מולטי-סנאפ: ראיון בלעדי עם לי להב

את השם לי להב סביר להניח שכבר שמעתם, ומעבר לכך, כנראה שגם צפיתם בכמה וכמה מסרטוניה, שמככבים באינטרנט בשנים האחרונות. אבל רק למקרה שפספסתם, או כדי להכיר קצת יותר את הבחורה המגניבה שמאחורי האנימציות המצליחות – לי מגיעה ל"מולטיוורס" לדבר על יוטיוב, פאנדום והכי חשוב – מי ירה קודם?!

הכל התחיל עם סרטון שלי יצרה לפני כשלוש שנים כמתנת יום הולדת לבן זוגה ושותפה לכתיבה, אורן מנדזיצקי, ואף אני בעצמי זכיתי לככב בו (אורן היה באותה תקופה חברי לספסל הלימודים בחוג לקולנוע של אוניברסיטת ת"א).

הסרטון מורכב משחזורי פתיחים של כמה מסדרות הטלוויזיה החביבות על אורן, שלי יצרה בהתאם לחייו האישיים (בינהם שחזור קסום להפליא לפתיח של “Adventure Time”). בתוך ימים ספורים בלבד, הסרטון צבר פופולאריות בינלאומית אדירה ברשת, ומשם נסללה דרכה של לי למעמד יוטיובי רם. באשר להחלטה להתחיל ליצור דווקא בפלטפורמת היוטיוב ובמסגרת הפאנדום, לי אומרת: "אני לא יכולה ממש להגדיר את פעולת היצירה בסביבת התחום הזה כהחלטה, זה משהו שתמיד התעניינתי בו ועסקתי בו, פאנארט, תרבות מעריצים, פארודיות… אני חושבת שנכנסתי לעולם הזה בסביבות חטיבת הביניים, כשרוב אתרי המעריצים עדיין נבנו עם Geocities וAngelfire (נאמר עם חיוך). המקום היצירתי הזה בא לידי ביטוי בצורה מוגדרת ופומבית יותר כשהשתעממתי מלעבוד בסטודיו ובעבודות פרילאנס לא מלהיבות, ויצרתי את הסרטון הראשון הזה ליוטיוב. התגובות היו טובות והבנתי שאני מאוד נהנית מיצירה עצמאית בסגנון הזה".

לאחר ההצלחה של הסרטון, לי החלה ליצור סרטוני אנימציה קצרים הקשורים בתרבות הפופ העכשווית ותרבות המעריצים, מלאים ברפרנסים וeaster eggs שידליקו ניצוצות בלבו של כל גיק. רובם של הסרטונים נעים בין מאש-אפים מגניבים של סרטים וסדרות פופולאריים, לסרטונים בכיכובה של האלטר אגו של לי, שעומדת בראש מועדון פאנגירלס, הנלהבות/מודאגות מהצלחות/כישלונות הפרנצ'ייזים האהובים עליהן. בין סרטוני המאש-אפים שזכו למיליוני צפיות ניתן למצוא שילובים בין "שר הטבעות" ל"ילדות רעות", “לשבור את הקרח" ל"כתום הוא השחור החדש" ואפילו בין “טווין פיקס” ל”בלש אמיתי”.


פאנגירלס מתנהלות כתלמידות תיכון, “I'm the one who knocks!”


הגיע לאינטרנט מאש-אפ ראוי בין “שר הטבעות” ל"ילדות רעות"

שני: מהם הסרטונים שלך שאת הכי אוהבת?

לי: "אני נוטה לאהוב את ההכי פחות פופולאריים! אני מאוד מרוצה מאיך ש”Twin Peaks Detectives” יצא. מהוקצע ומגניב. עשינו את זה בהשראת מערכוני אמי ודמיינו שהוא כזה, וזה קצת גרם לו להראות נוצץ יותר בעיני ולא שלי פתאום. וגם האחרון שעשינו על BB-8, שהוא בפירוש פשוט מוזר מדי, אבל אנחנו מתים עליו. אלה שגורמים לי לצחוק בקול רם הם “Thorested Development” ועל הבירדמן (״כשאף אחד לא מכיר את הקוספליי שלך״)”.


מאחורי הקריירה של BB-8, הדרואיד האהוב של העשור. חפשו אותי מככבת בשנית, בשלהי נאום גדול של BB-8.

שני: מהו הסרטון שהיה הכי כיף ליצור?

לי: “Thorested Development”. זה קונספט כל כך מטופש, שלא היה אפשרי שלא למות בצחוק בזמן העשיה שלו. זה גם היה המערכון הראשון שנוצר עם הבנה שזה כנראה הולך להיות ערוץ של ממש, תחת התחייבות מסוימת, ולא סתם קוריוז.


מאש-אפ בין "ת'ור" ל"משפחה בהפרעה", “No touching!”.

לעומת יוצרים רבים שאוהבים לציין יוצרים אחרים ויצירות שהשפיעו עליהם שחור על גבי לבן, לי מרגישה שהשפעות מתנהלות בתחום אפור יותר שקשה להגדיר, ואומרת במקוריות: "נשגב מבינתי איך יוצרים שולפים שמות של משפיעים בלי למצמץ. אני לא יכולה לצפות בקומדיה מבלי להיות מושפעת ממנה קצת, אפילו הגרועות שבהן. לכל יצירה יש משהו להציע, ולפעמים רק בדיעבד או צפייה חוזרת אני מבינה כמה אמן מסוים השפיע עליי. לאחרונה אורן ואני צופים שוב בקומדיות מולטי-קאם משנות ה-90 (בערך הכל מלבד "סיינפלד" ו"חברים”, שמוצו ע״י אינספור שידורים חוזרים), ומתרגשים מכמה אנחנו לומדים מהן שוב”.

לפני כשנה, לי ואורן עזבו את הרצליה והתמקמו באל.איי, והיא מספרת על יתרונותיה וחסרונותיה המשעשעים של העיר העצומה: "מזג האוויר נוח (אם כי, בחודשיים האחרונים מתחולל כאן חורף קפוא בצורה בלתי רגילה), ויש יומיים משלוח מאמאזון. כל העסק הזה עם להיות קרובה לתעשייה בהחלט מוסיף, אבל הייתי גם מסתפקת בסקייפ מרחוק אם זה היה אפשרי – המרחקים האלה בתוך העיר הורגים אותנו, ויש פה רק מרפאות שיניים ומכוני שיזוף”. לי ואורן גרים בקרבת פארק השעשועים של יוניברסל סטודיוז, ומבקרים בו רבות.

שני: המתקן האהוב עלי by far ביוניברסל זה "הסימפסונס". מה שלך?

לי: "המתקן של "פארק היורה”, כי הוא היחיד שלא עושה לי להקיא."

שני: עבורי זו הייתה הפעם הראשונה שבאופן מילולי הרגשתי את הלב שלי בתוך הגרון, בזמן הנפילה של ה-90 מעלות.

לי: "זו פשוט נפילה נהדרת כזו שעושה אדרנלין נקי נעים, שאר המתקנים זה להיטלטל בתוך מכונת כביסה ולהתפלל שייגמר. אבל באפריל פותחים את העולם של הארי פוטר בהוליווד עם שני מתקנים חדשים, אז יש כאן מתמודד רציני על התואר!”.

לאחר המעבר לאל.איי, לי החלה בשיתוף פעולה עם Hishe) How It Should Have Ended), עמוד יוטיוב ענק שיוצר סרטוני אנימציה המדמים כיצד סרטים פופולאריים היו צריכים להסתיים "באמת”. בסרטונים האלו, האלטר אגו שלה מבקרת בבתי הקולנוע, נרגשת ומתלוננת, כמיטב הגיקיים ברחבי העולם.


חמשת השלבים שחווים בעת צפייה בסרטי הMCU, שככל הנראה לעולם לא ייגמר.

שני: יש סרט/סדרה שצפית בהם לאחרונה, ותרצי להמליץ עליהם במיוחד?

לי: אני אצעק מראש מגדל לכל מי שעוד לא שמע ממני לפני כן, מיעוט אני סבורה, אחרי איך שהמלצתי על זה באינטנסיביות בכל מקום אפשרי – ג׳סיקה ג׳ונס ג׳סיקה ג׳ונס ג׳סיקה ג׳ונס! איזו סדרה נהדרת! סוערת, רגישה ואלגנטית. קריסטין ריטר, דייויד טננט ואקה דארוויל (שאולי יצא לכם לראות באמפייר) החמודים, כל כך כיף לצפות בהם. איזה יופי!

שני: מה היה הבינג׳ הכי משוגע שלך בהיסטוריה?

לי: חטיבת ביניים, מרתון "דרגון בול זי”, כל הסדרה בשבוע. זה בכלל הגיוני? אני רוצה להאמין שכן. אני מאמינה ב-לי של חטיבת הביניים.


מסרטוניה של לי האהובים עלי ביותר באופן אישי. OMG!

שני: מה הסרט/הסדרה שאת הכי מצפה להם השנה?

לי: "דדפול”, סרט מסקרן בשם Miss Peregrine's Home for Peculiar Children עם אווה גרין הקסומה, נראה כמו פנטזיה אפלה, ו”Ghostbusters”. שמעתי שיש גם "ברידג׳ט ג׳ונס" חדש, אבל אני מכחישה. אני לא מאוד מעורה בגזרת מה מגיע בטלוויזיה ב-2016.

שני: אבל האם ג'ון סנואו חי?

לי: למי אכפת, תחזירו את אוברין!!!

שני: מי הוא הדוקטור?

לי: אני.

שני: מי ירה קודם?

לי: בצעירותי שאלות כאלה הטרידו אותי יותר. מה מגדיר ראשון? מי הראשון לעשות מעשה? מה הערך של הפסד ערכי לעומת ניצחון טכני? היום אני רואה את זה כ״מי נשאר חי״, אז עם האן הניצחון.

שני: האריסון פורד מנצח בהכל. מאחר ואנחנו במדור שלי "מולטי-סנאפ”, שתפי אותנו בלינק לאיזה יוטיוב ממש מגניב/מצחיק/מרגש.

לי: מערכון של קולג׳ היומר מ-2011, מהדברים החביבים עליי ברשת, כזה שהשפיע עליי לרצות ליצור מערכונים קטנים ומצוירים שנוגעים בתרבות פופ. עדיין נזכרת בו וצופה מפעם לפעם.

לסיום, המשיכו לעקוב אחרי פועלה של לי בערוץ היוטיוב שלה, שלמרות ההצלחה שכבר בידיה, מסתמן כי היא נמצאת רק בתחילתה של דרך מופלאה: "למרות שאנחנו מתחזקים את הערוץ מדי פעם, אחרי שהצלחנו להתמקם כאן כמו שצריך, הפננו את רוב תשומת הלב לעבודה על מה שאנחנו רוצים לעשות כאן, שהוא השתלבות בתעשיה ויצירת סדרות. בנתיים אנחנו במהלך מספר פרויקטים כאלה עם פלטפורמות דיגיטלית שאסור לי לדבר עליהן עדיין, אז שששששש. יהיה כיף כיף כיף".

2 thoughts on “מולטי-סנאפ: ראיון בלעדי עם לי להב”

  1. היה כיף לקרוא את הריאיון, תמיד נחמד לשמוע על ישראלים שמצליחים ביוטיוב ברמה כזו. אני גם מאוד אוהב את הטעם של לי בסרטים וסדרות (:
    מקווה שהיא תמשיך להוציא סרטונים מצחיקים כאלה! אני מעריץ כבר הרבה זמן!

השאר תגובה