ביקורת, "האשליה 2" – מיחזור זה לא תמיד דבר טוב

הביקורת היא ללא ספוילרים לסרט הנוכחי אבל כן כוללת ספוילרים לסרט הראשון!

את "האשליה" שעלה לאקרנים בישראל בדיוק לפני שלוש (ב-10 ביוני 2013) סיכמתי ב"סרט מעולה עם חרא סוף". את סרט ההמשך אני מסכם פחות או יותר אותו דבר, בטח לגבי הסוף, לגבי השאר, לא הייתי משתמש במילה "מעולה".

כחובב סרטים יש לי מסורת, תמיד לראות את הסרט הקודם בסדרה (או הקודמים) לפני יציאת הסרט החדש. זה מעצים את ההנאה כאשר כל הפרטים עוד טריים בראש (מאוד מומלץ אגב). כש"האשליה 2" התחיל כבר הייתי מרוצה מהעובדה שיום לפני ראיתי את הקודם בצפייה מחודשת, כי הסרט מצ'פר את הצופים שבקיאים בחומר. אל תבינו לא נכון, יש אקספוזיציה והרבה ממנה, אבל יש המון פרטים שמי שלא ראה/זוכר את הסרט הראשון לא יבין אותם, אך עדיין יכול להיכנס לעלילה ולזרום איתה. זאת אני מציין לזכותו של הסרט.

JM4_9894.NEF

"האשליה 2" סובל מכל הסימפטומים של סרט המשך ממוצע. באמירה הזו אני לא מתכוון לכל סרט המשך אי פעם, אלא רק לאלו שברור עליהם שלא תוכננו להתקיים מראש כאשר יצא הסרט הראשון. והעובדה הזו מרוחה על "האשליה 2" כמו לבן על אורז (רפרנס לסרט הראשון):

סימפטום ראשון: אחד השחקנים הראשיים לא משתתף בסרט הזה עקב סיבות הפקתיות או שקר כלשהו אחר ומציינים את עזיבתו את הקבוצה במשפט כדרך אגב. כאשר את מקומו לוקח שחקן אחר שתופס את אותו טייפקאסט. (במקרה הזה – "הבחורה". איילה פישר הוחלפה בדמות נשית אחרת שגולמה ע"י ליזי קפלן).

Now You See Me 2 004

סימפטום שני: למרות שהסרט הראשון הסתיים בנקודת ניצחון של הגיבורים והגעה אל היעד הגדול, מתברר בסרט השני שלא כך הדבר בדיוק. והגיבורים, למרות כל מה שעברו בסרט הראשון, בעצם לא באמת הגיעו אל יעד הניצחון עדיין. הם צריכים לעבור פעם נוספת תהליך דומה לזה שעברו בסרט הקודם כדי שוב להגיע אל אותו יעד נכסף, במקרה הזה – התקבלות אל אגודת "העין" וחשיפת סודותיהם.

סימפטום שלישי: גם הוא נובע מחזרה על הנוסחה שעבדה בסרט הקודם: בואו נחזיר את כל האנטיגוניסטים שהשתתפו בפעם שעברה ונהפוך אותם שוב לרעים בסרט הזה למרות שכבר הצלחנו להיפטר מהם.

JM4_6565.NEF

בגדול, רוב הסימפטומים השליליים של הסרט מתקשרים לחזרתיות של אותה הנוסחא. במקרה של סרטי "האשליה", הגורם הבולט ביותר בנוסחא הוא: הטוויסטים. הסרט הראשון היה בנוי מטוויסטים ממש מתחילתו. זאת כמובן, באופן טבעי, כאשר מדובר בסרט על קוסמים. בסרט ההמשך הגיעו לרף חדש של הגזמה. אחרי הפינאלה הגדול של ארבעת הפרשים, מתרחשת סצנת קטנה יותר, שקטה יותר, סצנה של דיאלוגים, בה נחשפים פרטים חדשים על העלילה שהוצגה לנו לאורך כל הסרט (בדיוק. כמו. בסרט. הקודם). בתחילת הסצנה חשבתי לעצמי: "אה, מעניין… למרות שזה לחלוטין לא מסתדר עם הסרט הקודם ודי סותר אותו אבל ניחא". ואז… פשוט הגיע מבול של טוויסט, אחרי טוויסט, אחרי טוויסט שאני די בטוח שאף אחד בקהל כבר לא הצליח לעקוב אחרי כל הטוויסטים שנאמרו שם אחד אחרי השני, במלל, יש לציין. ואני פשוט נכנעתי מלנסות להמשיך לעקוב. אין לי מילה אחרה לתאר את הסצנה הזו מאשר "מגוחכת".

אין בעיה מהותית בחזרתיות בסרטי המשך בסופו של דבר אנשים חוזרים לאותה סדרה ולאותם גיבורים בתקווה לקבל עוד ממה שחוו בסרט הקודם (או הראשון). ג'ורג' לוקאס פעם אמר שזה כמו חריזה בפואטיקה. ואני מסכים עם זה, אבל כמו כל דבר אחר בחיים, צריך איזון. הסרט יכל להיות מעולה ועדיין הייתי יכול להגיד את כל הדברים האלו עליו. הכל תלוי בכמה ואיך משתמשים באלמנט מסוים. במקרה הזה מדובר בסרט שלא תוכנן מראש להיות קיים ולכן החזרתיות כאן מודגשת באופן מאוד מורגש ובולט.

JM4_6356.NEF

אני יודע שזה יפתיע אתכם אבל אני לא יכולתי להגיד שסבלתי בסרט, אפילו די נהניתי ממנו. למה? כי זה סרט פופקורן קליל שנועד לשעשע את הקהל עם שחקנים פופולריים. ובזה הוא עושה את העבודה. אפילו שמדובר בכמעט אותו סרט בדיוק. כמו "שכנים 2", שיש לי עליו בדיוק אותן טענות כמו על הסרט הזה, אבל גם ב"שכנים 2" נהניתי (בגדול, אני גם יותר סלחני לקומדיות שחוזרות על עצמן כי בכל זאת… אלו קומדיות).

קשה להגיד שמי שאהב את "האשליה" הראשון ייהנה גם מהסרט הזה, כי במקרה שלנו אין את גורם ההפתעה והמסתורין שליוו את הכניסה לקולנוע ב-2013. אז לא ידענו לאן הסרט ייקח אותנו. מה שכן, מי שרוצה לסגור את המוח לשעתיים וליהנות מסרט פופקורן – תיהנו.

Now You See Me 2 006

ספוילר מינורי לסוף הסרט. מי שלא מעוניין לדעת מה לא קורה בסופו שלא ימשיך לקרוא:
כמו שציינתי, ה-דבר שהכי הפריע לי בסרט הקודם היה הסוף. מפני שבמהלך הסרט הייתה איזושהי הבטחה לא-מילולית שאנחנו כל הזמן לקראת תגלית גדולה לגבי "העין", מה היא בדיוק ומה קורה שם. דבר שלא קרה. חשבתי, שאם כבר יוצא סרט המשך, נגלה מידע חדש על חיי הפרשים בתוך "העין". שזה גם לא קרה. לא בתחילת הסרט, לא במהלכו ולא בסופו. יש שיגידו שבכך מועצם המסתורין ויאדה, יאדה, יאדה. אך בעיניי מדובר בכך שהכותבים לא ידעו לאן בדיוק הם רוצים להגיע בנקודת השיא של הסרט הקודם. וכך בעצם הקהל (וכנראה גם התסריטאים) לא יודע כלום על "העין" שאנו כה מתעסקים בה במהלך שני הסרטים האלו.

ציון: 2.5
ratings-film-2-half

2 thoughts on “ביקורת, "האשליה 2" – מיחזור זה לא תמיד דבר טוב”

  1. אתה בכלל לא יודע מה זה סרט אם אתה חושב שהסרט הזה גרוע!!!! ואם כבר אז תכתוב "לדעתי הסרט הזה הוא ככה וככה"!!!!!!

    1. "אנונימית" ?! נראה לי שזה שם בדוי….
      משום מה. ככה נדמה לי.
      איזה יופי של תגובה עניינית ומנומקת כתסת לביקורת.
      שמעתי שיש סדרה בהוט בשם "מטומטמת" – ביוגרפיה שלך?

השאר תגובה