ביקורת, "המתים המהלכים", עונה 7, פרק 6 – לקלל

אם לרגע חשבנו שראינו את כל החזיתות של העונה הנוכחית, יוצרי הסדרה החליטו להפתיע ולהציג בפנינו פרק שספק נלקח מתוך התכנית "הישרדות", ספק קיבל השראה ויזואלית מהטריילרים של "וונדרוומן".

המשך הקריאה כולל ספוילרים לפרק:

במקום שורדים יש לנו שורדות בלבד ובמקום דיאנה האמזונה, יש לנו את טרה ה… חושב על זה וחוזר אליכם. ומה יותר משעשע מאשר הבחירה לשים את הלסבית היחידה בסדרה, במחנה המאוכלס בנשים בלבד? לזה אפשר לקרוא "נחיתה בחוף הג'ינג'יות".

ואכן, אם נשים רגע את השעשוע בצד, טרה מגיעה לאיפה שהיא (הייתה) רוצה להיות- סוג של גן עדן, מה שבמהירות יתגלה כמשהו אחר. הפרק נפתח על חוף הים עם ילדה ונערה אשר לא ראינו קודם, נושאת נשקים ומחסלות זומבים הנקרים בדרך. בין שיטוטיהן על החוף הן נתקלות בטרה, אותה לא ראינו מאז הפרקים האחרונים בעונה הקודמת.

שם, בין היערות לצד הים, מוצאת טרה מחנה המוסתר מכל עין זרה וממולכד באם מישהו בוחר להתקרב. איום המוות מרחף מעל ראשה של טרה הרדומה עוד ברגעיו הראשונים של הפרק, כאשר הילדה רייצ'ל מתכוונת להרוג אותה כאחרונת הזומבים. סינדי, הנערה האקזוטית, היא זו שמצילה את חיה של טרה- פעולה שעוד תחזור על עצמה מספר פעמים במהלך הפרק.

the-walking-dead-0706-01

לצד הגעתה של טרה לחוף האמזונות, מוצג לנו סיפור המסע שלה יחד עם קית'. השניים יצאו לחפש אוכל ונשק עבור חבריהם באלכסנדריה ונותרו בערפל בכל הנוגע למותם של גלן, אברהם ודניס, אהובתה של טרה. חיפושיהם של השניים לא מניבים הישגים גדולים והית' מעלה את הרעיון כי עליהם לדאוג לעצמם באם ירצו לשרוד. בהמשך נראה כי הית' אכן בוחר לנטוש את טרה במהלך מתקפת זומבים וכך בעצם היא נופלת לנהר מהגשר בו הותקפו ומגיעה אל מחנה הנשים.

הרבע הראשון של הפרק, מציג את אחת הבעיות של הסדרה- חוסר האחידות המבנית. חמשת פרקי העונה הציגו לנו קהילה שונה בכל פעם, כשכל אחד מהפרקים מתמקד בגיבורים אחרים. הפרקים הראשונים היו מהודקים, יש שיאמרו מעיקים, ובנו לנו את היסודות של העונה והכוחות הפועלים בה. גם ויזואלית המראה היה אחיד: יערות, כבישים, בתים נטושים וזומבים.

כבר בפרק הקודם החלה להישבר המבניות הזו בכך שהוצג לנו קו העלילה העיקרי ב"היל-טופ" ולצדו נשזר סיפורם הקטן והלא מאוד משמעותי של קארל ואיניד. בהמשך לכך, הפרק הנוכחי, בו טרה מככבת כמעט לבדה, אמנם שומר על הרעיון בו העונה מתמקדת בגיבורים אחרים כל פעם, אך נדמה כי מסיט אותנו מהעיקר גם מבחינת ויזואלית וגם מבחינת ההדיקות העלילתית.

the-walking-dead-0706-02

עד הפרק הנוכחי טרה לא קיבלה מעמד משמעותי במיוחד. היא הייתה מעורבת בכמה אירועים משמעותיים, כמו הקרב של המושל כנגד החבורה או המתקפה של הזאבים על אלכסנדריה, אך באופן יחסי הייתה די שולית בהרכב הקבוצתי. כעת, דווקא בהתאם לבחירה העונתית, טרה מקבלת פוקוס חדש ומרענן אשר ממקם אותה לצד שאר גיבורי החבורה ובכך הפרק מצליח להמשיך את אחד הרעיונות העיקריים של העונה- חיזוק הגיבורים כאינדיבידואלים.

לצד חיזוק האינדיבידואלים, בולט גם הצורך בקהילה אשר תספק לאינדיבידואלים את הקרקע המוצקה על מנת שיוכלו להתפתח ולהניע את הסיפור. העונה, יותר מכל העונות הקודמות, אנו נחשפים לעוד ועוד קהילות שנוצרו מהתופת, כשכל קהילה מציגה אג'נדה שונה ואסטרטגיית הישרדות אחרת. המראה של הקהילות, החל מבתיהם המעוצבים והחמימים (סלונים ופינות אוכל), דרך מערך החקלאות הצבעוני ועד למנגנוני ההגנה והנשקים, מציג לנו את היכולות החזקות של הרוח האנושית להקים אותנו בחזרה על הרגליים מכל מצב, קשה ובלתי אנושי ככל שיהיה.

the-walking-dead-0706-04

סיפור הקהילות שמלווה את העונה הנוכחית מזכיר במעט את פלישת האדם הלבן אל אמריקה ואת הקולוניות אשר נוצרו בין היערות ופיסות האדמה השונות על מנת לשלוט באינדיאנים ולנהל את האזור. מנקודת מבט זו, אי אפשר שלא לתהות מהו מקומם של אלו ששרדו את שואת הזומבים והקימו קהילה: האם אכן הצליחו לעמוד מול איום המהלכים (כפי שזה נראה, מאחר ואלו איבדו מעט את העוקץ) וכעת הם מקימים את מדינתם מחדש? או שמא מדובר בניסיון הישרדות עקר, הממחיש לאותם שורדים את סיפורם של האינדיאנים ומעלה את הרעיון כי כל כמה מאות שנים מתחוללת תנודה באוכלוסיית העולם ותחלופה בגזעים? השאלה בדבר ניצחונם של המהלכים עוד רחוקה מלקבל תשובה, אך המשמעויות שעולות בתהליך מעמידות מראה מעניינת אל מול ארה"ב (בייחוד לאור המצב הפוליטי הנוכחי) ואל מול העולם כולו.

חוזקה של הרוח האנושית שמתבטאת בקהילות ובאינדיבידואלים, מוצג הפרק גם דרך דמותה של סינדי שלא הכרנו קודם לכן. מלבד המראה האצילי והאקזוטי של  השחקנית סידני פארק, יכולות המשחק שלה כובשות את המסך ותוך פרק אחד היא מצליחה להעפיל על טרה אשר נמצאת עמנו כבר כמה עונות.

the-walking-dead-0706-03

עצמת הרוח האנושית של סינדי מתבטאת בראיית העולם שלה ובהכרה שלה כי אין אנשים רעים, אלא רק אנשים שהחליטו לשכוח מי הם באמת. כנכדתה של נטניה, מנהיגת קהילת הנשים, מציגה סינדי תפיסה שונה לגמרי מזו של סבתה וסגניותיה. היא לא מאמינה כי יש להרוג את כל מי שמתקרב למחנה שלהן, אלא כי יש לנסות לחבור אל הקהילות השונות ולעבוד בשיתוף על מנת לנצח את המושיעים ואת ניגן ולשרוד אל מול הזומבים ושאר הקשיים שהעידן החדש מביא עמו.

בשל תפיסה זו, טרה ניצלת ממוות מספר פעמים בעזרתה של סינדי, החל מהרגע הראשון ועד לרגע האחרון של הפרק, בעוד סינדי מסתכנת באיבה מצד שאר נשות הקהילה. בסיום הפרק, אנחנו מגלים כי סינדי לא לבדה. כאשר טרה חוצה את הגשר בשנית היא נזכרת ברגע בו הית' עזב אותה ואנחנו מגלים כי לא ראינו את הזיכרון במלואו. גם הית', כמו סינדי, עושה כל שביכולתו לעזור לטרה עד שזו נופלת אל הנהר ואנו, יחד איתה, נותרים עם סימן שאלה בנוגע לגורלו.

the-walking-dead-0706-05

הרעיון כי על האנושות לעבוד יחד בכדי לשרוד, עולה מחדש באופן שמרמז על ההמשך. אמנם הפרק מופרד משאר העלילות והקהילות השונות, אך תפיסתן של סינדי וטרה כי עליהן לפעול יחד (לצד נאמנותו של הית' לעצמו ולסביבתו), ממשיכה לבנות את הגשר בין הקהילות השונות ואת הנחיצות הרבה שבו. ושוב, בהתאם למתרחש בעולמנו, הפרק מעלה נושאים ושאלות הנוגעים לכולנו.

כעת, כשנותרו רק שני פרקים למחצית העונה הראשונה, הגיע הזמן למצוא את הדרך הנכונה והמחוכמת לגשר בין כל הפרקים של העונה ולהציג לנו את הגיבורים צועדים לקראת רגע השיא הצפוי (כמיטב המסורת) בפרק המיד-סיזן הקרב. אחרי הכל, העונה הנוכחית יצקה יסודות חזקים להמשך העונה באמצעותם יהיה ניתן  להציג אקשן המבוסס רגש באמצעות שורת הדמויות הנפלאות, אבל בכדי שהמומנטום הנכון לא ילך לאיבוד יש להאיץ בהתרחשויות, להחזיר את הדינמקות הבין קבוצתיות ולהעניק זמן מסך יותר רציף לשאר הגיבורים (כמו קרול ודריל, למשל).

ציון: 3.5
ratings-tv-3-half

 

 

One thought on “ביקורת, "המתים המהלכים", עונה 7, פרק 6 – לקלל”

  1. מעניין מאוד. אהבתי את העניין עם האינדיאנים, לא חשבתי על זה, אבל מה שכן חשבתי זה שסידני נראתה קצת אנדיאנית במראה שלה.

השאר תגובה