ביקורת, "בהיר" (Bright) – נטפליקס מנפחת שרירים

ערוצים ייעודיים כמו נטפליקס, HBO, אמאזון פריים, HULU ועוד הרגילו אותנו בשנים האחרונות לקבל טלוויזיה מסוג אחר, טלוויזיה ברמה גבוהה במיוחד עם סטנדרטים קולנועיים. כדוגמא אנו יכולים לקחת את "משחקי הכס", The Expense, "דברים מוזרים" וכו'.

הסטנדרט הטלוויזיוני השתנה, איכות ההפקה, הכתיבה והמשחק השתדרגו והדבר גרם להעלאת קרנן של סדרות הטלוויזיה אצל מבקרי הטלוויזיה ואצל הצופים. אם בעבר השאיפה של שחקנים הייתה להגיע לתאטרון ולקולנוע כסממן לאיכות, היום המגמה היא הפוכה ושחקנים שמכבדים עצמם מחפשים מיזמים טלוויזיוניים על מנת להותיר את חותמם.

לאחר ששינו את הרגלי הצפייה ברחבי העולם, שלא לומר השתלטו עליהם, פנו להם אנשי נטפליקס לכבוש יעד נוסף – הקולנוע. נטפליקס החליטו שהוצאת סדרות מקור במרץ רב כבר אינה מספקת אותם ולאחרונה אנו יכולים לראות עוד ועוד סרטים מקוריים שמופקים על ידי החברה. בתחילת השנה זה היה "אוקג'ה" שיצר בלאגן לא קטן בפסטיבל קאן ועכשיו מגיע תורו של הסרט בעל התקציב הגבוה ביותר אי פעם מבית היוצר שלהם (90 מיליון דולרים) – "בהיר" (Bright).

הסרט נכתב על ידי מקס לנדיס, בנו של ג'ון לנדיס, אחד הבימאים הבולטים של שנות השמונים שאחראי על להיטים כמו "האחים בלוז", "מגלה את אמריקה", "איש זאב אמריקאי בלונדון", "שלושה אמיגוס" ואפילו על הקליפ הנודע של מייקל ג'קסון, Thriller. מקס, בן ה-32, פרץ לעולמנו לפני כחמש שנים עם "כרוניקה בזמן אמת" אותו כתב (וג'וש טראנק ביים. לימים טראנק "יביים" את "ארבעה מופלאים", כנראה שיש ללנדיס עין לבימאים נוראים של להיט אחד), אך מאז לא הצליח לעשות משהו ממש משמעותי להוציא הסדרה "סוכנות הבילוש של דירק ג'נטלי" שיצר וכתב בה לא מעט פרקים, סדרה שלא מכבר הודיעו שלא תחודש לעונה שלישית.

את הסרט ביים דיוויד אייר שזכה לתשבחות גדולות ואהדת הביקורת עם סרט המלחמה שלו "זעם" וסרט המשטרה "סוף המשמרת" ומצד שני לקיטונות וביקורות קטלניות עם "יחידת המתאבדים". בסרט מופיעים שמות מכובדים מאוד ברשימת השחקנים ובראשם וויל סמית', נומי ראפאס ("פרומתאוס", "נערה עם קעקוע דרקון", הגרסה השבדית) וג'ואל אדגרטון ("המתנה").

Bright 069

כבר מהטריילרים ניתן היה להתרשם מאיכות ההפקה שנראתה ככזו שלא מביישת אף סרט הוליוודי וכי מחלקת האפקטים עובדת שעות נוספות עליו. מהטריילרים כל מה שלמדנו על הסרט הוא שמדובר בסרט שוטרים עם טוויסט מאוד מעניין, העלילה מתרחשת בעולם בו הפנטזיה קיימת ובני האדם חיים לצד אורקים, אלפים, גמדים ופיות. הסרט מתמקד בדמות השוטר האנושי (וויל סמית') ושותפו האורק ניק (אדג'רטון). בהחלט ניתן לומר שזה טוויסט מעניין לנוסחה שראינו על המרקע כבר אלפי פעמים.

הדבר הראשון שקפץ לי לראש עם הצפייה בטריילרים זהו הסרט (ולאחריו הסדרה) "חקירה בעיר זרה" (Alien Nation) משנת 1988 בכיכובו של ג'יימס קאן שמספר על עולם בו חייזרים גרים על כדור הארץ ומתמקדת במערכת היחסים שבין שוטר אנושי והשוטר החייזר שעובדים זה לצד זה. לא סתם חשבתי על כך כנראה מכיוון שבבירור אייר לקח המון השראה משם.

Alien-Nation.

הדבר הראשון שניתן לומר על הסרט זה שנטפליקס הצליחו, הם יצרו סרט שנראה כמו סרט קולנוע לכל דבר ועניין. נכון שעדיין לא מדובר בסרט עם רמת הפקה שמשתווה לאחד האולפנים הגדולים בהוליווד ובטח שנטפליקס עדיין לא יכולים לעמוד בתקציבים של 200 מיליון דולרים ומעלה, אך בהחלט מדובר בהצהרת כוונות. יהיה מעניין לראות עד לאן נטפליקס יוכלו להתרחב שכן ניסוי כזה טומן בתוכו סכנה. נטפליקס עלולים להפסיד הרבה כסף מההרפתקאות הללו ולקרוס בסופו של דבר. מצד שני, לא מכבר פורסם כי הוזמן סרט המשך, מה שאומר שהחברה כנראה בטוחה בהצלחת הסרט הנוכחי.

הסרט מתרחש בלוס אנג'לס של תקופתנו, כלומר אייר פשוט שיבץ את כל יצורי הפנטזיה הללו במציאות היומיומית שלנו. אנו עוקבים אחרי השוטרים וורד (סמית') –  האנושי וניק (אדג'רטון) האורק היחיד במשטרה ומנודה משבטי האורקים. במהלך כל הסרט קיים ביניהם קונפליקט לאחר שבשנייה ורבע הראשונות שלו, וורד נורה ע"י אורק וניק מואשם בכך שעזר לפושע לברוח בגלל אחוות אורקים. משם הסרט ממשיך למחוזות פנטסטיים יותר כאשר השניים נאבקים כדי לשמור על אלפית נמלטת ושרביט הקסמים שלה על מנת שלא יפלו לידיה של אלפית מרושעת (ראפאס) שבכוונתה להחזיר את אדון האופל שישלוט על הכוכב בעזרת שרביט הקסם .

Bright 03

וכאן למעשה טמונה הבעיה של הסרט, כלומר, בתסריט שלו. ההחלטה ליצור עולם פנטסטי מעורבב עם מציאות ימינו היא רעיון מאוד מעניין, כפי שכבר כתבתי, אך לנדיס ואייר יצרו כאן אלגוריה מאוד לא מתוחכמת על אלימות משטרתית, יחסים בין גזעיים בארה"ב ומעמד השחורים פוסט-טראמפ. הסרט למעשה פשוט דוחף לך את הסאבטקסט, בצורה לא מאוד מעודנת, לגרון כאילו ונכתב עם הבנה של ילדה בת 5 בכל המצב הזה.

הדמויות סטריאוטיפיות בצורה מוגזמת וגרוטסקית כאשר האורקים מייצגים את השחורים חברי הכנופיה האלימים והטיפשים ואילו האלפים מייצגים את הלבנים העשירים והסנובים. ואני מניח שלא סתם לקחו את וויל סמית', שחקן שחור, לגלם את השותף. לפעמים זה נראה שכל הרעיון נלקח מהרומן הגראפי MAUS ובו כל היהודים הם עכברים כל הגרמנים חתולים, הפולנים חזירים וכו'.

Bright 09

עוד בעיה של הסרט היא שהוא פשוט לא מצליח להחליט מה הוא רוצה להיות. סרט פנטזיה? סרט משטרה? סרט שמעביר ביקורת חברתית בשקל? העלילה מאוד בנאלית וצפויה ולעיתים מתרחשים שם דברים שלא ממש ניתן להם הסבר תוך זגזוג בין התרחשויות שרק הותירו אותי מבולבל. קשה ליצור קשר או לפתח הזדהות עם הדמויות עד כדי כך שיהיה לך אכפת מהן. אם אחת הדמויות נורה או מוכה, לא ממש אכפת לך.

הסרט נחלק לשלושה חלקים מרכזיים:

* ההתחלה, הדי גרועה יש לציין, שכן המשחק היה מאולץ ברמה של "סדנה למשחק על-שם גל גדות" יחד עם הביקורת החברתית הלא ממש נוקבת.

* האמצע, שהיה בסה"כ נסבל וחביב וגרם לי להתייחס אליו כאחד מסרטי השוטרים של שנות ה-80 כמו "48 שעות" של ניק נולטי ואדי מרפי או "נשק קטלני" שגם לא אופיינו ברמת עלילה מתוחכמת מידי.

* הסוף, שהיה בנאלי מיותר ומבולבל לחלוטין והשאיר אותי בתחושת אנטי-קליימקס נוראית על גבול האקס-מאכינה ברמתו הנמוכה ביותר.

Bright 01

לאחר "יחידת המתאבדים" קיוויתי שאייר יפגין קצת יותר יכולת אך מסתבר שעליו לדבוק בדרמות משטרתיות ריאליסטיות, בזה הוא כן טוב. ולנדיס, עליו לפרוש מעסקי השעשועים ויפה שעה אחת קודם. אפילו סמית', שלרוב מראה כריזמה מטורפת על המסך נראה עייף ומותש. הוא נראה כמנסה לחקות את דני גלובר ב-"נשק קטלני" אך נראה הרבה יותר קרוב לפרישה ממה שמרטאו אי פעם הגיע.

חבל שאייר לקח עולם עם פוטנציאל ענקי ובזבז אותו כשהוא מראה רק חלק קטנטן ממנו ועוד חלק כל כך שולי עד שכל הרקע נראה שולי ולא חשוב ובאותה מידה פשוט מיותר ומפריע להתקדמות הסרט.

באם, כפי שהעלו לא מעט צופים אחרי הסרט, היה מדובר בפיילוט לסדרת טלוויזיה, הוא היה מספק הרבה יותר. אולם, בתור סרט בפני עצמו הוא ממש לא מספק וחבל. כסרט מדובר במוצר סתמי ולא זכיר. כבר עכשיו בעת כתיבת שורות אלו, מיד לאחד הצפייה, פרטים מהסרט נעלמים לי מהראש, עד כדי כך הוא לא עניין. הוא כן ראוי בשביל סתם להעביר ערב בכיבוי מוח טוטאלי.

כהצהרת יכולות של נטפליקס? הייתי מתחיל לחשוש במקומם של האולפנים הגדולים.

ציון: 3
ratings-film-3

2 thoughts on “ביקורת, "בהיר" (Bright) – נטפליקס מנפחת שרירים”

השאר תגובה