ביקורת, "חיות הפלא והיכן למצוא אותן" – היא קוסמת, היא קוסמת

זוכרים את הימים בהם בכל רגע נתון יכולתם לשלוף נשר עצום ממדים מהכיס האחורי ולראות אותו בוהק במעופו ונושא עימו את כל מי שאתם אל השמים? או את חד-הקרן אותו הייתם פוגשים בשקט, בלי שאף אחד יראה, בחצר האחורית של הבית?

בין אם הימים האלו נמצאים הרחק מאחוריכם והדרך אליהם נראית אבודה, ובין אם אתם חווים את עולם הדמיון בתקופת חייכם הנוכחית, "חיות הפלא והיכן למצוא אותן" ייקח אתכם מיד לאותו מקום, אותה פינה קסומה, חמימה ומתוקה, בדיוק כמו המאפייה הפינתית שאתם כל-כך אוהבים לבקר בה עד היום.

המשך הקריאה כולל מספר ספוילרים לסרט:

היקום של הארי פוטר שב לקדמת הבמה במלוא הדרו בחודשים האחרונים: בחודש יולי שוחרר הסיפור "הארי פוטר והילד המקולל", אשר מספר את עלילותיו של הארי המפורסם על בימת הוסט אנד שבלונדון, תשע-עשרה שנים לאחר שראינו אותו בפעם האחרונה, ואילו השבוע יצא לאקרנים הסרט החדש בסדרת הסרטים הפופולארית, החוזר כמה עשורים אחורה. כך, במספר חודשים בודדים, היקום מתרחב אל העתיד ואל העבר ופורש בפנינו יריעה רחבה יותר של עולם הקסם.

חיות הפלא הוא ספר לימוד לקוסמים, עליו שמענו בסדרת הספרים המקורית, וזכה לסדרת ספרים משל עצמו וכעת לעיבודם הקולנועי. "חיות הפלא והיכן למצוא אותן" הוא הסרט הראשון מבין חמישה סרטים אשר יציגו בפנינו את קורותיו של ניוט סלמנדרה בגילומו של אדי רדמיין ("עלובי החיים" ; "עלייתו של ג'ופיטר"). זהו גם התסריט הראשון ביקום הקולנועי שנכתב על ידי ג'יי קיי רולינג בעצמה.

FANTASTIC BEASTS AND WHERE TO FIND THEM

העלילה של הסרט הנוכחי מתרחשת בארה"ב, בניו-יורק של שנות ה-20, בה קהילת הקוסמים ירדה למחתרת בשל רדיפתם של האל-קסים (כינוי מקביל למוגלגים, בני אדם ללא כוחות קסם). במקביל להסתתרותם של קהילת הקוסמים, ישנם דיווחים על מכשף רב עצמה בשם גרינדלוולד, אשר מתקפות הטרור שלו מאיימות על הסדר של העיר וחיי התושבים.

ניוט סלמנדרה, גיבור הסרט (ומי שיכתוב את ספר הקוסמים המוכר), מגיע לניו-יורק מלונדון בעקבות חיות פלא קסומות אותן נוהג לאסוף ולחקור. בעוד בארה"ב חל איסור על גידול חיות פלא, ניוט מסתיר היטב את כוונותיו וזוכה לשמוע את המשפט שירגיע כל נפש מודאגת: "ברוכים הבאים לניו-יורק".

FANTASTIC BEASTS AND WHERE TO FIND THEM

לא עובר זמן רב וניוט מאבד שליטה על היצורים הקסומים, אותם הוא מסתיר במזוודה שלו, וכך עלילת הסרט מתחילה להתגבש בעקבות רצף טעויות גורלי. בזמן שאחד מהיצורים המתוקים והחמדניים פולש לבנק בכדי לבזוז כל אבן חן ומטבע זהב הנתפסים בעיניו, פוגש ניוט את ג'ייקוב האל-קס, עובד מפעל שחולם לפתוח מאפיה אך מתקשה להשיג הלוואה מהבנק, ואת טינה גולדשטיין- הילאית לשעבר אשר פוטרה מתפקידה.

כך, בכרוניקה משעשעת, גורלם של השלושה נקשר והם יוצאים למסע ברחבי העיר בעקבות אותן חיות פלא שברחו מן המזוודה של ניוט כשבמקביל מתקפות הטרור של המכשף גרינדלוולד ממשיכות להכות בעיר ובמנהיגיה.

FANTASTIC BEASTS AND WHERE TO FIND THEM

מה שייחודי בסרט הנוכחי ביקום הארי פוטר, היא ההחלטה לזרוק אותנו ישר ללב עולם הקוסמים ללא שום הכנה מוקדמת. אחרי הכל, כולנו כבר יודעים קסמים שונים- החל מאציו, דרך אקספליארמוס ועד אבדה קדברה. אנחנו לא באמת צריכים שילמדו אותנו על עולם הקסמים, אנחנו לגמרי חלק ממנו.

בשל החלטה זו, השפה הקולנועית של הסרט אכן קסומה מהרגעים הראשונים בהם חיות הפלא, הקסמים והעיר ניו-יורק משתלבים במערבולת של אורבניות ראשונית לצד קסמים ותיקים ומוכרים. תמיד תזכרו שהקסמים היו פה הרבה לפני העיר הגדולה.

FANTASTIC BEASTS AND WHERE TO FIND THEM

עוד נקודה לזכותו של הסרט היא השזירה של דמויות וסיפורים מסדרת הסרטים הקודמת. הגיבור ניוט הוא יוצא בית הספר המפורסם לקוסמות בשם הוגוורטס (אם לא שמעתם עליו, תעשו גוגל), אלבוס דמבלדור מוזכר אף הוא, תליון הקסם של אוצרות המוות (סיפור נוסף שזכה לראות אור תחת שם הספר "מעשיות בידל הפייטן") והאזכור המעניין ביותר הוא שם המשפחה לסטריינג', אותה משפחה אליה משתייכת בלטריקס אחוזת הטירוף והמסוכנת. לא יפליא אם מי מהשמות והסיפורים המוזכרים יופיעו באחד מהסרטים העתידיים בסדרה הנוכחית לצד העובדה שאנו יודעים שנראה בסרט הבא גרסה "צעירה" יותר של דמבלדור.

מלבד הקרקע העשירה הנשענת על המוכר והידוע, הסרט מציג עבורנו דמויות חדשות שלא ראינו קודם ושוזר בפנינו סיפורי אהבה תמימים, האופייניים לניו-יורק דאז, לצד הרפתקה קלילה וקסומה המתאימה לכל המשפחה. הבולטים ביותר בחבורה החדשה הם האופה ג'ייקוב, אותו כבר פגשנו בבנק, וקוויני גולדשטיין (אחותה של טינה) אשר יכולה לקרוא מחשבות. בלבולו התמידי של ג'ייקוב מעולם הקסמים הנגלה אליו משתלב נהדר עם כמיהתה של קוויני לאהבה והרפתקה הכוללים מפגש אישי עם אדם ללא כוחות קסם כלל.

FANTASTIC BEASTS AND WHERE TO FIND THEM

סיפורם הרומנטי של השניים מצליח לתפוס את רוח התקופה והעיר, ולשחזר את תחושת סיפורי האהבה שאפיינו את תור הזהב של הוליווד. ללא ספק את מירב הקרדיט יש לתת לשחקנית (והזמרת) אליסון סודול, אשר מצליחה להתחקות אחר כוכבות כגון מרלין מונרו, עם קורטוב של תמימות לצד סקסיות ובעלת נוכחות מכשפת.

מוטיב ההסתרה מוביל הרבה מן הסיפורים בסרט. בעוד אחד מאיתנו יחביא במזוודה את חיות הקסם שלו, והאחר את שלל מאפיו הטעימים,  אדם שלישי יסתיר בה את סודותיו הגדולים ביותר. ואכן, קהילת הקוסמים הנחבאים מן העולם, הסודות במזוודה של ניוט ועברו עם לסטריינג', הסתתרותן של האחיות גולדשטיין והסיפור האפל של בית היתומים בו אנו פוגשים את הנער קרידנס (עזרא מילר), רוקמים ומעלים שאלות סביב הפחד שגורם לנו להסתתר.

FANTASTIC BEASTS AND WHERE TO FIND THEM

קרידנס היתום חווה אלימות פיזית מצד אימו המאמצת (סמנתה מורטון), מה שמוביל אותו לעזור לפרסיבל גרייבס (קולין פארל), הילאי בכיר המנסה להשליט סדר בחיי העיר, בחיפוש אחר עזרה ונחמה. סיפורו של קרידנס מציג בפנינו מה הסתרה יכולה לעולל לנפש, כמה בדידות מתלווה אליה, ואת הדרך אל התוצאה הכואבת של איבוד שליטה על הרגשות עד לכדי התפרצות חסרת רסן. גם סיפורו של גרייבס מכיל הסתרה, כאשר זה מתגלה כאחר לחלוטין מכפי שהוצג לאורך הסרט.

בהקשר זה, ניתן להבין כי הקסם של הסרט טמון לאו דווקא בעולם הקסמים המוחצן בעזרת אפקטים רבים וסיפור העלילה הלינארי. המקום בו הקסם זוכה לביטוי הוא דווקא במזוודה שכל אחד מאיתנו נושא עמו, כמו ניוט. זו שאם רק נפתח אותה בפני העולם, תצבע את העיר, המשורטטת בקפידה, בשלל צבעים ובעיקר בהרבה חיות קסם מעוררות פליאה וריגוש. אותה פעולה, של ביקור במזוודה המכילה עולם שלם של טבע יוצא דופן ופתיחתה, זו בדיוק הפעולה הנחוצה על מנת לנצח את הכוחות ההרסניים שבבדידות ובניכור, וזו אשר נחוצה על מנת לאפשר מפגשים וסיפורי אהבה הנדמים כבלתי אפשריים, כדוגמת סיפורם של ג'ייקוב וקוויני ואפילו סיפורם של ניוט וטינה.

FANTASTIC BEASTS AND WHERE TO FIND THEM
צוות השחקנים ובמרכז, הקוסמת ג'יי קיי רולינג

בסופו של יום, באם תבחרו להפסיק להסתתר, אתם עלולים למצוא את עצמכם מוקפים בניחוחות מאפה חמימים ביום גשמי עם אופציה לאהבה וריחוף על גבי היפוגריפים ושאר חיות פלא.

ציון: 4
ratings-film-4

3 thoughts on “ביקורת, "חיות הפלא והיכן למצוא אותן" – היא קוסמת, היא קוסמת”

  1. ביקורת טובה. שימו לב שכתבתם באחת השורות "ריטה" במקום "טינה". בנוסף, *ספוילר* במהלך הסרט החשש של הנשיאה הוא לא מהתקפות של גרינדלוולד ברחבי ניו-יורק. הם בטוחים שהוא נמצא באירופה. כולם חושבים שההרס שנזרע ברחבי ניו-יורק נובע מחיית פלא שברחה מהמזוודה של ניוט.
    בכל מקרה, זו הביקורת שלי:
    http://dydbparadigm.blogspot.co.il/2016/11/fantastic-beasts-and-where-to-find-them.html
    🙂

השאר תגובה