ביקורת: DanMachi. אקשן, הומור וקורטוב של מיניות

כל מי ששיחק אי-פעם במשחקי תפקידים, בין אם על המחשב ובין אם באמצעות לוח מקרטון והטלת קוביות, בשלב כזה או אחר ביקש בליבו משאלה אחת קטנה – "הלוואי והחיים שלי היו מתנהלים כמו דמות במשחק תפקידים, מלאים בהרפתקאות, אוצרות גנוזים וקרבות אפיים נגד מפלצות". כל מה שיש לי להגיד לאותם אנשים הוא, חבל שאתם לא חלק מהעולם של Is It Wrong to Try to Pick Up Girls in a Dungeon?, שם המשאלה המדוברת התממשה.

מטעמי נוחות, מעתה והלאה נקרא לסדרה בראשי התיבות היפניים שלה, DanMachi. מאוחר יותר אתייחס לשם הסדרה, שהוא לא רק מסורבל להחריד, אלא אפילו מטעה במידה מסויימת. DanMachi היא במקור סדרה של 9 נובלות גרפיות, לפחות לרגע כתיבת שורות אלה, שנכתבה על-ידי פוג'ינו אומורי (Fujino Omori) וצויירה על-ידי סוזוהיטו יאסודה (Suzuhito Yasuda). ברזומה של האחרון תמצאו בין היתר את עיצוב הדמויות של הסדרה Durarara. על הפקת עיבוד האנימה של DanMachi הופקד האולפן J.C. Staff, שלא מכבר סיים את הפקת  סדרת האנימה הקומית Food Wars.

סיפור המסגרת של DanMachi מתחיל ביום אחד בו לאלים נמאס לחיות לבד אי-שם למעלה. הם מחליטים פה אחד לרדת אל העולם האנושי, לנטרל את הכוחות האלוהיים שלהם ככל הניתן ולחיות בין בני האדם, לטוב ולרע. בנוסף, כל אל מקים לעצמו קבוצה, או "פאמיליה" בלשון הסדרה, אליה מצטרפים הרפתקנים. בתמורה לשבועת אמונים, כל אל מעניק להרפתקן את ברכתו, מעין "דף דמות" שנחוץ כדי שיוכל לפתח את כוחו ולהתקדם במבוך. המבוך מאוכלס בשלל מפלצות אותן ההרפתקנים צריכים להרוג כדי לאסוף מהן קריסטלים, שנמכרים תמורת מטבעות כסף. ככה, בגדול, עובד העולם של DanMachi.

DanMachi 01

גיבור הסיפור הוא בל קרנל (Bell Cranel), נער שמחליט להיות הרפתקן. הוא נשבע אמונים לאלה בשם הסתיה (Hestia), שהתחילה פאמיליה משלה ובל הוא החבר הראשון בה. כבר ביומו הראשון כהרפתקן מצליח בל להסתבך בצרות כאשר הוא מעמיק יותר מדי אל תוך המבוך ונתקל במינוטאור. רגע לפני שהוא הופך להיות כתם דם על הרצפה הוא ניצל על-ידי אייז וולנסטיין (Aiz Wallenstein), סייפת מיומנת ומפורסמת. בל מתאהב באייז ממבט ראשון. הוא מגיע להחלטה שיעשה הכל כדי להתקרב אליה ולזכות בליבה, ומבחינתו הצעד הראשון בתהליך הוא להוכיח שהוא שווה ערך אליה מבחינת יכולותיו והישגיו במבוך.

רגע של כנות – אני מודה שכאשר שמעתי לראשונה על הסדרה השם שלה עורר בי לא מעט חששות. עם כותרת כמו Is It Wrong to Try to Pick Up Girls in a Dungeon? המחשבה הראשונה שלי היא שהעלילה עוסקת בגיבור שכל מה שמעניין אותו הוא להתחיל עם כל מה שזז. להפתעתי, אין כמעט קשר בין הכותרת לבין התוכן של הסדרה. הקשר היחיד בין הדברים מתבטא במונולוג מצ'ואיסטי קלאסי קצר בפרק הראשון, שאפשר לתמצת אותו במלים "תהיה גבר, תציל את היום ותזכה בלב הבחורה". ההתעניינות הרומנטית היחידה של בל היא כלפי אייז, אך לא חסרות דמויות נשיות אחרות שמפתחות מידה כזו או אחרת של חיבה כלפיו, בהן האלה הסתיה, ששולחת לעתים תכופות רמזים עבים לכך שהיא רוצה את הפיגיון של בל בנדן שלה. במלים אחרות, הכותרת מתבררת כמטעה אבל לטובה.

DanMachi 02

העולם של DanMachi סובב סביב המבוך והפאמיליות. מדובר בעולם מעניין שנכנס לפרטים הקטנים של איך דברים עובדים בו. את הכלכלה המניעה את DanMachi פרטתי כבר, אבל הסדרה מוסיפה רבדים נוספים לאותו עולם. הפרטים הקטנים הללו מתבטאים גם בפאמיליות, שנוטות להתמקד בתחום התמחות ספציפי. לדוגמה, הפאמיליה של אייז לקחה על עצמה לחקור את המבוך לעומק ככל הניתן; פאמיליה אחרת משקיעה את מרצה בהכנה ומכירה של ציוד ונשק להרפתקנים; פאמיליה נוספת לקחה על עצמה לתפוס מפלצות מהמבוך ולהכניס אותן אל קרבות גלדיאטורים כדי לשעשע את ההמון; ויש אפילו פאמיליה אחת שכל מה שמעניין אותה הוא למכור אלכוהול.

כיאה לסדרת שונן (Shounen, מיועד דמוגרפית לנוער), DanMachi מורכבת משילוב מעולה של אקשן וקומדיה. האקשן בסדרה מרתק, עשוי היטב ומשתבח ככל שהסדרה מתקדמת והיכולות של בל מתפתחות. בל ודמויות נוספות שחוברות אליו מוצאות את עצמן בקרבות סוערים יותר ויותר ככל שמעמיק המסע אל תוך המבוך. הרפתקנים צריכים להביס מגוון של מפלצות בעלות מאפיינים שונים, אבל גם להיזהר מהקולגות למקצוע שעלולים ברגע האמת לבגוד בהם מתוך אינטרסים אישיים או פשוט לברוח על נפשם כשהסכנה הופכת לממשית. כפי שאומר הפתגם: "שמור את חבריך קרוב ואת אויביך קרוב יותר".

DanMachi 04

DanMachi יודעת גם להצחיק, אבל לטעמי הצד הקומי נשען יותר מדי על מיניות והחפצת נשים. לא שיש פסול בבדיחות מיניות, אבל כשההחפצה הנשית מובלטת בבוטות ומגיעה עד לעיצוב הדמות זה מתחיל לעבור איזשהו גבול מוסרי מבחינתי. ניקח לדוגמה את העיצוב החיצוני של הסתיה: משום מה בין המרפקים קשור לה סרט שעובר מתחת לחזה שלה, מה שכמובן גורם לו לזוז בהתאם כל פעם שהיא מרימה ידיים. אין שום הסבר פרקטי ללבוש הזה והעיצוב נעשה מסיבה אחת, למשוך לסדרה קהל ספציפי מאוד, וחבל. אמנם זה רחוק מלהגיע לרמות מגוחכות כמו High School of the Dead, אבל עדיין זה צורם.

אם כבר במאפייני ז'אנר השונן עסקנו, בואו נתמקד בגיבור שלנו. גיבורים בסדרות כאלה נוטים להתאפיין, בין היתר, בשתי תכונות עיקריות: הראשונה היא נחישות ודבקות במטרה שגורמת לו לטפס מעלה במהירות מסחררת מעמדת האנדרדוג, והשניה היא היכולת לנצח יריב עוצמתי או לשרוד סיטואציה מסוכנת בניגוד לכל הסיכויים. כל מי שצפה בעבר בנארוטו, בליץ' או סדרה דומה מבין במה מדובר ומקבל את המצב גם אם הוא לא ממש הגיוני. ב-DanMachi היוצרים התחכמו והכניסו את התכונות הללו לדף ההרפתקן של בל, מה שלראשונה מעניק איזשהו מימד של היגיון לעניין. אני מוצא את המודעות העצמית שהסדרה מפגינה כלפי הז'אנר אליה היא שייכת כמשעשעת ושנונה.

DanMachi 03

 

למרות זאת, זה אינו מפצה על כך שמבחינת האופי בל הוא דמות שונן סטנדרטית לחלוטין. מדובר בדמות סטטית יחסית שאינה מתפתחת לשום מקום. כלומר, היא כן מתפתחת מבחינת יכולותיה בשדה הקרב, אבל לאורך כל העונה היא אינה מתפתחת מבחינת אופי או מגיעה לאיזושהי תובנה על עצמה או סביבתה. בל תמיד נשאר טיפוס אופטימי שמנסה לעזור לכולם גם אם המצב חמור או גם אם הדמות שהוא עוזר לה תקעה לו סכין בגב.

בשורה התחתונה, DanMachi היא דלת להרפתקה מרהיבה שעשויה למשוך לא רק את חובבי ז'אנר משחקי התפקידים. היא מלאה באקשן והומור והעולם שנבנה בה מצליח להיות מסקרן. מגיע לה לקבל עונת המשך ומקווה שהיא אכן תזכה לאחת. העונה הראשונה, שעלתה לשידור באפריל השנה, ומונה 13 פרקים בלבד, זמינה לצפייה חינמית ובאופן חוקי באתר Crunchyroll.com.

ציון: 4
ratings-tv-4

One thought on “ביקורת: DanMachi. אקשן, הומור וקורטוב של מיניות”

השאר תגובה