ביקורת, "באטמן נגד סופרמן", שחר ההצתה המאוחרת

שנים חיכינו לראות את שני ענקי הקומיקס, הכי מפורסמים בהיסטוריה, הולכים ראש בראש בפעם הראשונה על מסך הכסף. אפילו קיבלנו חיזוק ציוני בדמותה של וונדר-וומן ובצמיגים של הבטמוביל. ומה קיבלנו בסוף?! קשה לדעת, כי רוב הזמן ישנתי.

אזהרה: הביקורת כוללת מספר ספויילרים, אלא אם ראיתם את הטריילרים ואתם מכירים את הנבל המרכזי (שהוא לא באטמן, סופרמן או לקס לות'ר)

יחסי לתוצרת של DC , בין עם בקומיקס או על המסך, לא הכי חיוביים או אופטימיים, אך ל"באטמן נגד סופרמן: שחר הצדק" באתי בראש פתוח ובשיא הקוליות. שכחתי שמדובר בניסיון מאולץ להתחקות אחר ההצלחה של "מרוול", או בעובדה שמדובר בהמשכון כלשהו ל"איש הפלדה" (שהיה סבבה והכל, אבל ערוך בצורה מזעזעת), שכחתי שהליהוק של אפלק לבאטמן הצחיק אותי והליהוק של גדות לוונדר-וומן נשמע לי מוזר בהתחלה (ושדחפו אותה לשם סתם), התעלמתי ממה שראיתי בטריילרים (כולל דומסדיי שעוצב נוראי) ובפרסומים לסרט, התעלמתי מהעובדה ש-DC כבר שנים לא עשו סרט\משחק מחשב\ סדרת טלוויזיה\ קומיקס מוצלח לLOBO  (שהוא אחת הדמויות האהובות עלי, אבל זו סטייה מהנושא המרכזי).

הכניסה לאולם לוותה בהתרגשות, אפילו עם פרפרים בבטן, תחושה שאנו עומדים לצתפת במשהו בלתי נשכח, ואז: פתיח נהדר- אמצע משעמם- סוף שכבר ראיתי בתוספת קלישאה מיותרת. 'תודה לך' זאק סניידר. 'תודה לך' שגרמת לי לחוות דיסוננס לגבי הסרט הזה (ושאילצת אותי להתאפק לאורך סט קרדיטים שלם לסצנה פוסט קרדיטים שלא קיימת).

הסרט, שמתאר את הסכסוך עתיק היומין בין שני גיבורי העל הגדולים, נפתח במונטאז' המתאר (איך לא) את מותם של הזוג ויין! ואיך ברוס (בן אפלק) נחשף למוטיב העטלף בחייו שהפך אותו לבאטמן. מדובר בסיפור לעוס אומנם, אך שמבוצע בצורה מדהימה. לשם שינוי מוצג לנו משהו מוכר (להחריד) בצורה אלגנטית, מהירה, ממוקמת נכון מבחינת תסריט ופשוט מושלמת.

Batman v Superman051

מיד לאחר מכן אנחנו נזרקים לאירוע יותר אקטואלי, הקרב בין סופרמן (הנרי קאביל) לזוד (מייקל שאנון) היישר מסוף "איש הפלדה" אך מהזווית המאוד "אחד-עשר בספטמברית" של ברוס וויין, בעודו מסתער לעבר האסון, בלבוש אזרחי, כדי להציל את אנשיו. בליווי הפסקול המדהים והמשודרג של האנס זימר, שהפך את "איש הפלדה" לסרט סביל ביותר, מתקבלת לנו פתיחה מדהימה לסרט בעל ציפיות גבוהות מאוד. ומשם…הכל הולך קפוט.

מרגע שמגיעים לעת המודרנית העלילה נמרחת על גבי שעה וחצי של דיאלוגים וקונפליקטים פנימיים של ברוס וקלארק עם עצמם, עם חברים, עם משפחה (על כל צורותיה) והכל סביב הסוגיה: האם יש צורך בסופרמן? האם הוא בצד שלנו? מי אני? מה אני?… למי אכפת?

Batman v Superman050

באמצע הסרט מציגים לנו את לקס לות'ור ג'וניור (ג'סי אייזנברג) שמתגלגל באיטיות לנעליו של אביו תוך כדי שהוא מתנהג יותר כמו ג'סי אייזנברג ופחות כמו אחד הנבלים הכי גדולים בהיסטוריה של הקומיקס. עוד דמויות משנה אמרתם? אז גם לוייס ליין (איימי אדמס) חוזרת, ומזכירה לנו כמה היא לא התאימה בליהוק של אותה כתבת עיתונות קשוחה וחסרת מעצורים. ג'רמי איירונס מגיח פה ושם לגלם את אלפרד, המשרת הפרטי של באטמן, ועושה זאת כל כך טוב, עד שהייתי בטוח שאין דבר כזה אלפרד, יש רק סקאר! עוד המון חוזרים להגיד שלום היישר מ"איש הפלדה" וחוזרים לחורים שלהם.

ואז יש את גל גדות שלנו. אוי גל גל, אני אוהב אותך, עד עמקי נשמתי, ובאמת שגילמת וונדר-וומן נהדרת! אבל מה לעזאזל היה הקשר שלך לכל מה שקרה בסרט?! במקרה נתקלת בהם שם? במקרה היית באזור כששני הענקים האלו החליטו ללכת מכות?

Batman v Superman047

כן, הסרט מספק שתי מטרות: לראות גיבורי על הולכים מכות, והכנת השטח (באופן פזיז וחפוז ביותר) ל"ליגת הצדק" בעוד כמה שנים (אחרי שמרוול כבר יגידו "הנוקמים מי?"). העלילה המרוחה והמשעממת נגדעת באמצע בסצנה תלושה מן המציאות אך מעניינת ומסקרנת ביותר (סצנת החלום של באטמן, וכאן נגמר הספוילר), וקצת לקראת הסוף יש חשיפה זריזה לדמויותיהם של הפלאש (עזרא מילר), אקווה-מן (ג'ייסון ממואה) וסייבורג (ריי פישר), כמו גם אזכור סמוי-גלוי לדארקסייד, הנבל הגדול ביותר שאפשר לזרוק לסדרת הסרטים הזו. מעבר לכך, מדובר בשעה וחצי של נחירות תסריטאיות. הקרב נגד דומסדיי הרגיש ריק, חלול, חסר, מיותר וכאילו השתמשו בשאריות של פיטר ג'קסון מההוביט כדי למדל את המפלצת. שלא לדבר על איך הקרב נגמר!

בסופו של דבר מדובר בסרט ארוך שכמעט ואין בו כלום. לא סבלתי בו, אבל בהחלט יצאתי עם הרגשה שהוא "לא אפוי מספיק". זאק סניידר הוא במאי עם לא מעט הצלחות, אבל "שחר הצדק" לא ייזכר כאחת מהן. והתסריט, איום! כנראה שאצטרך להאשים שוב את דייויד גוייר על זה. אולי הסימן הכי מובהק לכמה שהסרט עלול לעצבן אנשים: סניידר העתיק את הסיום של בראט ראטנר ב"אקסמן 3". אני סיימתי, ושאלוהים ייסלח עלי שאשכרה נהניתי מחלק מהסרט הזה (לא מוחל לכם על כל עניין LOBO  , וורנר… לא מוחל בכלל).

ציון: 3
ratings-film-3

5 thoughts on “ביקורת, "באטמן נגד סופרמן", שחר ההצתה המאוחרת”

  1. אני רק יכול לומר שהספוילרים בביקורת הזאת לא מוצדקים בשיט. הביקורת עצמה אחלה, אבל בפסקה האחת לפני אחרונה אתה מציין דברים שאין שום סיבה שבעולם לצין בביקורת, לא רק כי הם מספיילרים דברים שיכולים להיות כיפיים בתור הפתעה כשצופים בהם, אלא כי שניה לפני זה אשכרה אמרת אותם בלי לספיילר אותם.
    (כן, אני לגמרי מתכוון להופעות של חברי ליגת הצדק והרפרנס לדארקסייד).

    1. לא.. אל תראה את הזבל הזה זה פשוט זוועה
      בכללי גם לא מומלץ ללכת לבאטמן נגד סופרמן
      להפך תנו לסרט הזה להיכשל בקופות, אל תלכו לסרט אחרי שהביקורות עליו כ"כ גרועות צריך להפיל את WB ולגרום להם להבין שמאז טרילוגית באטמן הם לא יודעים לעשות סרטים טובים, ובכללי שיפטרו כבר את זאק סניידר הבמאי הזה כ"כ עלוב הוא ומייקל ביי הם זוג יצורים שלא מבינים כלום מהחיים שלהם ובטח שלא בקולנוע

  2. מה ציפיתם שזה אשכרה יהיה סרט טוב? אני הבנאדם הכי מבסוט בעולם שאני רואה שכמות הביקורות על הסרט הזה כ"כ גרוע, גרמו לסופרמן להראות מאוס, גרמו לוונדרוומן להיות התקווה היחידה אכשהו של הסרט הזה, חירבנו על כל דבר אחר, הציגו באטמן אפל יותר מתמיד ויש תחושה רק שבן אפלק ניסה בכוח להראות שהוא "באד אס" (בין אם זה נכון או לא זה בכלל לא משנה) מאז תקופת דיידרוויל הגרועה שלו, עלילה אין תסריט זוועה אפקטים בהגזמה יתרה, עוד מהטריילר הראשון לדעתי ראו שהסרט הזה יהיה כשלון.
    אני פשוט שמח מאוד שהסרט הזה יצא כשלון, DC מאז טרילוגיית באטמן של נולן לא מצליחה להרים את עצמה מההצלחה של מארוול, הם צריכים להבין דבר אחד בסיסי: אי אפשר אבל אי אפשר בסרט אחד להכין את הצופים לליגת הצדק, כן עדיף שילכו על הנוסחה של מארוול ויהפכו את הסדר סרטים שלהם שקודם יאירו עוד קצת על באטמן סופרמן וונדרוומן אפשר גם אם לאנשים עד אז לא ימאס לשפוך עוד אור על פלאש ואקווהמן ולשים את כולם אח"כ בליגת הצדק (בדומה לסרטי תור קפטן אמריקה איירוןמן הענק הירוק ועוד שהובילו לנוקמים), ולא תוך סרט אחד להראות את כולם אבל את כולם ולתת לצופה הממוצע (שזה מבחינתי צופה רגיל שלא קרא בחיים שלו קומיקס וגם כנראה לא יקרא כי אחרת הוא היה מבין שהסרט הזה לא מבוסס על כלום חוץ מויזואלית זאק סניידר מנסה ללקק כרגיל לכותב השנוא עליי והגרוע בעייני ביותר עם דגש על בעייני – פרנק מילר) להתעייף מאפקטים "מעולים" באיכות זולה מאוד.
    בקיצור אתם רוצים סרט טוב? חכו עוד חודש מהיום (בערך..) לקפטן אמריקה מלחמת האזרחים שיוכיח ברגיל שמארוול יודעים לעשות עבודה עם סרט אפל אבל מהנה ביותר (עד כמה שאפשר להחשיב קונפליקט הגיוני מאוד של הסכם סוקוביה הזה ,או איך שלא תתרגמו את זה בעברית, כאפל)

השאר תגובה