ביקורת קומיקס: CAPTAIN AMERICA: STEVE ROGERS #1 – הייל מה?!

כתיבה: ניק ספנסר אומנות: חסוס סאיס הוצאת: מרוול

זהירות! הביקורת מכילה ספוילרים לחוברת ולסיפור Pleasant Hill שהופיע בחוברות האוונג'רס השונות בחודשיים האחרונים.

רעם! תדהמה! זעזוע! זעם! האינטרנט רעד השבוע מזעמם של מיליוני קוראי קומיקס בכלל ומעריצי חברת מרוול וקפטן אמריקה מסביב לעולם בפרט!

ומדוע? האם הוא אמר מילה לא יפה?! לא… ההסבר מסובך הרבה יותר.

Captain America - Steve Rogers 001

אבל לפני כן, קצת רקע על איך הגענו למקום בו קאפ נמצא היום. לפני כשנתיים, במהלך קרב, נסיוב חייל-העל שנמצא בגופו של סטיב רוג'רס מאז שנות הארבעים, והפך אותו בעצם מנער צנום לסופר חייל ומאוחר יותר לקפטן אמריקה, נוטרל, מה שגרם לגופו להזדקן באופן מואץ כדי להתאים לגילו הכרונולוגי של 90.

לאחר שרוג'רס התרגל לגופו הרופס ותפקד כסוכן ש.י.ל.ד (את תפקיד הקפטן לקח על עצמו חברו הטוב, סם ווילסון, הפלקון), הגיע המיני-אירוע של Pleasant Hill בו התברר כי מריה היל, מנהלת ש.י.ל.ד, בנתה עיירה שתפקדה ככלא פתוח עבור סופר-נבלים. אך זהו לא היה סתם כלא מכיוון שברשותה הייתה ילדה בשם קוביק (שהייתה בעצם קובייה קוסמית שפיתחה אישיות) ובעזרתה היא גרמה לכל הנבלים לחשוב שהם תושבי העיירה ולמעשה "יצרה" את המציאות החדשה הזו. מפה לשם, הברון זימו יזם מרד, האוונג'רס נקראו לעזרה וסטיב רוג'רס קשישא מצא עצמו מתיידד עם קוביק שבתמורה החזירה לו את נעוריו וצעירותו.

Captain America - Steve Rogers 002

בתום הסיפור נשארנו עם שני קפטן אמריקה… מה עושים?! אז בינתיים יש לנו שני קפטן אמריקה כאשר סם ווילסון נשאר בתפקיד "הראשי" ועם המגן העגול המקורי בעוד שסטיב מתפקד כאקסטרה עם מגן חדש. כך גם קיבלנו שתי ריצות קפטן אמריקה מקבילות כאשר הן מובדלות ע"י שם הגיבור.

ובמעבר חד לריצה החדשה!

את הסיפור שלפנינו כתב ניק ספנסר שכותב גם את הריצה של סם ווילסון ואנט-מן ובעבר כתב גם לאוונג'רס, איירון מן וספיידרמן. ספנסר היה גם בין הכותבים של Action Comics ושל סופרגירל.

Captain America - Steve Rogers 003

הסיפור בחוברת הראשונה ומעוררת ההדים שלפנינו מתרחש בשני זמנים במקביל. הסיפור נפתח בעבר, בניו-יורק של שנת 1926, ומראה משפחה שהולכת לביתה והאב השיכור צועק על אשתו ומאשים אותה בהרבה דברים ולבסוף סוטר לה, כל זאת לנגד עיניו של ילדם הקטן, סטיב. משום מקום מגיעה לה עזרה בדמות אישה מסתורית שמראה לאב שגם נשים יכולות לעמוד על שלהן.

במקביל, בזמן הווה, סטיב מנסה לחזור לעניינים בגוף צעיר יותר ועם מגן חדש ולעצור סוכן מתאבד של היידרה מלפוצץ רכבת. בעזרת שני סיידקיקים לשעבר וריק ג'ונס שמילא תפקיד ראשי בסיפור הסטנדאוף שהוביל לכאן. אנו נחשפים לקו זמן שלישי בו רואים את הדרך שהובילה את המחבל המתאבד לרכבת. אנו רואים שבעצם הגולגולת האדומה, שעדיין בגדר נמלט ובעל המוח של צ'ארלס קסאווייר ויכולותיו המוטנטיות (סיפור ארוך, לא ניכנס לזה עכשיו), מגייס אנשים לשורות היידרה מתחתית החברה. נותן להם מישהו להאשים בכישלונם בחיים הללו, הזרים, המהגרים והאומללים שנוהרים לארץ הנפלאה שלהם והרסו כבר את אירופה. הבאת מחאה פוליטית קלה לקראת הבחירות המתקרבות בארה"ב?! נשמע מתאים…

Captain America - Steve Rogers 004

ככל שהחוברת מתקדמת ושני קווי הזמן ממשיכים אנו רואים מצד אחד בעבר כיצד האישה הזרה שנחלצה לעזרת אמו של סטיב (אנחנו מנחשים שזהו סטיב רוג'רס, למרות שזה לא נכתב באופן ברור) ובהווה אנו רואים את טיב הקשר עם שרון קרטר, אהובתו שנשארה מבוגרת ממנו במקצת במראה.

ש.י.ל.ד מקבלים טיפ שהברון זימו נצפה בבאגאליה, עיר מקלט לנבלים וקאפ יוצא לתפוס אותו. זימו מצדו, בצורה די פאתטית, מנסה לגייס צבא חדש שיעזור לו להיפטר מהגולגולת האדומה ולהחזיר את היידרה לגדולתה ובנפרד מהאג'נדה הנאצית של הגולגולת.

Captain America - Steve Rogers 005

קאפ והסיידקיקים מגיעים, מרביצים קצת וזימו בורח במטוס עם ד"ר אריק סלאביג (אותו הוא חטף/גרר אחרי אירועי סטנדאוף). קאפ קופץ על המטוס ודורש מהסיידקיקים שלא יעזרו לו, למה?! לא ברור. בינתיים, בעבר, אנו רואים כי האישה המסתורית מציעה לאמא של סטיב להגיע לפגישה של קבוצה שמטרתה להשפיע לטובה. נחשו מה סמל הקבוצה?

בכל אופן, קאפ נלחם בזימו על המטוס, הכל מאוד סטנדרטי, עד שזימו משיג יתרון. למזלו של קאפ ג'ק פלאג לא הקשיב לו ובא לעזרתו ונתן לזימו נוק-אאוט. ייאייי!!! או שמא…? קאפ מתנצל בפני ג'ק ו…זורק אותו מהמטוס. הפאנל האחרון, הפאנל שהצית ספינות וכמעט גרם לסגירת משרדי מארוול הוא הפאנל בו קאפ אומר…. עזבו, עדיף שתראו בעצמכם:

Captain America - Steve Rogers 006

ברגע שהחוברת ראתה אור יום נשמעו זעקות אימה על מה שעוללו לדמות האהובה. החלו השערות על שטיפת מוח, כפיל, רובוט וכו' השערות אותן ניק ספנסר דחה והודיע כי זהו סטיב רוג'רס המקורי ולא מדובר בשטיפת מוח. החלו לעלות טענות על היריקה בפנים של ג'ו סיימון וג'ק קירבי, יוצרי הדמות היהודיים ובמורשת של למעלה מ-70 שנה בהפיכת קאפ לנאצי. אז לאלו: היידרה היא לא ארגון נאצי, גם אם הם עבדו במקביל וסטיב כבר היה משת"פ של הנאצים בעבר.

ובכלל, אנשים איבדו את שפיותם ויצאו במסע קריאות נקם כנגד ספנסר על מה שעשה לדמות! ואף איימו בשריפה של עותקים! (אני לא מבין, הם לא יודעים שמקום בו שורפים חוברות קומיקס בעתיד ישרפו… )

Captain America - Steve Rogers 007

אם נחזור לחוברת, בלי הסנסציה שמאחוריה, אני חייב להגיד שהפאנל האחרון מאוד אכזב אותי. החוברת הייתה מעולה עד הרגע האחרון, אמנות מצוינת של חזוס סייז, סיפור הרקע היה מעניין. אני לא מאוכזב בגלל הפגיעה בשמו ובמוניטין של קפטן אמריקה, אני מאוכזב בגלל העצלנות.

לכל מי שקורא קומיקסים אמור להיות ברור כי מדובר בשינוי זמני בסטטוס-קוו שנגרם מסיבה כזו או אחרת או שקאפ הוא סוכן כפול-משולש-מרובע-דאבל רויאל ו/או שאריות השפעה של קוביק ו/או גאלאקטוס גרמו לזה. זהו טוויסט לא אמין בכלל שמריח מעצלנות של הכותב להמציא משהו חדש אז הוא הלך על מה שנקרא shock value כדי ליצור באז.

Captain America - Steve Rogers 008

אתן לחוברות ההמשך עוד ניסיון, וכולי תקווה שתהיה התפתחות מעניינת כי זו בכל זאת החוברת הראשונה וממילא הכל יחזור לקדמותו תוך 4 חוברות או בריטקון הבא (אצל מארוול זה אחת ל-3 שבועות) אבל כרגע זה מריח כמו תעלול יח"צ שראינו כבר מיליון פעם, בדומה ל-Superior Spider-Man (שהיה כתוב נפלא אבל).

ובינתיים אנשים, תרגעו קצת! זה קומיקס!!!

ואם לא תקשיבו לי, אולי תקשיבו לג'יימס גאן הבמאי של "שומרי הגלקסיה"….

13293097_10208264033291213_1528862584_n

לא שהוא לא חטף על הראש, כולל האשמה בתמיכה בנאצים… (הוא יהודי בחלקו).

ציון: 2.5
ratings-2-half

3 thoughts on “ביקורת קומיקס: CAPTAIN AMERICA: STEVE ROGERS #1 – הייל מה?!”

  1. אגב נראה שמארוול הצליחו במטרה האמיתית שלהם- ליצור "באז" שיתגבר על הREBIRTH של DC.
    שאלו אותי על הנושא אנשים שמעולם לא קראו קומיקס!

השאר תגובה