ביקורת "סופרגירל" עונה 1 פרק 14: אמת, צדק והדרך האמריקנית

הביקורת השבועית של "סופרגירל" מוגשת בחסות בית הדין הגבוה לצדק.

זהירות, מוצר זה עלול להכיל ספוילרים ועוגות במקום לחם!

מוטו שהיה מזוהה במשך שנים ארוכות עם סופרמן, על שמו נקרא הפרק – "אמת, צדק והדרך האמריקנית" – איבד מעט ממשמעותו בשנות האלפיים, בפרט כשבסיפור כלשהו (אותו כתב דייוויד גוייר, תסריטאי "איש הפלדה") סופרמן מודיע רשמית לנציג ממשלת ארה"ב כי החליט לנטוש את החלק השלישי בסיסמה המשויכת לו, לוותר על אזרחותו האמריקנית (כסופרמן בלבד, לא קלארק קנט שנותר הזהות הסודית שלו) ולהפוך לנציג כל תושבי העולם, לא משנה מה הלאום שלהם. כמובן שזה גרר תגובות נזעמות מצד גורמים שמרניים ורפובליקנים, שהאשימו את DC בהרס האייקון הכל-אמריקני, ואת סופרמן בבגידה במולדת. דמות בידיונית שבכלל הגיעה מכוכב אחר והחליטה לאמץ את הערכים האמריקניים, אך גם להגן על כל העולם.

הבחירה בכלל האנושות לא אמורה להוות אנטי-פטריוטיות, אלא לעמוד בקנה אחד עם כל מה שסופרמן מייצג ו\או אמור לייצג. מצד שני, "הדרך האמריקנית" זו תוספת שהגיעה בסדרת הטלוויזיה משנות ה-50 בכיכובו של ג'ורג' ריבס, כשהמקור בקומיקס עד היה "אמת וצדק". במאבק הקיצוני בשנים האחרונות בין שני המחנות הפוליטיים באמריקה, בעולם בו שמרנים נוצרים זועמים על כוס חגיגית נייטרלית של רשת בתי קפה, כמובן שגם דמות קומיקס תהפוך למושא שימוש במלחמה המטומטמת הזו.

מבחינת "סופרגירל", יחד עם זאת, נראה שחרף שם הפרק לא הייתה כלל התייחסות לדרך האמריקנית, מה שהיא לא תהיה, אלא רק לחלק של הצדק. אם המטרה היא להשתמש במונחים מעולמו של איש הפלדה מבלי חשיבות אמיתית, אז חבל; אפשר להוסיף זאת לרשימת הרפרנסים לסופרמן, שהפקה מרגישה צורך עז לעסוק בהם מאז פרק הפיילוט.

Supergirl_1.14_aאף על פי שחזית הנבל השבועי (הזהות שלו הייתה ברורה מרגע שפגשנו את שני הבלשים, זה בטוח היה אחד מהם) הרגישה כבעלת חשיבות גבוהה יותר, עלילת המשנה בקאטקו הייתה מעניינת בהרבה. זאת גם מבלי לדעת האם יש לה חשיבות לסדרה בטווח הרחוק. אמנם המהלך של קאט נראה אידיוטי וקנטרני (אם כבר, למה לבזבז שכר על שתי עוזרות כשאת אחת מהן היא ממדרת במכוון, ולא לפטר אותה?) אך זה מחזק את התסכול של קארה והקצר ביחסיה עם קאט, שלבסוף ישתלם כשהן ישלימו והכל יבוא על מקומו.

כמובן ששיבון מהווה צרות גם בהיבט הרומנטי, כשהיא שמה את עיניה על ג'יימס, אך לא ברור מדוע קארה לא אומרת לה פשוט שיש לו חברה. נו, זה בסדר, גם אני שוכח לעתים שלוסי קיימת. משום מה ג'יימס חושב שהמהלך התקין, אחרי פארסת מקס לורד[1], הוא לספר ללוסי על זהותה הסודית של קארה. לא עדיף לחסוך זמן ולספר לכל העולם במהדורת החדשות המרכזית?

[1] סביר להניח שזה יתפוצץ לכולם בפנים, עכשיו שהוא יצא לחופשי.

Supergirl_1.14_cהנבל, כאמור, היה החלק הפחות מעניין בפרק. ההישג היחיד היה הגילוי של קארה כי אמה לא הייתה שופטת ומוציאה לפועל קרת לב לחלוטין; הסיפור של פרופ' לוזאנו שונה מכל האסירים החוצניים בהם נתקלנו עד כה, אדם שביצע מעשה נפשע חד-פעמי ברגע טראגי ושפל, ואחרי מאסר ממושך למד את הלקח וכעת נמצא במקום טוב יותר בזהותו החדשה כבן אנוש. כמו קארה וז'ון, גם הוא אימץ את כדה"א כביתו החדש, אף כי לא כגיבור על או איש חוק, אלא פשוט כמחנך.

לעתים הצדק לא חייב להיות אימתני וחדגוני כדרכו של קארל דרייפר. ולפעמים, גם כשלא מדברים על הדרך האמריקנית, אפשר למצוא את הדרך האנושית, שהיא החשובה והמשמעותית יותר. כן, אפילו שסופרגירל ממקדת את יכולותיה בעיר אחת ולא בכל העולם; זה אפילו יותר גרוע מלייצג אומה אחת בלבד, לכאורה…

ציון: 3
ratings-tv-3

מאסטר ג'יילר\קארל דרייפר הוא אויב של סופרמן, שהקים כלא עבור פושעי על אך הקרדיט לכך נלקח ממנו לטובת איש הפלדה כשהאחרון סייע לדרייפר בחיזוק האבטחה.
שיבון סמיית' הוא שמה האמיתי של המרשעת סילבר באנשי, בעלת יכולות ווקליות על אנושיות. בהמשכיות הישנה שם משפחתה היה מקדוגל. את שיבון מגלמת איטליה ריצ'י, בת-זוגו של רובי אמל, מי שגילם את רוני ריימונד\פיירסטורם ב"הפלאש", ובן-דודו של סטיבן אמל, אוליבר קווין\החץ הירוק.
אלפונז לוזאנו היה מדען מרושע שהופיע בשני גיליונות בלבד בסדרת הקומיקס של סופרגירל.
סטארהייבן הוא כוכב מהעתיד הרחוק, שייתכן ונוצר במאה ה-23 תוך כדי התפצלות מכדור הארץ.
טרומבוס היה כוכב שבדומה לכדור הארץ, משפחה שכוכב האם שלה הושמד נחתה עליו, חברי המשפחה זכו בכוחות על והפכו למגני כוכב הבית החדש שלהם.
– הפרק בוים ע"י לקסי אלכסנדר, שהניסיון הקודם שלה עם גיבורי על\קומיקס היה בימוי הסרט "המעניש: אזור מלחמה".

One thought on “ביקורת "סופרגירל" עונה 1 פרק 14: אמת, צדק והדרך האמריקנית”

השאר תגובה