"על טבעי", 1 עד 10 (עונות) – סקירה מקיפה

נתי אקב, שהוא בדרך כלל מבקר הקולנוע של אתר "גיקסטר", מצטרף לצוות הכותבים של "מולטיוורס" ויסקר את אחת מסדרות הפנטסיה והאימה המצליחות ביותר בכל הזמנים, "על טבעי". מכיוון שיש סיכוי טוב שחלקכם הגדול לא עוקב באופן רציני אחר הסדרה, החליט נתי לעשות לכם סדר ולתת סקירה מקיפה על הסדרה והעונות שהיו. מדובר במטלה לא קלה בכלל, הסדרה רצה משנת 2005 ולא מכבר שודר הפרק הראשון בעונה ה-11 (הביקורת ממש בקרוב).

אזהרה: הסקירה של העונות, כוללת (מן הסתם) ספויילרים!

"על טבעי" הינה סדרת פנטזיה-אימה אמריקאית שנוצרה על ידי אריק קריפקה. במרכזה שני אחים, סם (ג'ארד פאדליקי) ודין (ג'נסן אקלס) וינצ'סטר אשר נקראים בעולמם ציידים. תפקידם של הציידים הוא די פשוט, לצוד את כל מה שעל טבעי – שדים, רוחות, ערפדים, זומבים וכל מה שהפולקלור העולמי יכול להציע בממלכת העל טבעי.

למה הסדרה כזאת ממכרת? על פניו נראה שאפשר לטחון את נושא המפלצות לכמות זמן קצובה עד שתימאס על הצופים (אפילו באפי ואנג'ל הפופולארים לא הצליחו לשרוד מעבר לעונות שבע וחמש בהתאמה). למרות זאת, "על טבעי" כבר מצליחה לרתק, להצחיק ולרגש כבר יותר מעשור. כל מי שצופה בסדרה לא יכול שלא להרגיש את השראתו של ג'וס ווידון בסט וכנראה שזו הנוסחא שעושה אותה כזאת מוצלחת. "על טבעי" מספקת עלילה מעניינת, אינטרקציה מדהימה בין הדמויות, כתיבה שנונה ומצחיקה בצורה שלא תאמן, מיתות מפתיעות וקשות, שואבת המון מעולם הגיקים (בדגש על מלחמת הכוכבים) ומתהדרת בסאונדטרק רוק קלאסי איכותי. על טבעי היא הנאה צרופה לכל מי שקורה לעצמו גיק.

אפרט על העלילה המרכזית בכל עונה מבלי להיכנס יותר מידי לספוילרים:

עונה 1 – 2005 (22 פרקים)

supernatural season 1

בשנת 1983 ג'ון (ג'פרי דין מורגן) ומרי וינצ'סטר חיים את חייהם בשלווה עם שני ילדיהם, דין בן ה-4 וסם בן החצי שנה. בלילה אחד, דמות מסתורית מגיעה לעריסתו של סאם. כאשר מרי מגיעה לבדוק את שלום תינוקה הדמות מדביקה את מרי לתקרה ושורפת אותה לעיני ג'ון (מיתות מפתיעות וקשות אמרנו?!). במשך 22 שנה ג'ון למד על העולם העל הטבעי שלקח את אשתו ובמקביל אימן את סם ודין להיות ציידים לטובת מטרה אחת, נקמה. סם שמעולם לא הכיר את אמו והבין את האובססיה של אביו עם נקמה, גדל להיות נער מרדן עד שקיבל החלטה לעזוב את אביו ואחיו כדי לחיות חיים נורמלים. דין לעומתו, נשאר הבן הצייתן והמשיך את חיי הצייד עם אביו.

יום בהיר אחד, דין מגיע לקולג' בו לומד אחיו, סם, ומפתיע אותו ואת חברתו ג'סיקה ומודיע לו כי אביהם נעלם ואין איתו קשר. אחרי שמחסלים רוח סוררת ולא מוצאים את ג'ון סם חוזר לקולג' רק כדי לגלות את חברתו דבוקה לתקרה ונשרפת לעיניו, בדיוק כמו אמו. כשגם סם מונע מנקמה הוא עוזב את חייו ויוצא עם דין למצוא את אביהם ואת מי שרצח את ג'סיקה. סם ודין מחפשים במשך זמן רב את אביהם אך ללא הצלחה. בשלב מסויים, סם מגלה כי הוא ניחן בכוחות מיוחדים – חזיונות וטלקינזיס שמקורם לא ידוע. לקראת סוף העונה השנייב מוצאים את אביהם שמספר להם כי גילה שהרוצח של אמם וג'סיקה הינו שד.

ג'ון מוסיף כי ישנה דרך אחת להרוג שדים (עד אז הפתרון היחיד היה להחזיר אותם לגהינום), אקדח מיוחד בשם "הקולט" שביכולתו להרוג את כל מה שעל טבעי, החסרון הוא שהאקדח בעל כדורים ספורים. בפרק סיום העונה השלושה עומדים מול השד שהשתלט על גופו של ג'ון. השד-צהוב-העיניים (כך הוא נקרא) מספר לסם שיש לו תוכניות בשבילו ובשביל כל הילדים המיוחדים כמוהו. לאחר שהשלושה בורחים בעור שיניהם, שד שנוהג במשאית נכנס באימפאלה של דין ומותיר את השלושה על סף מוות.

עונה 2 – 2006 (22 פרקים)

supernatural season 2

העונה השניה נפתחת בבית החולים, סם וג'ון פצועים בצורה קלה אך דין עומד בפני מוות. ללא ברירה, ג'ון מזמן את צהוב-העיניים וסוגר איתו עסקה – חייו של ג'ון ואקדח הקולט בתמורה לכך שיציל את חייו של דין. מותו של ג'ון משפיע בצורה קשה על דין שאיבד את עולמו. עיקר העונה השנייה הוא הילדים המיוחדים, אלו שצהוב-העיניים ביקר אותם בינקות והעניק להם כוחות מיוחדים. לאחר מותו של ג'ון, בובי סינגר, ה"דוד" השתוי והפחות מתפקד (שגם צייד) נכנס לתמונה כאחת מדמויות המפתח וכדמות האב החדשה של הבנים. אנחנו נחשפים גם לשדי צומת הדרכים, שדים שבכוחם להעניק משאלה לכל אדם בתמורה לכך שלאחר 10 שנים נשמתו של האדם נשלחת למטה על ידי כלבי גהינום. העונה מסתיימת כשהשד צהוב-העיניים מתחיל לבצע את מהלכיו האחרונים וחלק מתוכניתו הסופית נחשפת.

עונה 3 – 2007 (16 פרקים)

supernatural season 3

העונה השלישית מתמקדת בזמנו ההולך והאוזל של דין. האחים מנסים למצוא דרך לבטל את העסקה של דין ובמקביל להתמודד עם צבא השדים שעושה בלאגן בכל העולם (במקרה של הסדרה, כל העולם זה ארצות הברית). האחים מכירים את רובי, שדה מסתורית שטוענת כי רוצה לעזור לאחים ולהציל את דין מהעסקה ובעלת סכין מיוחד בעל היכולת להרוג שדים. היא מספרת להם שלאחר מותו של עזאזל (שמו של צהוב העיניים נחשף), שדה חזקה בשם לילית לקחה פיקוד על צבא השדים ומעוניינת לחסל את סם. בסוף העונה מגלים שלילית מחזיקה את החוזה של דין – השניים תוקפים את לילית ביומו האחרון של דין על האדמה ונכשלים. דין נהרג ונשלח לגהינום ולילית לא מסוגלת להרוג את סם עקב ההגנה שמספקים לו כוחותיו.

עונה 4 – 2008 (22 פרקים)

supernatural season 4

עונה זו מתמקדת באחים כאשר הם נתקלים במלאכים בפעם הראשונה בחייהם כציידים. עונה זו מסמנת את כניסתו של שחקן קבוע לסדרה, המלאך קסטיאל (מישה קולינס). המלאכים נדרשו להתערב כדי להציל את דין מהגיהינום ולהחזיר אותו לחיים לאחר שנלכד שם בסיום העונה השלישית. הם מסבירים שהם הגיעו לכדור הארץ בפעם הראשונה מזה אלפי שנים כדי למנוע מלילית לשחרר את לוציפר מכלאו בגהינום. במידה וישוחרר לוציפר, הוא כמובן יגרום לאפוקליפסה. עם זאת, נראה שמשהו לא בסדר מתרחש בגן עדן ושיש למלאכים אג'נדות משלהם. למרות איחוד שמח בין האחים, מתחים ושקרים מתחילים לסדוק את מערכת היחסים בין האחים, בעיקרם פחדיו של דין מכוחותיו ההולכים והמתחזקים של סם (שנהיה סופר ג'דיי) בעזרתה של רובי.

עונה 5 – 2009 (22 פרקים)

supernatural season 5

מייד לאחר שחרורו של לוציפר מהגיהנום, סם ודין הופכים להיות המבוקשים מס' 1 של גן עדן וגהינום. לאחר זמן קצר מאוד מתברר שסם ודין נועדו להיות הכלים של מייקל ולוציפר (בהתאמה). שניהם נועדו להלחם עד המוות על גורלו של כדור הארץ, כאשר גם המלאכים וגם השדים אומרים שהם יקבלו על עצמם את התפקידים כי זהו הגורל שלהם. סם ודין צריכים להלחם בכל העולם ובמקביל לאחות את הקרעים לאחר האירועים של עונה 4. במידה ודין יסרב, לוציפר ישמיד את העולם בעזרת פרשי האפוקליפסה (שגם אותם אנחנו זוכים להכיר) וקאס מנסה למצוא את אלוהים, היחיד שיש לו כוח לעצור את האפוקליפסה. הדבר הטוב ביותר בעונה 5 שאנחנו זוכים להכיר שחקן קבוע חדש לסדרה, קראולי מלך שדי צומת הדרכים (מארק שפרד), דמות עוקצנית מצחיקה ואגואיסטית. העונה מתמקדת בנושא הבחירה החופשית לעומת הגורל.

המשך הסקירה (עונות 6-10) בעמוד הבא

השאר תגובה