ביקורת, "המתים המהלכים", עונה 7, פרק 10 – החברים החדשים הכי טובים

אם יש משהו אחד שאי אפשר להתעלם ממנו, לפחות בעונה הנוכחית זה הפער הלא הגיוני שיש באיכות הפרקים בין פרק אחד למשנהו. ההשוואה בין הפרק הקודם, שהיה לא מהודק ומאכזב בעצמתו, לעומת הפרק הנוכחי היא דוגמא מצוינת לכך. ברגע אחד הסדרה חזרה להיות מגניבה באופן שלא חווינו מאז הפרקים של טיהור הכלא בעונה שלישית או הצעידה לטרמינוס בעונה רביעית.

המשך הקריאה כולל ספוילרים לפרק:

בואו נתחיל באיזיקיאל. מדובר בשחקן יוצא דופן (קארי פייטון, שבאופן מוזר בילה את רוב הקריירה שלו מאחורי המיקרופון כמדבב של סדרות אנימציה) ודמות מופתית שמעפילה על מרבית הדמויות החזקות שזכינו לראות לאורך הסדרה. האופן שבו הוא מדבר כשהוא נכנס לדמותו המלכותית גורם לצופה להזדקף במושבו כאחרון נתיניו של המלך, השפעה זהה לפמלייתו שמלווה אותו.

ככל שמתקדמים עם העונה הממלכה זוכה להיות הקלף החשוב ביותר שיטה את הכף לכאן או לכאן. כך גם אנחנו נחשפים לאופי המורכב של הממלכה ובמיוחד של איזיקיאל. אם הכותבים ינתבו את העלילות כפי שרצוי, אולי נזכה לכך שאיזיקיאל יישאר גם להמשך הסדרה. לא תזיק דמות מנהיג טוב נוספת שתוביל קבוצה נפרדת ויפעל במקביל לריק ולחבורה. בחירה כזו תייצר קרקע לעניין מגוון יותר וגם לדרמות מורכבות יותר במקרים בהם לא תהיה הסכמה של הקבוצות.

the-walking-dead-0710-15

מבנה הפרק גם הוא ראוי להתייחסות. הבחירה להתמקד בממלכה ובדריל המתגורר בה, בשליש הראשון, הייתה מדויקת. ניתן היה לצפות שהיוצרים יזהו שכאשר התסריט מתמקד במספר דמויות מצומצם הכתיבה משתפרת פלאים וגם העניין והמורכבות בין הדמויות השונות הופך למסקרן יותר. את הפרקים בהם כולם נמצאים יחד, כמו בפרק הקודם, יש לשמור למהלכים צבאיים-אסטרטגיים בהם לכל אחד יהיה תפקיד משלו בהתאם לאופי הדמות.

במהלך חלק זה, נוצר המפגש בין דריל לריצ'רד אשר מנסה לפעול נגד המושיעים בכל דרך אפשרית. דריל בתום ליבו רוצה להקשיב לכל מי שיכול לגרום לממלכה להצטרף אליהם, אבל למעשה מגלה כי התכנית של ריצ'רד הייתה להקריב אישה החיה בגבולות הממלכה ובכך לחסל קבוצת מושיעים ולהשתלט על הנשקים שלהם. כמובן שאותה אישה מדוברת היא קרול וכמובן שברגע שדריל מבין זאת, ריצ'רד זוכה למכת אגרוף ולאיום שאם משהו יקרה לקרול, גם אם ברק יפגע בה במקרה, הוא יהרוג אותו. אתם מבינים, דריל הוא גבר מהסוג שכולנו חולמים עליו ולקרול יש אותו. בגלל זה המעריצים כל-כך אוהבים את השניים האלו, הם הגשמת הפנטזיה של האנושות (על אף שהם לא זוג).

the-walking-dead-0710-10

לרגע קצר, חוסר האונים של ריצ'רד, שבאמת רק מחפש דרך איך לצאת משליטתם הסדיסטית של המושיעים, נוגע ללב. טיעוניו נכונים במידת מה- בכל דרך שלא יבחרו, אנשים ישלמו את המחיר. עבורו לקרול אין ערך חשוב יותר מאחרים, עבור דריל כן. ההבדל העיקרי בין השניים הוא שהמחשבה של ריצ'רד להפנות את המושיעים אל אישה בודדה שלא מצפה לכך הוא מעשה לא מוסרי שלא עומד בערכיו של דריל. ברור שבכל דרך יהיו מי שימותו, אבל כשלכולם יש הזדמנות שווה ובחירה חופשית אם להיות מעורבים או לא, אז המוות נלקח בחשבון ושאלת המוסר מקבלת זוויות אחרות.

אם עד כה הפרק היה מותח ומעניין, השוט הבא מרים אותו לרמת מלהיב. בטופ-שוט קולנועי שנמשך שניות ארוכות, בהן לאט לאט נוצרת ההבנה על מה אנחנו מסתכלים, אנחנו עוברים לצד האפל יותר של הפרק שמקפל בתוכו הרבה ממהות העונה והסדרה בכלל.

the-walking-dead-0710-01

קהילה נוספת מתגלה על-ידי הרב גבריאל, בעקבותיו הגיעו ריק והחבורה לאותו מחנה הממוקם במגרש גרוטאות עצום ממדים. אותה חבורת אנשי שוליים, הנראים כמו המורלוק מדפי האקסמן, מונהגים על ידי ג'דיס, אישה חזקה וחריפה ששליטתה באנשיה לא פוחתת מהעוצמה שיש לניגן על המושיעים. ולכן לריק כל-כך חשוב לכרות איתה ברית.

לפני שג'דיס תסכים לברית, נאלץ ריק לעבור מבחן והיא משליכה אותו אל בור בין הגרוטאות השונות. שם אנחנו נחשפים לזומבי שלא זכינו לראות עד היום. זומבי משוריין ומשופד חרבות, סכינים ומסמרים או במילים אחרות, מלכודת מוות בטוח. אלו מהרגעים בהם מקוריות הסדרה בולטת ואלו הרגעים שאנחנו צריכים לקבל יותר על חשבון אינסוף שיחות ומועקות אישיות של כל דמות. ריק אכן נפצע לא מעט במאבק מול הזומבי המשוריין, אך לבסוף מצליח להכניע אותו וזוכה לעשות עסקה עם מלקטי הגרוטאות.

the-walking-dead-0710-09

כל החלק הזה, כשברקע של העונה מרחפת הממלכה והרכב הדמויות הקלאסי, משליך עמוק אל ז'אנר הפנטזיה. מבנה הסצנה בשילוב עם פס-הקול הנפלא זורקים אותנו עמוק אל עולם המבוכים והתככים וכל החלק הזה של הפרק נראה כלקוח מתוך משחק המחשב האגדי באלדורז גייט. ככלל, העונה הנוכחית מייצרת עולם פנטזיה והרפתקאות מעורר הערכה. הקהילות השונות מאפיינות מבנים מוכרים של הז'אנר והזומבים המקוריים, כדוגמת הזומבים החוליים שתקפו את טרה על הגשר או אגם הזומבים אתו חצו ריק ואהרון, שואבים הישר מיצורים המאפיינים את אותם עולמות פנטזיה מוכרים.

המפגש עם ג'דיס והחשיפה לכל שאר הקהילות שראינו לאורך העונה, מדגישים את העובדה כי יש לא מעט קהילות ששרדו את האפוקליפסה ומעבר לכך, רבות הקהילות שעשו את זה טוב. טוב יותר מהגיבורים שלנו. בעוד ריק והחבורה בקושי מצליחים להחזיק זה את זה, שלא לדבר על להישאר במקום אחד ולפתח אותו לבית אמיתי, שאר הקהילות מצאו שלל דרכים מקוריות להישרדות. החל מהאמזונות ומערכי ההגנה המחוכמים שלהן, דרך הממלכה והמשטר המלכותי הקפדני והצייתני ועד לאותם מלקטי גרוטאות שהצליחו לנצל אתר פסולת שלם ולהפוך אותו למחנה מבוכי וסבוך המשרת אותם.

the-walking-dead-0710-07

דבר נוסף שמאפיין את כל הקהילות הללו היא שליטה של אדם אחד. איזיאקיאל, גרגורי, נטניה וג'דיס- כולם דמויות שמצליחות להחזיק קהילה באמצעות שליטה חזקה, דיקטטורית במידות שונות. עולה השאלה, האם הדמוקרטיה אותה ריק מנסה להשליט מאז תחילת הסדרה, היא נקודת התורפה של החבורה? ובכלל, איך אפשר ל"השליט דמוקרטיה" בלי שהדבר יסתור את עצמו ויגרום לבעיות?

ריק הוא טקטיקן שאין לזלזל בו, אולי הטוב ביותר מבין כל הדמויות בסדרה, כשהיחידה שנושקת או משתווה לו היא קרול. ככזה, ריק מוביל את המהלך מול המושיעים בדרך שראויה להערצה, כפי שעשה בסיטואציות מורכבות אחרות לאורך הסדרה, כמו ההתנהלות מול אלכסנדריה או הדרך בה השתלט על הכלא. אך כמנהיג הוא מתגלה כלוקה בחסר בינתיים. לא מן הבטוח כי דיקטטורה היא התשובה, אבל ערכי השוויון שריק מוביל גורמים לבעיות רבות בניהול אלכסנדריה. כך קרה שקארל התגנב אל המושיעים ושרוזיטה חושבת שהיא מנהיגה בעצמה ועושה מה שמתחשק לה.

the-walking-dead-0710-03

ייתכן כי עדיף לחבורה לבחור בחבר אחר מתוכם שינהיג את הקבוצה וריק יקבל את השליטה האסטרטגית במצבי חירום. יהיה זה מעניין עבור כל הצופים לראות לאן הקבוצה יכולה להתפתח תחת הנהגה שונה. אחרי הכל, ריק הוא שריף. הוא טוב במבצעים אבל זה לא אומר שיש לו את התכונות הנחוצות להנהגה. יש לו כמה מהן, אבל לפי הנראה בשטח עולה השאלה אם זה מספיק.

סיום הפרק מרגש במיוחד. המפגש המיוחל בין דריל לקרול מתקיים כמצופה. קרול נרגשת ולא מצליחה לשלוט בדמעותיה לאורך המפגש ואנחנו רואים את מה שתמיד ידענו- קרול עדיין חסרה את חבריה ודואגת לכולם כאם, אך מפחדת מהסף עליו עומדת מתוך הידיעה שאם תעשה צעד נוסף, היא תיפול לתהום בו תישאר מכונת הרג וקרול המוכרת תישכח לעולמים. כמונו, גם דריל רואה ומבין זאת ומשום כך בוחר לשקר ואומר לה כי כולם בריאים ושלמים באלכסנדריה, לא חושף בפניה כי גלן ואברהם נהרגו בידי ניגן. דריל יודע שאם היה חושף זאת קרול הייתה יוצאת לקרב שממנו, גם לו הייתה חוזרת בחיים, לא הייתה חוזרת כפי שהיה רוצה.

the-walking-dead-0710-12

הפרק בנוי באופן מדויק עם מתח דק שמרחף לכל אורכו ובונה את אחד מרגעי האימה העוצמתיים בעונות האחרונות בו ריק נאבק בזומבי המשוריין לבדו. לצד המתח והאימה משולב גם רגש רב דרך כמה מהדמויות בחבורה, הבולט ביניהם הוא דריל, ואנחנו זוכים לדמות חדשה ומסקרנת במיוחד- ג'דיס, מנהיגת מלקטי הגרוטאות. ואם כל זה לא מספיק, הפרק מלווה בפס-קול מצמרר, מותח ומרגש שרק מעצים את חווית הצפייה.

ציון: 5
ratings-tv-5

One thought on “ביקורת, "המתים המהלכים", עונה 7, פרק 10 – החברים החדשים הכי טובים”

  1. עונה משעממת ביותר
    לא מוצלחת
    כל הכיף היה האקשן שהיה פעם
    זה היה סדרת האקשן הכי מעניינת שהייתה אבל העונה הנוכחית מאוד מאכזבת ומשעממת

השאר תגובה