הוונדר של הוומן – 75 שנה של וונדר וומן

לכבוד יציאת הסרט "וונדר וומן", אנחנו מקפיצים את הסקירה שעשתה ניצן ניקי מור לציון 75 שנים מאז הופעתה הראשונה של גיבורת העל המיוחדת הזו. הסקירה עלתה בדצמבר 2016.

במשך 75 שנה וונדר וומן ("אשת חיל" או "אשת הפלא" בעברית) היא גיבורת העל המפורסמת והאהובה ביותר בעולם ולא סתם. דיאנה, נסיכת האמזונות, הפכה לסמל לחוזק, חוכמה, צדק ויופי שמהווה מודל לחיקוי למיליוני ילדות, נערות ונשים מסביב לעולם והשם שלה מזוהה כאייקון פמיניסטי שובר גבולות.

אז מי היא בעצם וונדר וומן שהשנה חוגגת יום הולדת 75?

wonder woman new director - Header

את הדמות יצר הפסיכיאטר ויליאם מולטון מרסטון תוך כדי התייעצות עם אשתו, אליזבת מרסטון. ד"ר מרסטון פיתח את הדמות כאמצעי תעמולה חיובית. הוא האמין כי חשוב מאוד להשתמש בספרי קומיקס ככלי חינוכי, ובמקרה זה, כדי ליצור דמות חדשה המעצימה בנות ונשים. העבודה של מרסטון בפסיכולוגיה גרמה לו להאמין שנשים הן עליונות מוסרית לגברים והן צריכות להיות בשליטה.

וונדר וומן הופיעה לראשונה בחוברת All Stars Comic #8  שיצאה בדצמבר 1941 ולאחר מכן בחוברת Sensation Comics #1 בינואר 1942. הפופולאריות שלה הייתה כמעט מיידית וביולי 1942 היא קיבלה כותר משלה ובכך הפכה לגיבורת העל הראשונה עם סדרה על שמה.

sensation1_cover

סיפור המקור של דיאנה השתנה עם השנים, אך תמיד התבסס על המיתולוגיה היוונית. בגרסא המקורית מלכת האמזונות, היפוליטה, יצרה תינוקת מחימר ממנו עשוי האי שבו חיו האמזונות וחברי פנתאון האלים הפיחו חיים ב"יצירה" עם נשמת תינוק שלא נולד מכיוון שאימו הייתה האישה הראשונה שנרצחה ע"י גבר. האלים נתנו לדיאנה כוחות מיוחדים: תעופה, כוח פיזי, עוצמה, חוכמה, יופי, אומץ ויכולת לתקשר עם בעלי חיים. ואם כל זה לא מספיק אז היא גם בלתי ניתנת לפגיעה.

תוסיפו לחבילת הכישורים הזאת גם מתנות שהיא קיבלה מהאלים כמו לאסו (פלצור) האמת, נשק רב עצמה בפני עצמו שיכול לעצור אפילו יצורים סופר-חזקים ולהכריח את אלו הקשורים לומר את כל האמת, צמידים חסיני ירי וחרב ומגן בעלי עוצמה רבה.

wonder-woman-and-nazies

בדומה לסופרמן וקפטן אמריקה גם וונדר וומן נוצרה בתקופת עידן הזהב של הקומיקס, ולכן התלבושת המפורסמת שלה מורכבת מהכוכבים והצבעים הנמצאים על הדגל האמריקני ובהתאם לכך רוב הסיפורים שלה סבבו סביב זה שהיא הפכה להיות נציגת האמזונות, בעולם של גברים, שהשתמשה בכוחותיה במלחמות נגד הנאצים במטרה להביא שלום ואחווה לעולם. וונדר וומן הינה האישה הראשונה בליגת הצדק האמריקנית יחד עם באטמן, סופרמן, גרין לנטרן ואחרים והקדישה את מירב זמנה בלחימה באויבי ארצות הברית והעולם כולו.

בעידן הכסף, סיפור המקור שלה שונה והתמקד יותר בשורשים המיתולוגים שלה. סופר כי דיאנה היא הבת של היפוליטה וזאוס, מלך האלים, והיא קיבלה את היופי שלה מאפרודיטה, את החוכמה מאתנה, את החוזק מהרקולס ואת מהירות מארמיס.

עם מותו של ד"ר מרסטון ב-1947 הכתיבה של וונדר וומן עברה לידי רוברט קניגר אשר הפך אותה לגיבורת על רגילה ופחות פמיניסטית אבל הגביר את היכולות שלה: העגילים שלה אפשרו לה לנשום בחלל, הכתר שלה התגלה כבומרנג חזק ובלתי שביר ובעזרת הצמידים היא גם יכלה לתקשר עם אי האמזונות. ואם כל זה לא מספיק היא גם הטיסה מטוס בלתי נראה.

wwsekowksy178

ב-1968 הסיפור של וונדר וומן עבר ריבוט: דיאנה ויתרה על כוחות העל המיתולוגים שלה כדי להישאר בעולם בני האדם ולא לעבור למימד אחר עם שאר אחיותיה האמזונות. היא החלה לחיות באופן קבוע תחת השם (הבדוי) "דיאנה פרינס", אותו אימצה עוד בתקופת במלחמת העולם ה2,  ועברה שינוי מגיבורת-על לסוג של מרגלת-על תחת ההדרכה של איי צ'ינג, מורה דרך ומומחה באומנויות לחימה וכלי נשק. באותה תקופה היא הייתה אנושית לחלוטין והתלבשה גם בהתאם. העלילה של אותה התקופה היית קרובה יותר לתוכניות הריגול שהיו פופולאריות בטלוויזיה ופחות התרכזה בסיפורי פנטזיה ומיתולוגיה.

עם כל המעלות האלה, קל להבין מדוע וונדר וומן הפכה לאייקון תרבותי-נשי ועזרה להנהיג, מחוץ לדפי הקומיקס, את המהפכה הפמיניסטית. היא לא סתם פרצוף יפה אלא היא גם חכמה, חזקה, עומדת על דעתה, נלחמת למען שוויון וצדק. דמותה התנוססה על השער הראשון של המגזין MS של פעילת זכויות האדם גלוריה סטיינהם כאייקון פמיניסטי-ליברלי ומודל לחיקוי המעודד דורות של נשים לנפץ סטיגמות ותקרות זכוכית.

wonder-woman-linda-carter

ב-1972 וונדר וומן חזרה למקורות, קיבלה בחזרה את כוחות העל שלה ואת התלבושת האהובה. מספר שנים מאוחר יותר, בשנת 1975 החלה את שידורה סדרת הטלוויזיה האלמותית בכיכובה של לינדה קרטר. העונה הראשונה של הסדרה התרחשה בתקופת מלחמת העולם השנייה ואנו זוכים לראות את וונדר וומן נלחמת מול הנאצים. עונות 2 ו-3 כבר העבירו את העלילה (עם שינוי קל של השם) לשנות ה-70.

ב-1987, יחד עם הריבוט של כל היקום של DC גם סיפורה של וונדר וומן עבר ריבוט נוסף והפעם הוא גם הגיע עם שינוי חיצוני קיצוני. ג'ורג' פרז הציג את וונדר וומן שרירית יותר מתמיד עם שיער מתולתל וענקי. המחשבה מאחורי המראה החדש הייתה להציג את דיאנה כאלה יוונית חזקה ולוחמנית. מאז, בעידן המודרני, סיפורה של וונדר וומן חזר קדימה ואחורה בציר הזמן וקפץ לייקומים מקבילים כיאה למולטיוורס השולט במדיה כיום.

wonder-woman-1987

הדמות עצמה נשארה כמעט אותו הדבר אבל עברה שלל שינויי תלבושת והופיעה לא רק בחוברות הקומיקס אלא גם ביקום הקולנועי של DC, במשחקי מחשב, בסדרות אנימציה ועוד. כולנו מחכים בציפייה לחודש יוני, בו נוכל לראות את הסרט סולו הראשון של וונדר וומן, אותה מגלמת, כמובן, גל גדות.

לאחרונה האו"ם הכריז על וונדר וומן כשגרירת כבוד להעצמת נשים ונערות לכבוד 75 שנה ליצירת הדמות אך כעבור זמן קצר חזר בו מההכרזה עקב מחאה. זוהי לא המחאה הראשונה שוונדר וומן נתקלה בה, לאורך כל השנים היו אלו שהאשימו את הדמות כמודל חיקוי שלילי לנשים, שהדמות שלה מינית ייתר על המידה, מייצגת את תרבות הסאדו ומציבה סטנדרטים בלתי אפשריים לדימוי גוף.

Wonder Woman comicon trailer

מנקודת המבט האישית שלי, מאז שהייתי ילדה קטנה, שמחתי לראות אישה שהיא חזקה כמו סופרמן (ובתכלס, אפילו יותר, כי לה אין קריפטונייט שיעצור בעדה) נלחמת למען צדק ושוויון. בזכות הדמות שלה ידעתי לעמוד על שלי, לא שפטתי נשים יפות כחלשות והאמנתי שכל דבר שגבר יכול לעשות גם אישה יכולה. בזכות עשרות אמנים וכותבים וונדר וומן הופיעה בשלל צורות וסגנונות גוף וכל אחת יכולה למצוא משהו ממנה להזדהות איתו. היא דמות חיובית ומעודדת מבלי להיות דורסנית ואנחנו צריכים עוד כמוה בעולם.

 

6 thoughts on “הוונדר של הוומן – 75 שנה של וונדר וומן”

  1. אהבתי מאד את הכתבה המענינת!!

    רק תקון קטן: וונדר וומן קבלה את המהירות מהרמס, אל התקשורת . ולא כפי שרשמתם.

השאר תגובה