ביקורת קומיקס, Captain America : Steve Rogers #2

כתיבה: ניק ספנסר;              אומנות: חזוס סאייז                  הוצאה: מרוול

זהירות: ביקורת זו מכילה ספוילרים לחוברת ולאירועי Avengers Standoff 

Captain America - Steve Rogers 002-000

לפני למעלה מחודש יצאה חוברת מספר 1 בכותר החדש של קפטן אמריקה: סטיב רוג'רס. החוברת הזו גרמה לטלטלה לא קטנה בקהילת הקומיקס הבינלאומית לאחר שבמהלכה התוודענו לעבר של סטיב רוג'רס וכיצד אמו נחשפה לארגון היידרה אי אז בעבר ובסופה קפטן אמריקה זרק את שותפו, ג'ק פלג ממסוק וסינן לעצמו ולד"ר אריק סלוויג את המשפט שאינו מתפרש לשתי פנים: "הייל היידרה".

האינטרנט רעש, התותחים רעמו והאיומים של גיבורי המקלדת על חייו של הכותב, ניק ספנסר, זרמו כיין. בביקורת על החוברת ההיא דיברתי כבר על כך שלא מדובר באירוע חדש, מיוחד, או שבכלל צריך לגרום לכזו מהומה, פשוט כי מדובר בהתחלה של סיפור ועוד נראה כיצד הוא מתפתח. הבעיה הגדולה עם הסיפור הזה צריכה להיות דווקא חוסר המקוריות שהופגן והכתיבה שנועדה רק לזעזע.

Captain America - Steve Rogers 002-06

אם נשווה את החוברת לסרט אימה, אז סרט אימה טוב נבחן על-פי הכתיבה, המתח, היכולת להציג סיפור מקורי ומרתק. סרט אימה גרוע מתבסס על מוזיקה מפחידה והקפצות מידי פעם. החוברת הראשונה והסיום שלה הן סרט אימה גרוע, אם תרצו. כל זאת למרות שניק ספנסר וראשי מארוול הבטיחו שוב ושוב כי לא מדובר ברובוט, מתחזה, LMD, שטיפת מוח וכו' אלא בקפטן אמריקה האמיתי.

כעת, יוצאת החוברת השנייה ואנו למדים שפשוט שיקרו לנו, לא הפתעה גדולה…מסתבר כי מי שעמד מאחורי הכל הוא לא אחר מאשר הגולגולת האדומה!

Captain America - Steve Rogers 002-003

מופתעים?! לא, אה? מסתבר שאיש לא ממש מופתע.

מסתבר ש-"קוביק", אותה קובייה קוסמית שקיבלה חיים והפכה לילדה עם כוחות אינסופיים באירוע ה-Avengers Standoff הייתה בעברה כקובייה הונגרית בשליטתו של הגולגולת האדומה. בזמנים שהגולגולת ניסה להבין את כוחה העצום של הקובייה הוא התנהג אליה בעדינות והתחשבות, וממש טיפל בה כאילו הייתה בתו (בעוד די הזניח את בתו האמיתית). הכל היה טוב ויפה עד שסטיב רוג'רס הגיע ושבר את לרסיסים, וגם קטע את ידו של הגולגולת האדומה באותה הזדמנות. שברי הקובייה נלקחו למעבדות ש.י.ל.ד, אולם שם, השברים קיבלו חיים והפכו לילדה קטנה שזכתה לכינוי "קוביק" שיצרה פיצוץ שהרג כמה מדעני ש.י.ל.ד. "קוביק" כמו כל ילדה קטנה שחוששת שעשתה משהו רע, נבהלה וברחה למי שהיא מחשיבה כאביה, הגולגולת האדומה, כדי שיעזור לה.

Captain America - Steve Rogers 002-03
זה… זה ממש קריפי…

בעודו משחק את האבא המסור, הבין מר גולגולת כי יש לו כעת שליטה על כוח עצום והוא החל להשתמש בקוביק כסוכנת כפולה, ללא ידיעתה. בשלב מסוים הוא מבין כי הוא יכול לנצל אותה לטווח הארוך ולמוטט את ש.י.ל.ד ואף יותר חשוב מזה, למוטט את סטיב רוג'רס.

אני לא אגולל עכשיו את כל סיפור Avengers Standoff אבל מה שאתם צריכים לדעת כדי להבין את קפטן אמריקה, הוא שהגולגולת היה זה ששתל את הרעיון להקמת כלא פושעי-העל ושינוי המציאות שלהם על-ידי קוביק תוך שהוא מקווה, בצורה שלא ממש ברורה ונראית שוב כמו כתיבה עצלה, ליצור מחדש את היידרה. על הדרך הוא גרם לסטיב רוג'רס, שבאותו שלב היה איש זקן ובלי הרבה כוחות, להיכנס לקלחת בתקווה וקוביק תציל אותו, כפי שאכן קרה בקרב שלו מול קרוס-בונז.

Captain America - Steve Rogers 002-04

קוביק טופחה על-ידי הגולגולת עם סיפורי אגדות על היידרה הנפלאה ולכן מבחינתה להציל מישהו זה גם לגרום לו להאמין בדרכה של היידרה ואת זה אנו רואים שעשתה לד"ר סלוויג עוד בהתחלה. ואז, כפי שהגולגולת תכנן, קוביק מצילה את סטיב, הופכת אותו לצעיר ובעל כוחות (גדולים יותר מאשר היו לו) ועל הדרך שתלה איזו התניה או שתיים (רגע, לא אמרו שאין כאן שטיפת מוח?! מה, עבדו עלינו?!).

אז כן, מדובר בסוג של שטיפת מוח, אפשר להחזיר את הקלשונות והלפידים לארון (הא, רגע, מוסרים לי שמחליפים את איירון מן בנערה שחורה בת 15 , יאללה מתחילים שוב!).

Captain America - Steve Rogers 002-05

כאן שורש הבעיה. מדובר בפתרון מאוד פחדני ועצל ולא רק זאת אלא ההסבר מגיע ממש בשלב מוקדם של הסיפור והרס כל טיפת מתח פוטנציאלית. בכל מקרה המצב מאוד בעייתי שכן אם זה הפתרון המקורי, אז הוא כתוב ממש רע ואפילו טיפת הבילד-אפ שהייתה נהרסה מהר. אם זה פתרון שנכתב מפחד תגובות האוהדים אז המצב רע שכן אנחנו לא מקבלים יותר מאשר שאריות שנובעות מפחדנות.

אישית אני מאוד מאוכזב עד עכשיו, גם אם לא ממש מופתע… אני לא צופה עתיד מזהיר לריצה הזו אלא כתיבה של שליפות מהמותן. יצירת מופת, אני בספק שתהיה לנו כאן.
מה שכן, הנקודה לציון היא האומנות. פשוט יפייפיה! זה מציל את השיממון הכתוב…

ציון: 1 (בעיקר בשביל האומנות)
ratings-1

4 thoughts on “ביקורת קומיקס, Captain America : Steve Rogers #2”

  1. אני דווקא נהנתי מהחוברת הזו.
    מסכים מאוד שהיה מפתיע לרעה לקבל את פתרון התעלומה שבלב מוקדם כל כך. אבל אני לא מסכים שזהו שקר. לא מדובר בשטיפת מוח, אלא בשינוי מציאות שיצרה עבורו קוביק. זו היתה גם אחת התיאוריות הנפוצות יותר שהסתובבו ברשת , והתיאוריה היתה נפוצה גם מפני שהיא התיישבה דווקא עם הציטוט שהבאת (לא LMD, שטיפת מח וכו'). זו לא באמת שטיפת מח. זה לא שהיפנטו אותו . היא פשוט שינתה את הזכרונות שלו.
    סמנטיקה, נכון. כמו כל דבר בקומיקס. לא מוטאנטים, אינהיומנס. הוא לא מת, הוא רק היה במצב חיות מושהיית. סמנטיקה. because comics. זה לא חדש.

    אני גם לא מאמין שהפתרון הגיע מהר מהלחץ מהבאז שנוצר, קודם כל הבאזז הזה הועיל להם (החוברת הזו היתה SOLD OUT אחרי שבועיים, והוצאה להדפסה מחדש). ואני בטוח שאתה יודע כמה זמן לוקח לעבוד על חוברת קומיקס ברמת הכתיבה והציור. זה לא משהו שבונים ב3 שבועות.

    1. הסמנטיקה הזו זה מה שבעיני מעצבן כ"כ. זה לא נראה כמו כתיבה רצינית בעיני, אבל זה די תקף לשתי החברות הגדולות כרגע…
      ברור שחוברת לא בונים ב-3 שבועות והתייחסתי לכך שאם אכן זה לא המצב אז לצערי הם חשפו את הפואנטה מוקדם מידי (בעיני, כן?) במקום לנסות ולהרחיב עוד קצת את הכיוון…

השאר תגובה