ביקורת, "מסע בין כוכבים: דיסקאברי", פרקים 1+2 – אוטופיה אפוקליפטית

לא פעם ולא פעמיים כתבתי על כך ש-"מסע בין כוכבים", אותו חזון אוטופי טלוויזיוני של ג'ין רודנברי משנת 1966, מלווה אותי עוד מאז הייתי בן ארבע בערך וצפיתי בסדרה המקורית, על שידוריה החוזרים, בערוץ הלבנוני. אותו ערוץ שעזר לנו ללמוד אנגלית ואת הברית החדשה במקביל לערוץ הראשון והבודד בישראל של שנות ה-80. במידה רבה הסדרה הזו, על תפאורות הקרטון שכיום נראות לנו כמו הפקת חובבים של מתנ"ס, המשחק המאוד… מוגזם… של-שאטנר! מתובלים במנה הגונה של שובניזם וניצול נשים, פיתחה אצלי את התיאבון למדע בדיוני ולכך שאולי, למרות כל הרוע שיש בעולם, אולי כן יש סיכוי למין האנושי.

מאז עברו הרבה נוזלי פלאזמה במנוע הוורפ ("עיוות" אם תתעקשו) וקיבלנו עוד 4 סדרות המשך (5 אם מחשיבים את המצויירת, אבל אני מתעלם ממנה):
1987 – הדור הבא – TNG – שסיפרה את סיפורם של ממשיכי דרכם של הצוות המקורי, כמאה שנים בעתיד, ונחשבת לפורצת דרך בתחומה עד היום;
1993 – חלל עמוק 9 – DS9 – שהביאה את סיפורם של צוות תחנת חלל סטטית, במקום חללית, ועסקה בנושאים יותר כבדים כמו כיבוש, דת, גזענות ומלחמה.
1995 – וויאג'ר – VOY – סיפורם של צוות שהחללית שלהם נתקעת עמוק ברביע הדלתא ולפניהם מסע של מעל 70 שנה בדרך חזרה לכדור הארץ. הייתה פחות מוצלחת לטעמי.
2001 – אנטרפרייז – ENT – הניסיון האחרון להביא סדרה חדשה של סטאר טרק עם סיומה של וויאג'ר. הפעם זה לא צלח והסדרה לא שרדה מעבר ל-4 עונות. ייתכן והבחירה שלהם בסדרת פריקוול ולא המשך הביאה לכך, תוסיפו איכות כתיבה די ירודה בשתיים וחצי העונות הראשונות ואתם מקבלים ביטול.

star-trek-london-captains

כישלון של הסדרה יחד עם הכישלון (יחסית) של הסרט העשירי בכיכובם של צוות הדור הבא, הובילו לכך שהפרנצ'ייז הטלוויזיוני גווע ולא רצו לעבוד עליו להרבה זמן. במקביל לסדרות יצאו 10 סרטי קולנוע, כשהראשון יצא ב-1979. חלק מהסרטים היו בכיכוב הצוות המקורי וצוות הדור הבא ועוד 3 סרטים שנויים במחלוקת שהציגו ניסיון לחידוש הפרנצ'ייז אחרי ההתרסקות של אנטרפרייז. הסרטים הללו הציגו קו הרבה פחות פילוסופי-ערכי כמו בסדרות והרבה יותר אקשן, פיו-פיו וויזואליה והכל בקו זמן מקביל שנקרא "יקום קלווין".

הדבר הטוב שיצא מהסרטים החדשים הוא שהם הובילו לחידוש ההתעניינות במשרדי רשת CBS בפרנצ'ייז הזה ששכב להם בבוידעם והם החליטו להוציא סדרה חדשה. פיתוח הסדרה היה בעייתי במקצת עם חילופי בעלי תפקידים ולא מעט חששות של מעריצים: האם הוא יהיה ביקום קלווין כמו הסרטים או ביקום המקורי? האם הסדרה תהיה אפלולית כמו שכל כך אוהבים לעשות בטלוויזיה האמריקאית מאז 9/11 או שישמרו על רוח המקור? למה שינו את העיצוב של הקלינגונים? למה בחרו לעשות עוד פריקוול שמתרחש לפני הסדרה המקורית במקום להתקדם קדימה בקו הזמן? האם אנטרפרייז לא לימדה אותם כלום?!?! לא… היא לא…

אני לא מאותם מעריצים שהתרעמו על השינויים במראה של הקלינגונים, גם לא על העובדה שזה פריקוול ולא שום דבר מהדברים שהפריעו למעריצים האדוקים מאוד והקפדניים. לא התרעמתי מכיוון שאני אסיר תודה שסוף סוף יש סדרת טרק חדשה, וגם בגלל שכל סדרה הציגה שינויים. האם בדור הבא לא היה מראה שונה לקלינגונים מהסדרה המקורית? ובדור הבא הביאו קפטן בריטי מקריח במקום וויליאם שאטנר השרמנטי, שומו שמיים!!! גם אם ההעדפה שלי הייתה שדווקא ימשיכו קדימה בעלילה במקום לחזור שוב לאחור, אמרתי שכדאי לתת הזדמנות ולנסות. מה שכן הדאיג אותי היה הטריילר שהגיע בשלב מאוחר יותר והיה מאוד "אקשני" ואפלולי כמו גם העובדה שאלכס קורצמן מעורב בפרוייקט. כן, כן, אותו אחד מהחבורה של ג'יי ג'יי אברהמס שהרס בעיני את הפרנצ'ייז עם הסרטים הנוראיים שלו והפליירים (הבזקי אור) כל שנייה…

והנה, אחרי זמן רב של העדרות מהמסכים הקטנים, חוזרת אלינו סטאר טרק בסדרה חדשה, "סטאר טרק:דיסקאברי" (STD בקיצור… כן… מותר לכם לצחוק) והפעם עם הגב של נטפליקס בשידורים הגלובליים ובארה"ב תחת שירות הסטרימינג הצולע של CBS. הסדרה נפתחת בשני פרקים שבאים למעשה לתת לנו רקע על התקופה, כעשור לפני הסדרה המקורית, ולבנות, ככל הנראה, סיפור מסגרת. הרקע הוא ככל הנראה המשך ל-"אנטרפרייז" ובמשך 100 השנים האחרונות הוקמה הפדרציה והיה שקט מול הקלינגונים, אותו גזע לוחם שהיו לו היתקלויות עם הפדרציה בעבר. האימפריה הקלינגונית הייתה בכאוס במהלך 100 השנים הללו עד שמגיע קלינגוני אחד עם מטרה לאחד את הבתים תחת מעטה של מאבק בפדרציה.

Star Trek Discovery - 01

הייתי רוצה לפתוח בדברים הטובים שבסדרה ולכן אני כותב אחרי כמה שעות של רגיעה עצמית, יוגה, ופסנה וחזרה על המנטרה "סרנטי נאו"… קודם כל בהחלט ניתן לראות את רמת ההשקעה. ישר רואים ששפכו כאן כסף על עיצוב ואפקטים ברמה הגבוהה ביותר. מעבר לזה, בהחלט ניסו לתת קצת יותר "אנושיות" לדמויות וכמו שכתבתי בהקשר של "אורוויל" זה בהחלט מרענן ביחס לסטריליות שאפפה את הסדרות המקוריות.

הרעיון של הסדרה הוא בעל פוטנציאל ויכול בהחלט ללכת לכיוונים מעניינים, בייחוד כשהדמות הראשית היא של בת אנוש שגדלה אצל סארק, אבא של ספוק, על וולקן (ולא, לא אכפת לי ממש משינוי הקאנון). גם בהתחלה, בכתוביות, הלב שלי החסיר פעימה כשלמנגינת הפתיחה הוכנסה אחר כבוד המנגינה של הסדרה המקורית. זה קצת פיצה על סצינת הפתיחה הדי טיפשית.

Star Trek Discovery - 02

עם זאת, וכאן מגיע ה"אבל" הגדול, הסדרה סובלת מהרבה מאוד מחלות לידה. היא מאוד לא קוהרנטית ולא ברור לאיזה כיוון היא מנסה ללכת. האם היא סדרת סטאר-טרק? האם היא סדרת אקשן? היא מאוד דומה, הן ויזואלית והן רעיונית לסרט של אברהמס. אם זה ההבזקים כל שנייה וחצי ואם זה השימוש של ספינת ענק ביזארית של האוייב שפועל מחוץ לסמכות של השלטון בעולם שלו. הרגשתי שהמשחק מאוד מתאמץ להיות רציני ובייחוד של דמותה של מייקל, הקצינה הראשונה שגדלה בוולקן ומשמשת כמעין ספוק רק הפוך.

מאוד לא נהניתי! מדובר כרגע בסדרה מאוד גנרית שכמוה ראינו כבר עשרות. אם לא היה מדובר בסטאר טרק הייתי נהנה יותר, אבל כשאתה פועל בתוך היקום של מסע בין כוכבים, אתה חייב לעמוד בסטנדרטים מסוימים. וכרגע? כרגע קיבלנו מנה גדושה של אקשן, אפלוליות והרס וללא שריד ולו הקטן ביותר מרוח הסדרה המקורית שהיא נר לרגלי הפרנצ'ייז הזה ואמורה לעמוד לנגד עיניהם של האחראים. אולי בהמשך נזכה לראות קצת יותר חקר כוכבים אמיתי כמו שמשתמע משמה של הסדרה אבל בתור פתיחה? מאוד מאכזב.

solo-promos

לא היה בשני הפרקים הראשונים שום דבר מקורי, ואין קשר למסע בין כוכבים מלבד זריקת שמות וגזעים רלוונטיים אחת ל… אני לא מצפה לסדרת מסע בין כוכבים כמו בשנות ה-90. ברור לי שזה לא יחזור והעולם הטלוויזיוני השתנה מאוד מאז. סדרה כזו לא תחזיק מעמד היום. אני כן מצפה, שאם כבר משתמשים בפרנצ'ייז הזה, לעשות את זה עם כבוד למקור ולא לעשות משהו שאין כל קשר. וזה אפשרי! לראייה הסרט השלישי בסדרת הסרטים החדשה שהצליח להיות מאוד "טרקי" בבסיסו ודווקא הוא לא היה הצלחה קופתית.

הייתי מוכן לספוג הרבה שינויים, אבל הרגיש לי מאוד מזלזל פשוט לקחת את הסרט של אברהמס ולהעתיק אותו אחד לאחד… אקשן! פיצוצים! פיו-פיו! פליירים! רשע שמאחד את העולם שלו מול הפדרציה! האאאא!!!! זה אותו הדבר! אני מאוד מקווה להתבדות ושמהפרק השלישי (כפי שלא מעט אנשים טוענים) נגלה קצת יותר מסע בין כוכבים בסדרה. אבל כרגע? אני אחזור לי לאורוויל. שם הם לפחות מודעים לעצמם.

ציון 2
ratings-tv-2

3 thoughts on “ביקורת, "מסע בין כוכבים: דיסקאברי", פרקים 1+2 – אוטופיה אפוקליפטית”

  1. מצטער, אבל זכותי להישאר אנונימי. אין שום "חוק" שאומר אחרת….
    לא יתכן שמבקר לא יקבל ביקורת השונה משלו, אפילו אם אינו מסכים איתה.
    מה שכתבת מעורר גיחוך בעיני, אבל מה לעשות – רק ה"ביקורת" שלכם חשובה ולכל היתר אין טעם.

  2. לא.
    אתה לא מבקר.

    מאחר ואתה לא עושה את המינימום הנדרש, להזדהות בשם, אתה פסול אף מלהגיב.
    חוקי הפורמט חביבי. חוקי הפורמט

  3. "עם זאת, וכאן מגיע ה"אבל" הגדול, הסדרה סובלת מהרבה מאוד מחלות לידה. היא מאוד לא קוהרנטית ולא ברור לאיזה כיוון היא מנסה ללכת."

    תגיד אתה אמיתי?! ממתי סדרה כלשהי (שלא לדבר על סדרה סטאר-טרקית) יכולה להראות כיוון בשני הפרקים הראשונים?!

    תן צ'אנס לסדרה, ומקסימום, תעביר ערוץ (או במקרה שלך, תמשיך לצפות באורוויל המגוחכת).

    לגבי מה שכתבת על אלכס קורצמן אני בהחלט מסכים. הבחור הזה מביא גישה מייקל ביי-ית לכל דבר שהוא נוגע בו, ואני ממש לא אוהב את זה. חבל לי שבריאן פולר עזב, אבל כולי תקווה שבCBS למדו משהו מטעויות העבר ויצמדו לחומר הקאנוני (עם שינויים מודרניים מתבקשים) ויפיקו לנו סדרה מוצלחת ומהנה.

    אני, להבדיל ממך, מאוד אהבתי את שני הפרקים הראשונים, אבל מה אני מבין…אני לא "מבקר" שרק מחפש דברים שליליים לכתוב עליהם, כדי להראות שהוא "איני" ו"מגניב" כמו יתר ה"""מבקרים""".

השאר תגובה