1] זו סטייה נוספת של יוצרי הסדרה מהמקור, שם רוז משיא את רמזי ל"אריה סטארק" מזויפת כדי לקבל את תמיכת הצפון.

השאר תגובהלבטל