ביקורת, DC Universe: Rebirth #1 – המשיח המהיר בעולם

כתיבה: ג'ף גונס   אומנות: גארי פרנק, איתן ואן סקיבר, איוון רייס,פיל חימנז הוצאת: DC קומיקס

"…אני אוהב את העולם הזה, אבל משהו בו חסר"

אם תשאלו קוראים ותיקים של DC, הם יידעו לענות לכם מה בדיוק חסר בו כרגע וגם למה זה קרה: בשנת 2011, DC קומיקס החליטו לאפס את היקום שלהם וליצור גרסה חדשה שמתעלמת לחלוטין מאירועים שקרו עד אז. הארוע, שנקרא Flashpoint, היה יחסית פשוט להבנה- בארי אלן, הפלאש, החליט לחזור לעבר ולהציל את אמא שלו מלהירצח, ובכך שינה למעשה את כל רצף הזמן של העולם ונוצרה מציאות שונה מהמציאות הקודמת. DC קראו למציאות הזו "The New 52", על שם 52 היקומים שלהם שהשתנו בעקבות אירועי הפלאשפוינט. השינויים היו די גדולים, ולמורת רוחם של קוראי DC הוותיקים, חלק מהשינויים כללו העלמה מוחלטת של דמויות אהובות וקבוצות גיבורים מפורסמות.

5 שנים מאוחר יותר, אם בעקבות חוסר שביעות הרצון המשווע של הקוראים הוותיקים או עקב נתוני מכירות לא מרשימים של החברה (או שילוב עצוב של השניים), DC קומיקס מגיעים למסקנה שהם טעו ובגדול.

המשך הקריאה כוללת ספויילרים לחוברת!

DC Universe - Rebirth review 01

בינואר 2016, מפרסמים ג'ים לי ודן דידיו (שני העורכים הראשיים של DC קומיקס) תמונה של פרגוד סגור ומעליו המילה REBIRTH, ולא אומרים כלום. בשבועות שלאחר מכן הם חושפים: DC מתכננים אירוע שהוא לא ריבוט של היקום שלהם (עובדה שהם מדגישים שוב ושוב), שיחשוף סוד גדול לגבי הגרעין של היקום שלהם, רוע חדש וגדול מאוד שלא נתקלנו בו עד היום. באמצעות האירוע הזה הם יחזירו ליקום הקומיקס הנוכחי אלמנטים שהיו ביקום שלפני הפלאשפוינט תוך שמירה על ההמשכיות שהם בנו במהלך 5 השנים האחרונות!

האירוע החל עם חוברת ספיישל מורחבת בת 80 עמ' שאותה כותב ג'ף ג'ונס, הכותב הראשי של DC והאחראי הן לפלאשפוינט והן לרוב האירועים שבאו אחריו, ותצויר ע"י אמנים שונים. בעקבות חוברת הספיישל יחלו סדרות חדשות שיחליפו את קו הסדרות המרכזיות הנוכחי (עם כמה שינויים בכותרי הסדרות). לא מכבר יצאה חוברת הספיישל המדוברת, DC Universe Rebirth #1, ובצורה די מפתיעה- חוויית הקריאה היתה הרבה יותר קלילה ממה שציפיתי.

DC Universe - Rebirth review 02

 

החוברת מסופרת מנקודת מבטו של וולי ווסט (הפלאש השלישי), לא וולי ווסט הצעיר מהיקום הנוכחי, אלא וולי ווסט הג'ינג'י והמוכר מלפני ארועי הפלאשפוינט! הוא מציין שהוא אוהב את העולם, אבל הוא יודע שמשהו נלקח ממנו. הוא נמצא מחוץ למציאות הנוכחית (הסיבה לכך לא ברורה עדיין) והוא רוצה לחזור למציאות, ולשם כך הוא צריך מישהו שיכניס אותו. התחנה הראשונה שלו היא באטמן, שנמצא כרגע בסיעור מוחות עם עצמו, עקב הגילוי המרעיש על כך שקיימים 3 ג'וקרים. גילוי שנחשף בחוברת Justice League #50.

וולי מחליט להתגלות בפני באטמן ולבקש את עזרתו לחזור למציאות, הבעיה היא שבאטמן לא מכיר אותו מכיוון שבהמשכיות החדשה הוא לא קיים. וולי נשאב בחזרה למה שאנחנו מגלים שהוא הספיד פורס, לא לפני שהוא מבקש מברוס להיזכר איך הוא קיבל את הפתק מאבא שלו (רמז: פלאשפוינט).

DC Universe - Rebirth review 06

בהמשך החוברת אנחנו מגלים שבעקבות המוות של דארקסייד שהתרחש לאחרונה (בחוברות "ליגת הצדק", היה שם די מעניין לאחרונה), נוצר זעזוע במציאות ששימש לוולי ווסט דלת כניסה ליקום הנוכחי. רק שוולי נמצא בבעיה מכיוון שהוא חייב שמישהו מהיקום עצמו ימשוך אותו פנימה, ולשם כך הוא צריך למצוא את אותו האדם שיזכור אותו ויעשה זאת.

בנקודה הזו החוברת מספקת את כל המידע הנחוץ לגבי העבר של וולי ווסט והחיים שלו עד לפלאשפוינט, כדי להכניס את הקוראים החדשים לקצב, ואז חושפת לנו את הסוד הגדול שלה: לא הפלאשפוינט שינה את היקום, אלא מישהו אחר! מישהו שנמצא מחוץ לתחומי הזמן, ניצל את החיבור של רצף-הזמן החדש שנוצר בעקבות החזרה של בארי אלן מהעולם של הפלאשפוינט ליקום ה"חדש", תקף בנקודה הנכונה וגנב 10 שנים מהיקום ומכל מי שבו, ובכך שינה לחלוטין את המציאות.

DC Universe - Rebirth review 08

ג'ף ג'ונס (באמצעות וולי ווסט) תיאר את זה יפה בחוברת בתור מישהו שלוקח לבנה ממגדל במשחק "ג'נגה", מה שאולי משאיר את המגדל עומד אבל בלי חלק מסוים שהיה בו (זו הנקודה שבה תהיתי אם ג'ונס התכוון לעצמו). העשור שנלקח הוא מה שגרם לכל גיבור מוכר לחזור להיות גיבור מתחיל, ובכלל גרם לכל השינויים שקרו במסגרת ה-"52 New". וולי ווסט יודע שמי שאחראי על השינויים הללו, עדיין מסתובב ביקום של DC, אבל הוא היחיד שיודע את העובדה הזו.

האמת? התירוץ הזה עבד עליי. שינויים בזמנים ויצירת "אפקט פרפר" זה תירוץ יפה, אבל DC הציבו מישהו שאחראי לזה, מה שנותן פתח מסוים להחזרת המצב לקדמותו? מי יודע. וולי ווסט נפגש עם אנשים שונים, כל פעם בניסיון לגרום להם להיזכר בו ולמשוך אותו אליהם מתוך הספיד פורס. אותם אנשים מביאים איתם גילויים חדשים כמו הקיום של קבוצת JSA הנשכחת, "ליגיון גיבורי העל", ועוד כמה דמויות מפתח שקוראים ותיקים ישמחו לפגוש שוב כמו ריי פאלמר (האטום), טד קורד (בלו ביטל המקורי) ועוד. כולם, כמובן, שונים במקצת מהדרך שהם הוצגו בעבר וזאת בעקבות השינוי שהתרחש.

DC Universe - Rebirth review 03

החוברת מעדכנת אותנו לגבי ההתפתחויות האחרונות ביקום של DC כמו החזרה של דארקסייד לחיים בתוך גוף של תינוק בעל יכולות מיוחדות, והדברים שוונדר וומן מגלה לאחרונה- שיש לה אח תאום שנולד יחד איתה וכנראה נמצא במקום כלשהו בעולם, ושקיימים סודות גדולים שהוסתרו בת'מסקירה, האי בו גדלה. הגילויים האלו יהיו חשובים לקוראים חדשים שירצו לעקוב אחרי הדמויות האלו בסדרות החדשות שלהן.

מקרה אחד שמתואר בחוברת מצליח למשוך אליו את וולי ווסט במיוחד, והוא הצעת הנישואין של אקוואמן לבת זוגתו- מירה. בעקבות הפגנת האהבה הזו וולי מצליח לחדש את הקשר שלו עם בת זוגתו לשעבר- לינדה פארק. באחת הסצנות הכי מרגשות בחוברת וולי מתגלה בפני לינדה, אך לינדה לא מזהה אותו והוא חוזר לספיד פורס בייאוש מוחלט, ייאוש שהצייר -אייבן רייס- הצליח להעביר בצורה מושלמת.

DC Universe - Rebirth review 07

בסופו של דבר וולי מצליח למצוא את דרכו אל בארי אלן, הפלאש הנוכחי, כשהוא כבר כמעט ומתפורר לחלקיקי ספיד-פורס קטנים. ממש בשנייה האחרונה, בנקודת השיא של החוברת, בארי מצליח להיזכר מי זה שעומד מולו, ובקריאת הפתעה אחת אוחז בידו של וולי וגורר אותו החוצה מהספיד פורס אל תוך הקיום העכשווי. סוף טוב הכל טוב. אבל זה ממש לא הסוף. וולי מסביר לבארי את מה שקרה, ושזה לא באשמתו של בארי, ועכשיו התפקיד שלהם הוא להזהיר את כולם מאותו איום שגרם לכל זה, שצופה בהם וגרם להם לאבד הרבה מאוד.

אנו חוזרים לבאטמן שבמערה ומוצאים אותו מהרהר בפגישה עם וולי, כשהוא שם לב לחפץ מנצנץ התקוע בקיר שנפגע מאחד הברקים שפגעו במערה כשוולי הופיע בה בהתחלה: החפץ הזה הוא הסיכה המוכרת של הסמיילי הצהוב עם כתם הדם לאורכו, המוכרת לנו כסיכה האייקונית של הקומידיאן, אחד הדמויות הראשיות בסדרת הקומיקס "Watchmen" משנת 1986!

DC Universe - Rebirth review 04

פה החוברת מעבירה אותנו מחוץ לגבולות כדור הארץ, וישירות לכוכב מאדים, תוך כדי שהאומנות משתנה והפונט של הטקסטים מתחלף גם הוא לאותו פונט בו השתמשו בקומיקס המקורי של וואטצ'מן. שם, במאדים, אנחנו מקבלים יותר מרמז קטן לגבי הזהות של מי שאחראי לעשור הגנוב- ונראה שזה לא אחר מאשר דוקטור מנהטן בכבודו ובעצמו. הוא אמנם לא מוצג בחוברת, אבל קוראי הקומיקס המקורי יודעים את הסיבה לכך שזה הוא (לא אספיילר).

הקריאה של החוברת מאוד זורמת. ביחס לסיפור הגדול והמשמעותי ש-DC מביאים פה, הקצב של הסיפור ותשומת הלב לדמויות ולאירועים השונים גרמה לי לשכוח שמדובר ב-80 עמודי קומיקס (נטולי פרסומות!), ולצלול ישר לתוך מערבולת הספיד פורס הזו ביחד עם וולי ווסט, לאורכו ולרוחבו של כל יקום DC, עד להגעה לנקודת השיא ולגילוי שאחריה.

DC Universe - Rebirth review 05

מה שכן, יש להזהיר, קוראים חדשים, שלא מכירים את היקום של DC, לא בהכרח יבינו את כל ההתרחשויות והמשמעות שלהן. הופעות חדשות של דמויות ישנות ייראו לקורא חדש כעוד הופעה של דמות מהיקום של DC, והופעות חוזרות של אורחים מסתוריים (כגון פנדורה ומיסטר אוז) לא יקבלו את המשמעות שהייתה להן אצל מי שכן היה מעורה בסיפורים בשנים האחרונות. אבל באמת שמדובר בחיסרון זניח, כי בסופו של דבר זו הייתה הדרך של DC לקרוץ גם לקוראים הנוכחיים שלהם ולצ'פר אותם על העקביות.

מעבר לסיפור שהחוברת מציגה, מורגש שהיא מסתירה בתוכה עוד משהו- בקשת סליחה מהמעריצים. DC משתמשים בוולי ווסט האהוב, ויחד איתו משלימים המון דברים טובים שלאורך 5 השנים האחרונות המעריצים ביקשו מהם לעשות. אני לא נמנה על קהל הקוראים הקבועים של DC שלפני הפלאשפוינט, אבל קראתי מספיק מהיקום ההוא בשביל לעמוד על החסרונות של השינוי.

אמנם היקום הנוכחי של DC לא אותחל או הוחלף, אבל אין ספק שהכיוון שנלקח בחוברת הזו הולך להשפיע על כל הדמויות כבר במהלך העתיד הקרוב, עם התחלת ליין הסדרות החדש.

DC Universe - Rebirth review 09

החוברת הזו השאירה בנו שאלות לגבי הרבה דמויות- סופרמן הוותיק שיחליף את הנוכחי, גורלם של שאר חברי ה-JSA, המטרה של "ליגיון גיבורי העל" בחזרה לקו הזמן הנוכחי, ועוד שאלות. בסופו של דבר נותרנו עם שאלה אחת גדולה- מה הגיבורים, שכעת מודעים לשינוי שנעשה ביקום שלהם, הולכים לעשות עם הידע זה? האם זה אומר שכעת דוקטור מנהטן הוא האיש הרע? ואם כן- לאן תוביל ההתמודדות איתו?

אני מאוד מסקורן לדעת לאן הדברים יתפתחו. בחודשים הקרובים DC יפרסמו ספיישלים לסדרות החדשות שלהם, שככל הנראה יקושרו לאירועים שהתרחשו בחוברת הזו, ואני בהחלט מתכוון להיות שם!

ציון: 5
ratings-5

2 thoughts on “ביקורת, DC Universe: Rebirth #1 – המשיח המהיר בעולם”

  1. עד כמה שאני יודע אלן מור די קילל את דיסי על המהלך הזה, אז אל תפתח הרבה ציפיות.. 😉
    הנה, קח לך קישור נחמד לציוץ שלו בנושא:
    https://twitter.com/alanmoore_/status/736665682889342976

    וכן, היו בהחלט רמזים מתחילת החוברת, אבל לא רציתי להתייחס אליהם בביקורת בכדי לשמור דברים מעניינים למי שייקרא אותה וירוץ לקרוא את החוברת המופלאה הזו 🙂

    ואני מאוד מקווה שדיסי יצליחו לסלול לעצמם דרך בטוחה בסיפור הזה.
    זה יכול להיות טוויסט ענק עם תוצאות מדהימות, אבל זו גם יכולה להיות ירייה בלב של המון מעריצים שגם ככה קצת חמים על דיסי בגלל Before Watchmen…

  2. מסכים עם כל מילה שלך, אכן מדובר בחוברת לא פחות ממדהימה.

    ראוי לציין שתחילת החוברת (השעון עם החריטה) מזכירה לקורא את Watchmen ואת ד"ר מנהטן אך בשלב זה מדובר בקריצה בלבד. עם התקדמות החוברת מופיעים עוד ועוד רמזים למעורבות של ד"ר מנהטן (לדוג', הצורה שבה מתנדפת פנדורה) עד לרגע שבו באטמן מוצא את הסיכה המפורסמת. זה רגע שהשאיר פי פה פעור ומן הסתם בהרבה קוראים נוספים.

    הרגע הזה הוביל אותי להבנה ש-DC עשו חשיבה רצינית לגבי המשך הדרך שלהם והחליטו להשתמש בנכס הגדול ביותר שיש להם כיום (לדעתי) וכעת הם בפרשת דרכים גדולה – האם הם יחללו את זיכרון הקומיקס הטוב ביותר שיצא אי פעם או שיקחו אותו למקום שלא דמיינו שיגיע. אם הם יצליחו לשכנע את Alan Moore להיות מעורב בפרויקט זה יעשה להם רק טוב.

    נקווה להמשך טוב.

השאר תגובה