50 שנה של ש.י.ל.ד – איך הכל התחיל?

1965, המלחמה הקרה בין ארצות הברית וברית המועצות בשיאה. זוהי תקופת הזהב של המרגלים ואלו מופיעים בכותרות החדשות, ספרים כמו "המרגל שחזר מהכפור" של ג'ון לה קרה, סדרות טלוויזיה כמו "המלאך" או "הנוקמים" (לא אלו שאתם מכירים) ו"האיש מ-UNCLE". בקולנוע, ברשימת שוברי הקופות שולט מרגל שרמנטי אך קטלני, ג'ימס בונד.

סטן לי וג'ק קירבי, שזיהו את הטרנד החדש שצץ באמצע שנות השישים, החליטו לתרגם אותו לחוברות הקומיקס ולהכניס אותו ליקום של מרוול וכך, באוגוסט 1965, בחוברת Strange Tales מספר 35, הופיעו לראשונה, ניק פיורי בגרסתו המשופרת, הארגון הממשלתי הסודי, "ש.י.ל.ד", אותו הוא ינהיג במשך שנים וארגון הטרור "היידרה". פיורי החליף את ג'וני סטורם, הלפיד האנושי מארבעת המופלאים, כסיפור המרכזי של הכותר, כשעלילות "דוקטור סטריינג'" מספקות את הסיפור החותם את החוברת.

Strange Tales 135
גרסתו המשופרת של פיורי!? כן! פיורי, עד אותו רגע, כיכב בכותר Sgt Fury And His Howling Commandos, שתיאר את הרפתקאותיו של הסרג'נט הקשוח חובב הסיגרים וחבורת הלוחמים שלו אל מול כוחות הצבא של היטלר בתקופת מלחמת העולם השנייה. הרפתקאות מלחמה מסמרות שיער שבמהלכן אפילו פגש פיורי את ריד ריצ'ארדס באחד המבצעים, הרבה לפני שריצ'ארדס היה מיסטר פנטסטיק מ"ארבעת המופלאים". המפגש ההיסטורי התרחש בחוברת Sgt Fury And His Howling Commandos מספר 3, שיצאה בספטמבר 1963 ונקראה בשם הבומבסטי Midnight on Massacre Mountain.

להווה (או לפחות להווה שהיה ב-1965) מגיע פיורי כגבר עם תהליך הזדקנות מואט, כוחות גדולים, אינטליגנציה מופלאה ו…עין אחת פחות (?!). סטן לי החליט שפיורי, גרסת ש.י.ל.ד. יהיה סתום עין, ורק כחצי שנה אחרי, בחוברת Sgt Fury And His Howling Commandos מספר 27 (פברואר 1966) סטן לי טרח להסביר איך הוא איבד את עינו (וכן, כצפוי, זה היה בזמן מלחמת העולם השנייה).

Sgt_Fury_27_001

שנים אחרי המלחמה, פיורי הוא אחד מוותיקי הצבא הנחשבים ביקום של מרוול, והוא מוזמן יום אחד לראיון עבודה בארגון חדש שנקרא "ש.י.ל.ד" ושראשי התיבות שלו, בתחילה היו צירוף המילים:

shield name01

במהלך השנים השתנו המילים שהרכיבו את ראשי התיבות ל: Strategic Hazard Intervention Espionage Logistics Directorate ואילו בסדרת הטלוויזיה (וכך גם בסרטי הקולנוע וסדרות האנימציה), ראשי התיבות הם של המילים: Strategic Homeland Intervention, Enforcement and Logistics Division

כשניק פיורי מגיע לראיון העבודה, הדבר הראשון שאומרים לו לעשות זה… להתפשט ולהיכנס לאמבטיה מוזרה. בלי הרבה הסברים, מחליטים בארגון לשכפל את פיורי ארבע פעמים ולייצר רובוטים דמויי אדם שייראו בדיוק כמוהו (טריק שפיורי עצמו ישתמש בו לא מעט במהלך השנים). פיורי, שעוד לא יודע מדוע הוא נקרא לדגל, מציית. אחרי שסורקים את גופו ומכינים ארבעה רובוטים (תוך חצי שעה!) יוצא פיורי יחד עם אחד הסוכנים למטה הראשי והסודי של ש.י.ל.ד.

strange tales 135 - 011

הדרך לשם היא כמובן לא קלה ופיורי מבין שיש רוצחים שרוצים להרוג אותו (שוב, הוא עדיין לא יודע למה, כי אף אחד לא מספר לו). אחרי קרב יריות בו הרובוטים בני השעה נהרסים, פיורי וסוכן נוסף נכנסים לרכב שלא היה מבייש את ג'יימס בונד, כזה שעמיד לאש, יורה טילים על מסוקים ובמקרה הצורך הופך למכונית מעופפת, צ'יטי צ'יטי סטייל עם הרבה בנג בנג.

פיורי המבולבל מחליט לא לשאול יותר מדי שאלות ופשוט מנסה להנות מכל הג'אדג'טים ונפלאות הטכנולוגיה שנקרות מולו. כאשר הם מגיעים לבסיס הסודי הוא לוחץ את ידו של אחד התורמים והעומדים מאחורי הארגון, טוני סטארק.

11

באמצע ראיון העבודה שלו, שנעשה אל מול ראשי ש.י.ל.ד, מגלה פיורי פצצה ומצליח לנטרל אותה תוך שהוא זורק אותה מהחלון החוצה… אל האוויר החופשי, כי אז הוא מגלה שהם נמצאים כמה קילומטרים מעל הקרקע, בהליקארייר. בתום ראיון העבודה פיורי מקבל על עצמו את המשימה להיות ראש "ש.י.ל.ד" ולהלחם בכל מאודו בארגון הטרור, היידרה.

היידרה הוא ארגון טרור עולמי שיש לו מטרה אחת, להשתלט על העולם ולהנחיל בו אנרכיה… למה?! אתה שואלים?! כי… אפשר?!. מה שכן, ראשי האירגון חייבים, דחוף! לדבר עם מעצב בגדים כי התלבושת שהם בחרו לעצמם היא מזעזעת, מעין ג'לבייה ירוקה עם האות H בצהוב (מי הולך עם ג'לביות ירוקות?! זה אקסטרים, אפילו לשנות השישים) וברדס שמכסה את רוב הפנים (אני ממש מקווה שמערכת המיזוג שלהם עובדת כמו שצריך ואין אצלהם הפסקות חשמל כשיש עומס בחודשי הקיץ).

08

בחוברת הראשונה, כמיטב סרטי המרגלים והארגונים הסודיים, אנחנו לא יודעים מי שולט בארגון הזה אך, כמיטב סרטי המרגלים והארגונים הסודיים, גם הוא מגדל חתול… או במקרה הזה, חתול גדול… פנתר שחור. וגם כאן יש חוסר רחמים בוטה למי שלא הצליח במשימתו והמילה כישלון לא נמצאת במילון.

חוברת Strange Tales מספר 135 החלה את המאבק הבלתי מסתיים שבין ארגון ש.י.ל.ד והיידרה, מאבק איתנים על שלום העולם שנפרש על פני עשרות שנים של סיפורי קומיקס מרתקים, סדרות טלוויזיה וכמובן, סרטי קולונוע כמו "קפטן אמריקה: חייל החורף".

One thought on “50 שנה של ש.י.ל.ד – איך הכל התחיל?”

השאר תגובה