ביקורת: "באטמן נגד סופרמן: שחר הצדק" – הגרסה המורחבת

אזהרה! הביקורת מכילה ספוילרים לגרסה הקולנועית של הסרט.

בפעם הראשונה שראיתי את "באטמן נגד סופרמן: שחר הצדק" ניסיתי לבוא כמה שיותר "נקי" ולבחון את הסרט מנקודת מבט לא משוחדת, למרות הביקורות הקטלניות שהסרט ספג. לצערי, "באטמן נגד סופרמן" אכזב אותי, מהמון סיבות. לכן, כשניגשתי לגרסה המורחבת, שכוללת עוד חצי שעה, הבנתי שהפעם אני הרבה יותר אובייקטיבי, כי הרי אי אפשר להתאכזב מאותו סרט פעמיים.

לרגע לא חשבתי שהגרסה המורחבת הולכת להפוך את הסרט הזה למושלם, בניגוד לתקוותם הנואשת של המון מעריצים. אבל קיוויתי שהיא תעשה משהו טוב, וכן תשנה את הדיעה ולו במקצת. האם הגרסה הזו משיגה את מטרתה? ובכן, בשורה התחתונה, בהחלט כן. האם הסרט הוא מושלם כעת? רחוק מזה.


בואו נתחיל מהסוף: הגרסה המורחבת היא בהחלט סרט טוב יותר. למעשה, זו הגרסה היחידה של הסרט שצריך לצפות בה.

30 הדקות הנוספות שמופיעות בגרסה הזו פרושות לכל אורכו, הקטעים הנוספים נעים בין שוטים בודדים ומשפטים שנוספו פה ושם ועד לדקות שלמות של תוכן נוסף שממש מורגשות. כמעט כל השינויים מוסיפים לסרט רבדים שהיו חסר בגרסה הקולנועית. רוב התוכן הנוסף נותן משקל גדול יותר לאירועים ותהליכים רגשיים שמתרחשים בסרט. מהדברים הקטנים ועד הדברים הגדולים. יש אפילו שוט של חצי שנייה בתחילת הסרט שלדעתי מאוד מוסיף לעומק הסצנה.

Batman V. Superman: Dawn Of Justice

בלי להיכנס לתיאורי סצנות ספציפיים, התוכן המושלם מעניק לנו 2 דברים גדולים:

האחד – מעניק עומק רגשי גדול יותר לתהליכים שעוברים על סופרמן שמצטייר בסרט הזה כדמות טראגית.

השני – תיאור יותר מדויק של התכנית הגדולה של לקס לותר והדרך שלו לסכסך בין קלארק וברוס. האיבה ביניהם שלאט לאט נרקמת מהמקומות הקטנים ביותר ועד לשנאה של ממש. עלילות משנה קטנות שגרמו להרמת גבה בגרסה הקולנועית פתאום מקבלות הגיון עלילתי גדול יותר. דברים פשוט יותר הגיוניים. להלן מספר דוגמאות:

batman vs superman ultimate edition review 04

אנו מבינים למה לעזאזל סופרמן הופיע באותו הרגע מול באטמן בסצנת ה"האם אתה מדמם?". באמת שלא היה לזה כל הגיון בגרסה הקולנועית ובגרסה המורחבת רואים מה קלארק עשה לפני כן שהחליט באותו הרגע לחפש את באטמן.

או למשל מה המשמעות של התמונות שלקס שלח לקאלרק. קטע שלחלוטין לא היה מובן בצפייה בקולנוע ועכשיו החשיבות שלו ממש ברורה.

batman vs superman ultimate edition review 05

בנוסף, ישנה דמות שהיא על סף הניצבת בגרסה הקצרה שבגרסה האולטימטיבית מבינים את כל הסיפור שלה בצורה אחרת לגמרי וכל עלילת המשנה שלה נותן פן אחר לחלוטין לקטע הקצר שבו הופיעה בסרט המקורי.

אלו מספר דוגמאות מיני רבות שבאמת נשגב מבינתי מדוע הוציאו קטעים כאלו מהגרסה הקולנועית.

batman vs superman ultimate edition review 03

אין ספק שבצפייה שניה הייתי פחות מאוכזב מהסרט, הגרסה המורחבת גרמה לי ממש לחשוב שהוא סרט לא-כזה-נורא. הדמויות מקבלות עומק, העלילות הקטנות מקבלות הגיון שמניע את העלילה באופן הרבה יותר טוב, הדמויות יותר עגולות והעומק הרגשי… ובכן, יכול להיות שבמהלך הצפייה קצת דמעתי. הדבר הכי חשוב: קטעים שלא השתנו כלל בגרסה המורחבת נראו יותר טובים מפני שפתאום נשענו על בסיס רגשי וסיפורי גדול יותר.

כל זה היה יכול להיות מעולה ובאמת יכול להביא את הסרט למקומות יותר טובים בזכות הגרסה המורחבת, אבל! וזה אבל גדול, הרוב המוחלט של הקטעים הנוספים נמצא ב-2 המערכות הראשונות של הסרט, לכן הרבה מהקטעים הנוספים, תסלחו לי על השפה עדיין שווים ל-S של סופרמן ואני לא מדבר על זה שעל החליפה שלו.

batman vs superman ultimate edition review 02

בגרסה המורחבת קיימת אותה בעיה שהייתה בגרסה הקולנועית – כל התכנית של לקס לגרום לאיבה בין קלארק לברוס חסרת משמעות מפני שבסופו של דבר הוא מכריח את קלארק להילחם מפני שחטף את אמא שלו וכל התכנית הזדונית שלו לא קריטית כלל לקרב הגלדיאטורים הגדול ורק 50% ממנה רלוונטית. בקרב ביניהם אין שום משמעות לשנאה של קלארק את ברוס/באטמן שנבנית במשך כל הסרט והרבה יותר בגרסה המורחבת. לצערי את הבעיות של המערכה השלישית של הסרט הגרסה המורחבת לא תיקנה ואפילו הדגישה אותם עוד יותר מפני שכאן אנחנו מקבלים שעתיים של בניית עלילה שבסופו של דבר חסרת ערך כאשר מגיעים לפואנטה.

בכלל – המון בעיות שהיו במערכה השלישית של הסרט, לא משתפרות. אז אל תצפו לזה ובכלל אל תצפו לאקסטרה סצנות אקשן בגרסה המורחבת, אלא לאקסטרה עלילה (שזה משהו שלחלוטין אין לי בעיה איתו).

batman vs superman ultimate edition review 06

בנוסף לדברים הגדולים שהגרסה המורחבת הצליחה ולא הצליחה לעשות, היא כמובן נותנת לנו עוד כמה איסטר-אגס קטנים שהגיקים יתעניינו בהם. מבלי להרוס יותר מדי: דוגמא אחת קשורה בגורלו העתידי של לקס לותר.

הגרסה המורחבת היא ה-סרט. זו הגרסה שסניידר הגיש לאולפנים (שאהבו אותה אגב) וביקשו ממנו לחתוך ממנה חצי שעה מסיבות כלכליות ומסחריות לחלוטין. הגרסה שראינו בקולנוע הייתה גרסת דיאט של הסרט האמיתי.

batman vs superman ultimate edition review 07

בשיטוט קל ברשת אפשר לראות שהרבה אנשים מרוצים מהגרסה המורחבת ואני לחלוטין מבין מדוע. "באטמן נגד סופרמן" קיבל המון שנאה ואני באמת ובתמים מאמין שהיה מקבל הרבה פחות אם זו הגרסה שהייתה מוצגת לקהל הרחב לראשונה.

מי שהיה על הגדר בניסיון להגן על הסרט ורוצה לראות את הסרט שוב כדי לתת לו הזדמנות שנייה – הגרסה המורחבת היא התשובה. כנ"ל לגבי מי שמתכוון לראות את הסרט בפעם הראשונה. במילים אחרות: נכון לעכשיו כבר אין טעם לראות גרסה של הסרט שאינה הגרסה המורחבת. יחד עם זאת, מי שממש שנא את הסרט – הגרסה הזו כנראה לא תשנה את דעתו.

ציון לגרסה הקולנועית: 2.5
ratings-film-2-half

ציון לגרסה המורחבת: 3.5
ratings-film-3-half

One thought on “ביקורת: "באטמן נגד סופרמן: שחר הצדק" – הגרסה המורחבת”

  1. אזהרת ספוילרים ********

    אני ראיתי רק את הגירסה המורחבת ואני ממש אהבתי את הסרט!! קראתי קצת ביקורות באנגלית והרבה אנשים אומרים שהוא עדין חרא אבל ואאלה זו פשוט טעות!! הסרט הוא טוב!!!!
    יש בו 2 בעיות משמעותיות (ציינת רק אחת מהם):
    1. אין מספיק התיחסות למטען של סופרמן כלפי באטמן.
    2. אחרי שעתיים ורבע של בניית עלילה (לדעתי ממש טובה!) פתאום אחרי שאומרים את מילת המפתח "מרתה" הם נהיים החברים הכי טובים. ממה שהבנתי בגרסה הקולנעית ממש צחקו על הקטע הזה..

השאר תגובה