ביקורת, "חיות הפלא הפשעים של גרינדלוולד" – סרט מהנה שאינו חף מבעיות

שבע שנים עברו מאז ראינו את הסרט האחרון בסדרת הסרטים של הארי פוטר (ע"ע "אוצרות המוות חלק ב") ובכך נראה שהיסטריית הפוטר תדעך לה, אך ג'יי קיי רולינג והמעריצים לא מיהרו להיפרד לשלום מהפרנצ'ייז האהוב ולפני שנתיים ההצגה "הארי פוטר והילד המקולל" הגיחה לאוויר העולם יחד עם ספר המציג את התסריט של המחזה, אך עבור מעריצים רבים מה שנקרא "הספר השמיני" או "ההמשכון" לא נחשב באמת כחלק מהסדרה האייקונית והם נשארו לא מסופקים.

רולינג לא נשארה חייבת ובנוסף לסיפור קצר שהיא פרסמה באתר "פוטרמור" שמגולל את סיפור המקור של בית הספר לקסמים האמריקאי "אילוומורני" (המקבילה האמריקאית של הוגוורטס) היא החליטה לכתוב את התסריט עבור סדרת הסרטים הבאה של עולם הקסמים שלה "חיות הפלא" המתרחשת כ- 50 שנים לפני שהארי פוטר  נולד. גיבור הסדרה, ניוט סלמנדרה (או סקמנדר בשפת המקור) הרבה יותר חביב ונגיש בזמן שהנבל של הסיפור, גלרט גרינדלוולד מבוגר בלפחות 40 שנה מוולדומורט אז סך הכל קיבלנו סדרת סרטים שהיא הקדמון של כמעט מאה שנים מכוכבי הספרים שהפכו את רולינג למעצמה בינלאומית.

עם לא פחות מחמישה סרטים בסדרה החדשה ועשרות דמויות חדשות: קוסמים וחשוב מכל, חיות פלא, מכונת המרצ'נדייז המשומנת יכולה להמשיך לפעול בשיא המרץ ולשמור על הלהבה חזקה בקרב אלה שאוהבים קסם בחיים שלהם.

הסדרה החדשה פונה למעריצים ותיקים וחדשים כאחד, הותיקים יזכו לאינספור קריצות לעולם בו התאהבו עם לוקיישנים מוכרים (הוגוורטס), לחשים, שרביטים, שמות משפחה ועוד, בזמן שמעריצים חדשים יוכלו לגלות את עולם הקסמים מנקודת מבט בינלאומית, בוגרת יותר שכן היא לא מתרחשת בזמן לימודים בבית הספר אלא "בעולם האמיתי" ורוב הדמויות בגיל חוקי להצביע לשרי הקסמים המועדפים עליהם ויש טוויסט עם סיפורים חדשים שמעולם לא סופרו שלא קשורים לילד הממושקף שאולי לא כולם אהבו. את הסרטים מביים דיוויד ייטס שגם ביים את שלושת סרטי הארי פוטר האחרונים אז תהיו בטוחים שהשפה הויזואלית נשארת בדיוק כמו שאתם מכירים ואוהבים.

את הסרט הקודם סיימנו באקורד סך הכל חיובי, ניוט (אדי רדמיין) היה גיבור שעזר למשרד הקסמים האמריקאי לתפוס ולחשוף את זהותו האמיתית של גרינדלוולד, חיות הפלא שלו מחקו את זכרון תקיפת האובסקרוס מכלל תושבי ניו יורק והוא היה בדרכו חזרה לאנגליה לפרסם את הספר שלו. רולינג לא ידועה בתור סופרת שעושה חיים קלים לגיבורים שלה, וגם כתסריטאית אפשר לצפות ממנה להרבה אתגרים, טרגדיות והפתעות בדרך.

Fantastic Beasts The Crimes of Grindelwald 007

הסרט הבא בסדרה "פשעיו של גרינדלוולד" לא שונה מהנוסחא הקבועה שלה, במיוחד זאת ששלטה בסרטים האחרונים של הארי פוטר, טון בוגר ואפל הרבה יותר מהצבעוניות הקסומה שזכינו לה בסרט הקודם וזאת תודות לפרט שנראה עוד בטריילר עצמו, גרינדלוולד (ג'וני דפ) בדרך כלשהי נמלט ממעצר ומסתובב חופשי ברחובות פריז, בונה לאיטו קבוצת חסידים שעוקבים אחרי המסר המותאם אישית, קוסמים לא צריכים לחיות בצללים והחוקים נוקשים מדי ויש לשנותם.

כמו כל מנהיג כריזמטי, הוא יודע לשכנע כל קוסם או מכשפה פוטנציאלים ללכת בדרכו על ידי מתן הבטחות שלעיתים אפילו מתנגשות, אך כל עוד כל אחד מקבל את מה שהוא רוצה לשמוע, גרינדלוולד יכול לרקוד על כמה חתונות ולאסוף עוד ועוד קוסמים שמוכנים להילחם לצידו מבלי להבין עד כמה הוא באמת מסוכן.

Fantastic Beasts The Crimes of Grindelwald 020

נראה שבכתיבת התסריט רולינג בעצמה לא ממש החליטה אם גרינדלוולד הוא מרושע או פשוט אדם המאמין בדרכו ומוכן להילחם עבור המטרה לא משנה במי או מה הוא פוגע בדרך. בזמן שחלק מחסידיו לא מתקשים להרוג אפילו ילדים קטנים הוא עצמו מתנהג כמו מנהיג רחום וסובלני שחס על חיים של חפים מפשע כל עוד זה משרת את מטרותיו.

וזה לא המקום היחידי בו רולינג נותנת לקהל הרגשה לא ברורה, שכן לאורך כל הסרט היא מפזרת רעיונות סותרים ולא פעם קשה לעקוב אחרי הרמזים והמסרים שמובילים אותנו למקומות שונים. אם בסרט הראשון היה גיבור אחד ראשי ברור (ניוט) אז בסרט השני לא לחלוטין ברור אם הדמות הראשית היא גרינדלוולד שמקבל את רוב זמן המסך והתפתחות העלילה מאשר ניוט שנדחק לשוליים וצריך להתחלק בזמן מסך עם סיפורי רקע ופלאשבקים של שאר הדמויות הסובבות אותו.

Fantastic Beasts The Crimes of Grindelwald 008

ואם כבר אנו מדברים על דמויות משנה שהן למעשה דמויות ראשיות זה בהחלט המקרה גם עם קרידנס (עזרא מילר) שנחשב מת בסוף הסרט הקודם אך כבר בטריילר הראשון נראה מאוד בחיים ומחפש את עצמו בקרקס לייצורים שכמותו שם הוא מתחבר עם צעירה אסייאתית הסובלת מקללת דם שמכריחה אותה להפוך לנחש, לצעירה הזאת קוראים נגיני ואם השם שלה נשמע לכם מוכר זה כי היא לא אחרת מאשר חיית המחמד/ההורקרוקס של לורד וולדומורט בסרטי הארי פוטר.

איך הצעירה המקסימה הזאת הפכה למכונת המוות שלקחה לנו את סנייפ? את זה אנחנו עדיין לא יודעים אך סביר להניח שנגלה בהמשך. קרידנס בסרט הזה הרבה יותר בשליטה בכוחות ההרסניים שלו, אך פחות בשליטה ברגשות שלו, והוא נמצא במסע לגילוי עצמי ולמציאת ההורים האמיתיים שלו, מה שמגיע עם טוויסט שסביר להניח עיצבן כל מעריץ פוטר שאיי פעם קרא את הספרים.

Fantastic Beasts The Crimes of Grindelwald 022

חוץ מקרידנס אנחנו עוקבים אחרי סיפור האהבה של קוויני הקוסמת המתוקה וג'ייקוב, המוגל האהוב עלינו שנמצאים באמצע סערת רגשות וסיבוכים בגלל החוקים שאוסרים על קוסמים להתחתן עם אנשים חסרי קסם. ג'ייקוב (דן פוגלר) בדיוק כמו בסרט הקודם מספק לנו אתנחתא קומית ומייצג את הקהל פעור העיניים כשהוא חווה את כל הפלאים וההפתעות שעולם הקסמים זורק לכיווננו.

טינה, אחותה של קוויני ומושא האהבה של ניוט, שומרת על דיסטנס לאורך הסרט ונחושה לבצע את עבודתה בחקירה של משרד הקסמים וקצת מאכזבת לעומת האופי המפולפל שהיא הראתה בפעם הראשונה.

Fantastic Beasts The Crimes of Grindelwald 001

לתמונה נכנסים אחיו הגדול של ניוט, תיסיאוס, שעובד במשרד הקסמים ובעל מערכת יחסים מורכבת במיוחד עם אחיו הצעיר והמרדן. את אותה מערכת יחסים מסבכת אפילו יותר חברת הילדות של ניוט ליטה לסטריינג' (זואי קרביץ) בעלת עבר מפוקפק, שכיום מאורסת לאחיו של ניוט. אוקוורד.

למרות הכתיבה המרושלת, משולשי אהבה שלא היו מביישים טלנובלות מובילות ואינספור קווי עלילה מקבילים, הסרט עצמו הוא רכבת הרים מהנה במיוחד שלוקחת את הצופים למסע ארוך ומפותל בו אנו זוכים לראות הצצה לחייהם של הדמויות האחרות לפני שאנחנו נזרקים שוב לתוך לולאה נוספת, עולים ויורדים, במהירות והמראות הם מרהיבים ומשאירים טעם של עוד.

Fantastic Beasts The Crimes of Grindelwald 017

החיבור לעולמו של הארי פוטר בולט בסרט הזה הרבה יותר מהסרט הראשון בו היתה הפרדה כמעט מוחלטת בין 2 סדרות הסרטים ונראה שגם לא נראה חיבור למעט ניים דרופינג פה ושם, אך הסרט השני מנתץ לחלוטין את האשליה הזאת כשאנחנו מקבלים מספר ביקורים בהוגוורטס שם אנו נתקלים שוב בחלוקה לבתים, פגישה במורים שאת שמם אנחנו מכירים, חזרה על קסמים אהובים ואינספור איסטר אגז שמחברים אותנו בעיקר לסרט הראשון "הארי פוטר ואבן החכמים".

כיוון שבכותרת הסרט אנחנו אמורים לפגוש "חיות פלא" אנו זוכים להכיר מספר חיות פלא חדשות ולהתאהב מחדש בכמה מהמוכרות, רק שהן שוליות אפילו יותר מהדמויות משנה ונמצאות שם רק כדי להצדיק את הטייטל שנכפה עליהן לאורך חמשת הסרטים בסדרה.

Fantastic Beasts The Crimes of Grindelwald 030

בנוסף לאווירה אפלה ומלנכולית, כמה רגעי שיא שיגרמו לכם להזיל דמעה הסרט מסתיים עם פצצה, כזאת שמשאירה את הקהל עם פה פעור ומיליון שאלות, יש שיגידו שזהו אולי החור העלילתי הגדול ביותר מבין כל אינספור חורי העלילה במהלך הסרט אך את זה ניתן לכם לשפוט בעצמכם.

אם נשים בצד את המגרעות העלילתיות של הסרט עדיין נשאר עם מסע קסום, מבדר, מהנה וחגיגה לעיניים שמזכירה לנו למה התאהבנו בעולם הקסמים מההתחלה ומסיבה זאת בדיוק שווה למרות הכל לתת לסרט צפייה (או שתיים כדי לנסות להבין את כל מה שפספסתם בפעם הראשונה).

ציון: 4
ratings-film-4

 

One thought on “ביקורת, "חיות הפלא הפשעים של גרינדלוולד" – סרט מהנה שאינו חף מבעיות”

השאר תגובה