עסקת פוקס/דיסני? – טור דיעה

לא מכבר התבשרנו כי חברת דיסני נמצאת במשא ומתן לרכישת חלק גדול מחברת פוקס המאה ה-20. הידיעות הללו הושתקו לתקופה מסויימת אולם כעת, נראה כי המגעים ממשיכים ולא מעט אתרים מדווחים כי העסקה עומדת להיסגר בקרוב. נחמן בן הרוש בטור דיעה על רכישת פוקס על ידי דיסני שכידוע מחזיקה ברוב הזכויות על גיבורי מרוול וייצרה את "היקום הסינמטי" בעשור האחרון, בעוד פוקס מחזיקה את הזכויות לכל דמויות האקס-מן לדורותיהם (ובעיקר יש להזכיר את וולברין) ו… ארבעת המופלאים.

 

עבורנו הגיקים משמעות הידיעה היא עצומה – במידה והעסקה תחתם יוחזרו זיכיונות האקס-מן וארבעת המופלאים לידי יוצריהם-מארוול, שיוכלו לשתף אותם בסרטיהם. כמו לא מעט מארווליסיטים, עבורי מדובר באחת ממשאלות הלב הגדולות ביותר, וחלום רטוב שאם יתגשם, יהפוך אותי לאחד מהאנשים המאושרים ביותר על פני הכוכב. מדוע? הנה כמה סיבות:

יקום מארוול מאוחד ומאושר
אחסוך את הפסקה הכתובה הזו, כי אצטרך לפחות 1000 מילים כדי לתאר את תחושתי בקשר לנושא, ואשים קישור לטריילר המעריצים הבא:

נסו לדמיין את זה, הנוקמים נגד האקס-מן על המסך הגדול! המחשבה הזו הופכת את העור שלי לשל הווארד הברווז. אין סוף לאפשרויות שיכולות להתגשם אם אכן יחזרו הזיכיונות הללו לידי מארוול:

נוכל לראות למשל את שומרי הגלקסיה נלחמים ביריבם המר גלקטוס, את ארבעת המופלאים משתפים פעולה עם ספיידרמן כדי להביס את ד"ר דום, או את וולברין במדי הנוקמים, כפי שזכינו לראות בקומיקס.

הדמיון פשוט מתמוגג במחשבה שנראה בתלת מימד, בעודנו בולסים פופקורן מופחת-מלח, סיפורי קומיקס אפים כמו "הפלישה הסודית" בה חייזרים מגזע הסקרול הסתננו בשיטתיות אל תוך שילד, או את אירוע "השלטון האפל" בו נורמן אוסבורן, לוקי ואמה פרוסט מקימים ארגון מקביל ל"נוקמים". כמה גדול יהיה אם נראה סרט על "האילומינטי"-קבוצה המכילה באותו החדר את אקסבייר, הפנתר השחור, מר פנטסטיק, איירון מן, קפטן אמריקה, ד"ר סטריינג' ובלאק בולט. זה הרכב של ליגת אלופות, או לפחות גביא פיב"א!

marvel illuminati

אבל לא חייבים להיות אפים. קרוסאובר בין הזיכיונות יאפשר לסופה להיות על המרקע ביחד עם בעלה-הפנתר השחור. דדפול וספיידרמן יוכלו להחליף דחקות על מי מהם הוא החיקוי ומי המקורי. מכשפת השני וקוויקסילבר לא יתקשו יותר לעצור צבא של רובוטים מרושעים, בגלל שאביהם מגנטו יהיה שם לצידם. אולי אפילו נוכל לראות את "בית M", אחד מסיפורי הקומיקס האהובים עלי בכל הזמנים. הגיע הזמן שכמו בקומיקס, נוכל לראות את כולם במקום אחד.

תנו למארוול לעשות מה שהיא יודעת לעשות
במשך כ-20 שנה החזיקו פוקס בזיכיונות הללו. זה התחיל טוב, אבל מהר מאוד הרכבת המהירה הזו ירדה מהמסילה. הדוגמה הקלה והפשוטה תהיה לדבר על "ארבעת המופלאים" כמובן. הזיכיון הזה הגיע לשפל שאין כדוגמתו, הסרט האחרון שנעשה, אך ורק כדי שפוקס יוכלו להמשיך ולהחזיק בזיכיון, נכשל כישלון חרוץ והביא את הדמויות למצב שאף אחד לא מעוניין לצפות בהן. "משפחת המלוכה" של מארוול הפכה לחבורת הזבל, וזה הביא גם לביטול כותרי הקומיקס של החבורה. הגיע הזמן שההתעללות באחת מהקבוצות האהובות ביותר על קוראי הקומיקס (האמריקאים בעיקר) תיפסק. רק חברה שהצליחה להפוך קבוצת גיבורים שכוללת דביבון מקלל ועץ מדבר להצלחה מסחררת, תוכל להחיות את הזיכיון הגוסס הזה.

kirby-fantastic-four

אבל לא מדובר רק בהם. גם סרטי האקס-מן האחרונים לא הצליחו לקלוע לטעמם של אנשים כמו עבדכם הנאמן, שחי ונושם קומיקסים 30 שנה. ההתעקשות המרגיזה שלא להציג "גיבורי על בספנדקדס" – למרות שזה מה שכל אחד מהמעריצים משתוקק לראות, אי הצמדות לרוח הקומיקס- לא באופי העלילה ולא באופיין של הדמויות (את אפוקליפס, אחד הנבלים הגדולים בכל הזמנים, הפכו לערס מצוי), העובדה שפופולריות של כוכבת על שמשחקת דמות של נבלית סוג ב' בקומיקס משפיעה על התסריט כך שהיא הופכת לגיבורה הנערצת על עולם ומלואו, לא תרמו להצלחת הסרטים.

חוברות הקומיקס בכיכובם של גיבורי האקס-מן השונים ממוקמות במקום החמישי ברשימת הכותרים הנמכרים ביותר בהיסטוריה (חרף הניסיונות של מארוול להרוג את הפרנצ'ייז הזה), והקומיקס הנמכר ביותר בהיסטוריה, הוא קומיקס קלאסי של האקס-מן ( #1 X-MEN משנת 1991). לקחת זיכיון כזה ולהגיע למצב שהמקום הגבוה ביותר ברשימת סרטי גיבורי העל שהגיע אליו סרט מהזיכיון הזה הוא 24 זה פשע שהעונש עליו הוא להלחם מול הענק בזירה. הגיע הזמן שהאקס-מן יגיעו לידם של מי שיודע לעשות סרטי גיבורי על.

X-MEN 1 1991

ומה עם דדפול? ולוגאן?
אחת הטענות המרכזיות כנגד המכירה גורסת כי התחרות גרמה לפוקס "לצאת מהקופסא", ולהוציא סרטי R-RATED נישתיים, שהצליחו מאוד. כעת, כשהזכויות יוחזרו לדיסני, לא נזכה להינות עוד מסרטים למבוגרים בלבד כמו אלה.

להוציא את העובדה שלדעתי לוגאן לא היה הצלחה מסחררת כמו שמייחסים לו, כי למרות שהוא שהוא ברשימת הסרטים הריווחיים של 2017, אך עדיין בתחתית רשימת סרטי הקומיקס של השנה, מדובר בטענה מוטעית מיסודה. שבו טוב, קשרו את עצמכם, מפני שדיסני כבר הוציאה תחת ידה סרטים המדורגים R. נכון, זה קרה בחברת בת שהם הקימו, "טאצ'סטון", שתחת המטרייה הזו יצאו סרטים כמו "קון-אייר", "הפריצה לאלקטרז", "כופר", "היד שמנענעת את העריסה", "אויב המדינה" ועוד. מה שאומר שאין מן הנמנע שדיסני יוציאו סרטי קומיקס המדורגים R תחת חברות בת שלהם. כמו למשל חברת "מירמאקס" שהייתה בבעלות דיסני עד לשנת 2010 והוציאה סרטים למבוגרים כדוגמת סרטי "הצעקה", "להרוג את ביל", "ספרות זולה" ו"טריינספוטינג".

deadpool-167334-1280x0

סביר להניח שחברת פוקס לא תיעלם מעל פני האדמה, היא רק תהיה תחת הנהלה אחרת, ויכול מאוד להיות שדיסני ימשיכו להוציא סרטי קומיקס תחת המטרייה של פוקס, בכל זאת, עד היום, לפני סרטי "מלחמת הכוכבים" עדין יש את הלוגו של Lucasfilm. פוקס לא צריכה להיות שונה ממירמאקס, ודיסני בהחלט יכולה להמשיך בתכניות שלה ולהוציא סרט X23 למבוגרים בלבד. נכון שמארוול נמנעת מלהוציא סרטים כאלה, אבל מדובר בחשיבה אסטרטגית של מארוול, ותפיסת עולם זו לא חייבת לסתור הבנה שסרט כמו דדפול חייב להיות מדורג R כדי להיות מצליח כמו שהיה. השיעור האחרון שצריך ללמד את קווין פייגי, זה מגמת קולנוע עם המורה דורית. בכל זאת- מדובר באדם שהמציא את המושג "יקום קולנועי", ואחראי על היקום הראשון שחצה את רף 5 מילארד דולר הכנסות לא מזמן.

הגדלת תכני הטלויזיה
במידה וסיכום כזה יצא אל הפועל, מארוול יוכלו לשתף בסדרות הטלויזיה שלהם מוטאנטים!! אני לא מדבר על קרוסאוברים. אני מדבר על איך שלמשל קוויק, דייזי ג'ונסון, מוטאנטית במקור, הפכה לאינהיומנית ב"סוכני שילד". כך גם סלינגשוט (יויו רודריגז), והלפייר, שהופיע בעונה השלישית (וקצת ברביעית)של הסדרה. מוטאנטים אחרים הסדרה רוטקנו לתאונות מדעיות. הדוגמה הטובה ביותר היא דווקא בקולנוע, שם הפכו התאומים לבית מגנטו, קוויקסילבר ומכשפת השני , ממוטאנטים לבעלי כוחות שניתנו להם באמצעות המטה של לוקי (ואבן המחשבה שבתוכו). ובסדרה הטרייה מאוד RUNAWAYS הצעירה מבין כולם, מולי, שבקומיקס היא  מוטאנטית, הפכה גם היא לסוג של טעות של ניסוי מדעי במקום. הסכם כזה יוכל להביא מוטאנטים לסדרות, בלי לשנות את מקורם (וגם אולי להביא מוטאנטים מדרג גבוה יותר לסדרות??)

מארוול לא לבד
את הטור הזה כותב מארווליסט מושבע. אבל לא רק מעריצי מארוול יוכלו להינות מהמהלך. פוקס מחזיקים בזכויות גם על הסרטים הקלאסיים של "מלחמת הכוכבים". אז נכון שדיסני אחראים להפצה של הסרטים החדשים, אבל כמו שאני מפנטז על Avengers VS X-Men, אלפי מעריצי "סטאר וורז" מפנטזים על שחרור מחודש של הטרילוגיה הקלאסית בגרסה המקורית שלה, או על נעימת הנושא הקלאסית מהסרט הראשון והקלאסי מכולם. פוקס מחזיקים בזכויות על זיכיון "כוכב הקופים" שבקלות אשר לארגן לו איזה פארק שעשועים או לפחות מתקן בנושאו בדיסנילנד, וכמה כיף יהיה לראות קרוסאובר בין "סוכני שילד" של רשת הבית של דיסני ABC, לבין The Gifted או "לגיון" של FX?

The Gifted episode 1 review - Header

תחרות?
הטענה המרכזית כנגד רכישת פוקס היא שברגע שדיסני תרכוש את פוקס, התחרות מצטמצמת, ותחרות היא עניין בריא. זה נכון, ואני האחרון שאתווכח על כך. אבל צעד כזה יגביר דווקא את התחרות, פשוט במקום אחר. לאחרונה דווח שדיסני עומדים לצאת בשירות סטרימינג משלה שיתחרה בנטפליקס, והיא אף מוציאה את התכנים שלה מנטפליקס. במידה והעסקה תתקיים דיסני תוכל להוסיף לספריית התוכן שלה את סדרות הטלוויזיה של פוקס, מה שיעשיר את את ספריית התוכן שלה, את ההיצע שיש בשוק, ויגביר את התחרות מול נטפליקס. תחרות זה דבר בריא, אמרנו. לא?

סיפורי קומיקסים טובים יותר

מארוול זה לא רק סרטים. זה אומנם מה שעשה אותם כל כך פופולארים, אבל מארוול, לפני הכל, זה קומיקס. סיכום כזה, יגרום להגדלת התכנים לא רק במדיה, אלא גם בקומיקס. סוד גלוי הוא שמארוול במהלך השנים ובשיטתיות, החל מתחילת העשור, הרגו כלכותר של אקסמן או ארבעת המופלאים. אקסבייר, ציקלופ (פעמיים), וולברין ועוד נהרגו על ידי מארוול במהלך הזמן. ארבעת המופלאים התפרקו, כשהזוג ריד נעלם במימד אחר בעקבות אירועי secret wars מלפני שנתיים, והכותר עצמו, אחד מהכותרים הותיקים והמסורתיים של מארוול בוטל לחלוטין.
לאחרונה החלה פריחה מסוימת בכותרי האקסמן, ויש שמועות על חזרת ארבעת המופלאים. שמועות מדברות גם על תחייה של וולברין, ואפילו של אקסבייר! שמועות אלו היו הדבר הראשון שגרמו לי לחשוד שיש הסכם כזה שמתבשל בין מארוול לפוקס. הסכם יחזיר את האקסמנים שכולנו אהבנו בילדות, ואת ארבעת המופלאים, לקדמת הבמה של הקומיקס.

 

לסיכום-אם יקרה הבלתי יאמן והעסקה תתרחש ,זה יפתח את ה-MCU-בקולנוע ובטלוויזיה, לכל כך הרבה אפשרויות שיעצימו את חווית הצופים, ובעיקר את הנאת המעריצים, שפשוט יהיה נורא לוותר על זה.

ואקנח בעוד קטע וידאו של מעריצים, ואם זה לא יזיז אצלכם כלום בנשמה, אני אקרא לבאפי, בגלל שכנראה שאין לכם כזו.

2 thoughts on “עסקת פוקס/דיסני? – טור דיעה”

השאר תגובה