"הנוקמים מלחמת האינסוף" – סקירת צפייה עם קומנטרי של הבימאים

אחרי צפייה בסרט כמו "הנוקמים: מלחמת האינסוף" אי אפשר שלא לרצות לדלות כל פיסת מידע אפשרית שאנחנו (הגיקים) יכולים להשיג. ומה הדרך הכי טובה להשיג את הפיסות האלו מאשר מפי הבמאים עצמם?

למי שלא יודע, קומנטרי הוא ערוץ פס-קול שנמצא ב-DVD (או אם אתם לא חיים ב-2003, בבלורייׂ) אשר אפשר לשמוע בו את מחשבות הבמאים לאורך כל הסרט: מחשבות מאחורי סצנות מסוימות, החלטות בימוי מסוימות ולא פעם לקלוט פרטי טריוויה מגניבים, בקיצור, ממש להיות שותפים לתהליך שעבר עליהם ביצירת הסרט.

צפיתי בקומנטרי של "מלחמת האינסוף" (בשביל הכתבה הזו צפיתי בו פעמיים) וסיכמתי לכם את כל פיסות המידע המעניינות (כי למי יש כוח לצפות שעתיים וחצי בסרט עם הערות הבמאי…? אה, חוץ ממני). בין כל התובנות שאפשר לדלות מהקומנטרי אפשר למצוא כמה וכמה תשובות ישירות לשאלות שצפו ברשת מאז שהסרט יצא לאקרנים ועד עכשיו.

בקומנטרי אפשר לשמוע את צמד הבמאים האחים רוסו (ג'ו ואנתוני) ביחד עם צמד התסריטאים כריסטופר מרקוס וסטיב מק'פילי. זהו הסרט השלישי אותו מביימים האחים רוסו ביקום הקולנועי של מארוול ובכל שלושת הסרטים עד כה (וגם בנוקמים הבא) האחים רוסו צוותו עם אותם תסריטאים ("חייל החורף", "מלחמת האזרחים", "מלחמת האינסוף", הנוקמים 4). מרקוס ומק'פילי אחראים גם על התסריטים של "קפטן אמריקה" הראשון ו"ת'ור: העולם האפל".

avengers infinity stones review - Header

אמנם הגיוני, אבל שלא תגידו שלא אמרנו, מכאן והלאה ספוילרים רציניים ל"נוקמים: מלחמת האינסוף" ולסרטים אחרים ביקום של מארוול שיצאו לפני כן.

פרטי טריוויה:

קנת' בראנה

כבר בשניות הראשונות של הקומנטרי אנחנו מגלים פרט טריוויה מעניין: האיש אותו אנחנו שומעים לראשונה בסרט, אותו אסגארדי שמשתמש במכשיר קשר כדי להוציא קריאת מצוקה להצלת הספינה האסגארדית הוא לא אחר מאשר קנת' בראנה. מעבר להיותו שחקן ובמאי ותיק ומוכר בהוליווד, הוא גם האיש שביים את הסרט הראשון של "ת'ור". אחלה סגירת מעגל.

שימוש באבן הנשמה

מכיוון שלא ראינו את אבן הנשמה באף סרט קודם, אנחנו לא יודעים באמת מה השימוש הפרקטי שלה באופן אינדיבידואלי כמו עם האבנים האחרות. מלבד נקישת האצבעות של ת'אנוס, לא רואים שימוש באבן… או לפחות כך חשבתי. אחד הבמאים מסב את תשומת ליבנו לכך שכאשר סטריינג' מכפיל את עצמו כדי לבלבל את ת'אנוס, זה משתמש באבן הנשמה כדי לאתר את סטריינג' האמיתי (ביחד עם אבן הכוח כדי לפגוע בו)

כפי שאפשר לראות בתמונה:

infinity commentary

מחשבות מאחורי העלילה והתסריט:

ת'אנוס נגד הענק הירוק

כבר בתחילת הסרט אנחנו מקבלים טעימה מעוצמתו של ת'אנוס כאשר הוא נלחם בענק הירוק ומנצח. באותו שלב יש לו רק אבן אחת, אבן הכוח. אז אם תהיתם אם במקרה ת'אנוס השתמש באבן הזו כדי לנצח את הענק, התסריטאים מציינים שלא, זה רק ת'אנוס. הוא לוחם חזק ומיומן יותר מהענק. מלחיץ…

הכוח האפל מהנוקמים הראשון ועד מלחמת האינסוף

בקומנטרי, היוצרים מתייחסים לכך שכאשר ת'ור הגיע לכדור הארץ ב"נוקמים" הראשון הרבה טענו שזו הייתה רמאות תסריטאית. הרי הבייפרוסט היה הרוס באותה נקודה. כדי להתייחס ל"חור" הזה כביכול לוקי שואל את ת'ור "כמה קסם אפל אודין היה צריך להעלות באוב כדי לשלוח אותך לכאן?". אז כתשובה לכך, בסרט הזה הם מציינים שעכשיו אנחנו רואים בדיוק מאיפה אותו קסם אפל מגיע… מתוך היימדל עצמו. מזל, סגרו לנו פינה, לא יכולתי לישון בשקט 6 שנים.

infinity-war-noovie-5

סצנות צריכות לעשות יותר מדבר אחד

בסרט כ"כ עמוס, שהוא סרט המשך של לא פחות מ-18 סרטים חשוב מאוד לנצל את זמן המסך בחכמה. לכן התסריטאים חוזרים על כך לא מעט במהלך הקומנטרי ש"סצנות צריכות לעשות יותר מדבר אחד". לדוגמא, סצנת הפתיחה על הספינה האסגארדית: מבססת את המסע של ברוס באנר, מבססת את את מסע איסוף האבנים וגם מבססת את מסע הנקמה של ת'ור שבסופו מביא להפסדו (נגיע לזה בהמשך).

איפה זאנדר?

בהמשך לפסקה הקודמת, אחד השיקולים לא להכניס סצנה בה אנחנו רואים את ת'אנוס משיג את אבן הכוח מזאנדר (הכוכב אותו ראינו ב"שומרי הגלקסיה" הראשון), היא כי הסצנה הזו גם לא הייתה עושה יותר מדבר אחד בנוסף לעובדה שזה היה כבר מרגיש רפטטיבי מבחינת איסוף האבנים. אחרי שאנחנו רואים את פעולותיו של ת'אנוס במהלך הסרט אנחנו יכולים לבד להשלים את החסר: הוא היה בזאנדר, היה קרב, הוא ניצח ולקח את האבן. בנוסף, אומרים הבמאים, כל איסוף אבן צריך להיות רגע רגשי מסיבה כזו או אחרת, בין אם האבן מחוברת לדמות אהובה ובין אם יש צורך להקריב משהו כדי לקבל אותה. הם מוסיפים ואומרים שכל איסוף אבן צריך להיות מבוסס עלילה אך גם ובעיקר מבוסס דמויות.

Infinity War029

למה עכשיו ת'אנוס הרים את התחת שלו מהכיסא?

אחרי 10 שנים ו-18 סרטים, מה הסיבה שת'אנוס התחיל לפעול (עצמאית לפחות) דווקא עכשיו? התשובה נמצאת בנקודת האמצע של הסרט. עד לפני "מלחמת האינסוף" לא היה לת'אנוס מידע לגבי הימצאות אבן הנשמה (אפילו ת'ור מציין שאף אחד לא ראה אותה יובלות). זאת עד שהוא חטף את נאבולה ומצא בתוך המוח שלה הקלטה בה רואים את גאמורה מודה שהיא יודעת איפה אבן הנשמה. לפי התסריטאים, זו הייתה סיבתו להתחיל ולפעול באופן פרקטי לאיסוף האבנים. הידיעה שאבן הנשמה בהישג יד. באופן אישי, אני אוסיף שלפי מה שראינו בסרט הוא כמובן ידע איפה שאר האבנים ואסף אותן/שלח את המסדר השחור לאסוף אותן. מכאן שאפשר להסיק שכוונת התסריטאים הייתה שת'אנוס פעל ברגע שידע איפה כל האבנים, או לפחות במקרה של אבן הנשמה, הכיר מישהי שיודעת.

עומס יתר

התסריטאים ציינו שמאוד רצו שיהיה מחיר פרקטי ופיזי לשימוש כ"כ עוצמתי באבנים, לכוח הכה חזק שעובר דרך ת'אנוס. לכן ראינו שהכפפה ניזוקה לאחר שת'אנוס הקיש באצבעותיו. עוד ציינו שהזרוע שלו נפגעה באופן חסר תקנה.

Infinity War 01

שיקולים בתהליך היצירה:

סיפורי רקע למסדר השחור

בטיוטות ראשונות היו בתסריט סיפורי רקע לילדים של ת'אנוס הידועים בתור "המסדר השחור". אבל כמובן, עקב עומס על הסרט, הוחלט לוותר על זה. אחד מסיפורי הרקע היו על כך שפרוקסימה מידנייט וקורבוס גלייב נשואים. אפשר לראות רסיס קטן שנשאר מהסיפור הזה ברגע בו בעלה נפצע והיא רוכנת מעליו. רסיס ממש פצפון.

עובדים על הסרט עוד לפני שסרטים אחרים מוכנים

באופן טבעי, על סרט כמו "מלחמת האינסוף" צריך לעבוד לא מעט זמן. אחד הקשיים בעניין הזה הוא העובדה שבזמן העבודה על הסרט אמורים לצאת עוד סרטים שמתרחשים כרונולוגית לפני "מלחמת האינסוף". בינואר 2016, התסריטאים החלו לעבוד, אבל בנקודה הזו התסריט של "ת'ור ראגנרוק" לא היה סופי. הם לא ידעו איפה ת'אנוס יפגוש את לוקי ולמעשה כתבו כמה וכמה טיוטות בהם המפגש של השניים מתרחש בכל פעם במקום אחר. הם כן ידעו שהם רוצים שת'אנוס יגיע ללוקי. מה שכמובן, נשאר בסרט. כמו כן, הבמאים מציינים שלא היה להם מושג איזו הצלחה ענקית יהיה "הפנתר השחור". הם לא ידעו ש"ווקאנדה לנצח" הולך להיות משהו ענק כשהם צילמו את צ'דוויק צועק את זה רגע לפני הקרב. למעשה, הם מספרים שבהקרנות המבחן הראשונות, לפני שיצא הפנתר השחור לאקרנים, בקושי היה אפשר לשמוע תגובה מהקהל כאשר רואים לראשונה את ווקאנדה. ובהקרנות שאחרי יציאת "הפנתר השחור" הקהל צהל באותה סצינה.

Infinity War 02

הגולגולת האדומה

אם צפיתם בסרט אחרי שכבר הייתם בקיאים ביקום הקולנועי של מארוול, כנראה היה לכם ממש קשה לעצור את עצמכם מלצעוק "הולי שיט" כאשר הגולגולת האדומה הופיע (אני לא הצלחתי). התסריטאים מספרים שזה היה רעיון שלהם להביא את הדמות שלו לסרט, אחרי שנים בהם היו אובססיבים להחזיר אותו ליקום של מארוול (אל תשכחו שהם כתבו את התסריט לסרט הראשון של קפטן אמריקה בו הגולגולת מופיע לראשונה). הם מתייחסים למשהו שהבמאים אמרו בקומנטרי קודם לכן: בדיוק כמו שלמזלם יש להם לשימוש שחקנים מעולים כמו בניסיו דל טורו למלא תפקידים שממילא מישהו יגלם, אותו דבר נכון לגבי מחסן הדמויות של היקום של מארוול. הם ידעו שהם צריכים איזושהי דמות שתהווה מדריך שיסביר את החוקיות לגבי השגת אבן הנשמה. אז למה לא ה"רד סקאל"? למה לא להשתמש בדמות ממערך הדמויות הקיים של ה-MCU?

דמויות ומה שגורם להן לתקתק:

טוני והריקושטים ממלחמת האזרחים

בקטע בו טוני מהרהר אם להתקשר לקפטן אמריקה הבמאים מדברים על מה שעובר לטוני בראש. העובדה שטוני יודע שלקאפ יש מידע לגבי הימצאו של וויז'ן אומרת הרבה דברים. זה אומר שטוני יודע שוויז'ן עבר לצד של קאפ. ואם הוא עבר לצד של קאפ זה בגלל וונדה, כלומר שטוני יודע גם על היחסים ביניהם אבל לא מתערב או אפילו מודה שהוא יודע על זה. כמו כן, הבמאים מציינים שלמרות עמדותיו ב"מלחמת האזרחים" לטוני יש אגו גדול מדי בשביל להיות הבובה של הממשלה. ולכן הוא פועל בדרך הכי פחות מתפשרת – כלומר לא עוזר באופן אקטיבי לתפוס ולעצור את פושעי הסכמי סוקוביה. למעשה, לא עוזר בכלל כי הוא לא מעוניין שחבריו יתפסו.

avengers-infinity-war-tony-peter-quill

העתיד של קפטן אמריקה

אפרופו קאפ, כפי ששמנו לב התפקיד שלו היה נורא קטן בסרט הזה. היוצרים אומרים לנו שבסרט הבא יהיה לו תפקיד גדול יותר ומשמעותי יותר. לא שזה משהו שהפתיע אותי לשמוע, אבל מאוד שמחתי לקבל גושפנקא לכך. וזו ידידיי, הפעם היחידה שנאמר משהו בקומנטרי לגבי הסרט הבא של הנוקמים. כספת הסודות נעולה חזק.

הענק הירוק לא רוצה לשחק, לא מהסיבה שחשבתם

הרבה מאוד מעריצים הסקו שהסיבה שהענק לא מופיע בסרט חוץ מסצנת הפתיחה היא כי אחרי הקרב מול ת'אנוס הוא פשוט… פחד. הבמאים מציינים שזו לא הסיבה. הסיבה היא למעשה הרצון שלהם להמשיך את היחסים המשתנים והמוזרים בין באנר לענק. לפי דבריהם, לענק נמאס להיות כלי של באנר ולצאת החוצה בכל פעם שבאנר צריך שזה יפתור בשבילו משבר אחר.

Infinity War 03

ת'אנוס

לא שזה מפתיע מישהו שהיוצרים ציינו שהסרט הזה הוא למעשה הסרט של ת'אנוס. הוא הדמות הראשית והסיפור מסופר מנקודת המבט שלו. ת'אנוס בעצם יוצא בסרט הזה ל"מסע הגיבור" שלו. מנקודת המבט שלו הוא אכן גיבור. הסרט מתחיל ומסתיים איתו כמנצח. אבל יש עוד גיבור שעובר מסע דומה במהלך הסרט, ת'ור. נאמר שבאופן מכוון המסע של שניהם בסרט מקביל. בסופו, הדבר היחיד שגרם לת'ור להפסיד הוא יצר הנקמה שלו. לא סתם ת'ור לא "כיוון לראש", הוא רצה לטעום את טעם הנקמה על רצח חבריו בזמן שהוא מסתכל על ת'אנוס סובל. אם ת'ור היה אכן מכוון לראש, סיפור מסע הגיבור שלו היה שלם, ולא של ת'אנוס.

הקבלה נוספת שנעשתה בקומנטרי עם דמותו של ת'אנוס היא לדמותו של טוני. שניהם עתידנים, אנשים שרואים את העתיד (מבחינה אינטלקטואלית, לא על-טבעית) ופועלים כדי לשנות אותו/לעצב אותו. ובנקודה הזו ציינו שהסיבה שת'אנוס מכיר את טוני היא כי טוני הוא זה שהרס את הפלישה שלו בסוף "הנוקמים" הראשון (חור תולעת, טיל, אתם זוכרים).

Infinity War 04

באותה סצנה בין השניים, בה טוני כמעט מת, אנחנו רואים אנושיות מצד ת'אנוס: "אני מקווה שהם יזכרו אותך". ת'אנוס מכבד את טוני, כי ת'אנוס מכבד אנשים עם כוח רצון חזק. זוכרים? "ההקרבות הקשות ביותר דורשות את כוח הרצון החזק ביותר". לכן הוא מכבד את טוני, לכן הוא מכבד את וונדה שלא יודעת שעשתה את מה שת'אנוס עשה בדיוק כמה שעות לפני. ולכן הוא מכבד את קאפ שמנסה פיזית להתנגד לו בסוף הסרט (עלו הרבה תיאוריות ומחשבות לגבי הקטע הזה, אך התסריטאים אומרים שת'אנוס משתעשע איתו ו"מרשה לו" להתנגד באותו רגע ומזכירים לנו שמדובר בהילוך איטי והעניין הזה נגמר יותר מהר ב"זמן אמיתי").

ולשאלה האולטימטיבית – למה ת'אנוס לא הכפיל את המשאבים ביקום במקום למחוק חצי מהאוכלוסיה? כן, הם התייחסו לשאלה הזו שחזרה לא מעט פעמים ברחבי הרשת. התשובה? כי ת'אנוס פסיכופת. כן, קשה לשכוח את זה לפעמים, הוא נראה מאוד יציב ובטוח בעצמו אבל להזכירכם הוא רוצה להשמיד חצי מהיקום והוא אבא מתעלל. ת'אנוס מספר שבזמנו הציע בטיטאן למחוק חצי מהאוכלוסיה והם לא הקשיבו לו. בסופו של דבר טיטאן אכן הביאה את עצמה להשמדה. אז מנקודת מבטו זו הייתה הוכחה לכך שהוא צדק. ובגלל שהוא פסיכופת הוא רצה להוכיח שהדרך אותה מנעו ממנו לפני כל השנים האלו היא הדרך הנכונה. הוא רצה לסיים את מה שניסה להתחיל בכוכב הבית שלו.

"הנוקמים: מלחמת האינסוף" כבר זמין לרכישה דיגיטלית. והחל מה-14 באוגוסט יהיה זמין גם לרכישה במדיה פיזית (DVD, בלוריי ו-4K) שם תוכלו למצוא את התוספות ומאחורי הקלעים של הסרט.

3 thoughts on “"הנוקמים מלחמת האינסוף" – סקירת צפייה עם קומנטרי של הבימאים”

  1. האמת שהתאכזבתי מזה שתאנוס הכיר את איירון מן בגלל הנוקמים 1, תמיד הבנתי את הסצנה הזאת שאבן הנשמה בעצם נותנת לו להכיר כל אדם והוא מכיר/מרגיש כל יצור שהוא מחק בעזרתה

  2. לגבי הקטע האחרון תאנוס לא יכפיל את המשאבים בגלל שהוא יודע שהפיתרון הוא זמני ולהרוג חצי מהאוכלוסייה יעבוד לאורך יותר זמן לפי דעתי

השאר תגובה