הסוכנת קרטר 1.01-02: עכשיו זה לא הסוף/גשר ותעלה

ספוילר "הסוכנת קרטר" עונה 1 פרקים 1-2

המרגלת שחרכה לי את היד, זרקה אותי מהחלון ופוצצה אותי לאלף עזאזל
המרגלת שחרכה לי את היד, זרקה אותי מהחלון ופוצצה אותי לאלף עזאזל

יקום מארוול הקולנועי (להלן "MCU"), מפותח ככל שיהיה, הוא עדיין צעיר וקטן בהרבה מיקום מארוול המרכזי בקומיקס (להלן "616"). ניתן לחזות בו כתמונת מראה לדמויות ולאירועים שמתפרשים על פני יותר מ-50 שנה, חרף השינויים הרבים שעברו מהנייר אל המסך הגדול והקטן. בשל כך, המיעוט בגיבורות על או נשים מובילות, למרות התקופה המודרנית והמתקדמת לכאורה בה אנו נמצאים, לא שונה ממעמדן המצער לעתים בז'אנר בקומיקס; לאחר 10 סרטים – בקרוב 12 – למארוול עדיין אין סרט סולו של דמות נשית (על "קפטן מארוול" הוכרז לפני חודשים ספורים, אך לא נראה את הסרט עד 2018). בשל כך, "הסוכנת קרטר" מתקבלת בברכה, ועוד יותר משמח שנכון לשני פרקי הבכורה היא מאוד כיפית.

את מרגרט "פגי" קרטר אני מכיר יותר מה-MCU מאשר בקומיקס. היא הופיעה בעיקר בפלאשבקים ושיחקה תפקיד כאחותה הגדולה (ככל שהשנים חלפו היא הפכה לדודה ולאחר מכן דודה-רבא) של שרון קרטר, סוכנת שילד ואהובתו של סטיב רוג'רס, מושא אהבתה של פגי מהמלחמה. ביקום האולטימייט, גרסה מעודכנת לשנות האלפיים של יקום 616, פגי נישאה לחברו הטוב ביותר של סטיב, באקי, ששרד את המלחמה. ב-MCU פגי גילמה את התפקיד הראשי ב"קפטן אמריקה", הופיעה כקשישה בדרכה האחרונה בסרט ההמשך והובילה את אחד מסרטי הוואן-שוט של מארוול, הטוב מבין כל ההפקות הקצרות, שהוביל ליצירת סדרת הטלוויזיה.

בדומה (אך גם שונה) ל"סוכני שילד", קרטר היא דמות המשנה המוכרת והפופולריות שמקבלת את קדמת הבמה, יחד עם צוות דמויות חדשות שילוו אותה. הסדרה מתעקשת להציג את שותפיה לעבודה כגברים שוביניסטיים שלא חושבים על פגי כיותר ממזכירה או המאהבת של קפטן אמריקה שנותרה ללא כלום עם מותו; אמנם מדובר בשנות ה-40, אבל בשלב מסוים הנושא ממוחזר עד כדי מיאוס. אף על פי כן, כשהם לא שולחים את פגי להכין קפה, הסוכנים הבולטים מצטיירים כמקצוענים ומצדיקים את מקומם ב-SSR. תומפסון הסוכן המוביל, שחצן אך מיומן; דניאל סוסה נכה המלחמה החביב ואפילו קרזמינסקי שנראה בתחילה כמו ביריון סתום, מתגלה כבעל תושייה.

מחוץ למעגל העבודה של פגי היא מוקפת בדמויות משנה נוספות בחייה הפרטיים והסודיים-יותר-מעבודה-בסוכנות-סופר-חשאית, אנג'י המלצרית החברותית (מדי?) וג'ארוויס, משרתו האלגנטי של הווארד סטארק שהופך למסייע העיקרי לפגי. הווארד מופיע בפרק הראשון ומזימה סביב המצאותיו מובילה את עלילת המסגרת של הסדרה, אולם אחרי רבע שעה הוא נעלם ונוכח בשמו בלבד בהמשך. גרסת פאלפ של טוני סטארק לא תזיק לעולם, אבל אולי עדיף שהווארד לא שם כדי לגנוב את ההצגה.

כפי שהוכיחה בוואן-שוט ההוא, פגי יודעת להתמודד עם איומים כאלה ואחרים. בין אם בקרב פנים אל פנים או התחזות לבלונדינית פתיינית, פגי היא החבילה המושלמת שה-SSR כלל יודעים שיש ברשותם. כרגע היא משחקת משחק כפול, מתמודדת עם מעמדה הנמוך בעבודה תוך כדי חקירת גניבת הגאדג'טים של סטארק באופן עצמאי, לרוב נמצאת צעד אחד קדימה לפני עמיתה. לא יודע כמה זמן ניתן יהיה להמשיך את המשחק הזה, אבל נכון לעכשיו זה עובד ואין צורך בשינוי מיידי של הסטטוס-קוו. יחד עם זאת, הסוד של פגי נמצא בסכנה מתמדת; היא הצליחה לחמוק מצילום פניה במועדון, אבל על כתפה החשופה יש שני סימני צלקת ייחודיים. בסוף הפרק השני נמצאה עדות למיקום רכבו של סטארק במפעל רוקסון בזמן הפיצוץ, מה שעלול להוביל את ה-SSR אל ג'ארוויס.

בנוסף לוייב הפאלפי של הפרקים קיים דימיון כלשהו ל"פרינג'". חוץ מהגאדג'טים המתקדמים ל-1946, גרסה מוקדמת למגניבות הטכנולוגית של "סוכני שילד", האנשים המוזרים והארגון המיסתורי Leviathan הזכירו לי מאוד את סדרת המד"ב ההיא, ועם מכונת הכתיבה התחושה התעצמה. אמנם זה פוגם מעט במקוריות של הסדרה, אבל מאוד אהבתי את "פרינג'" וכל רפרנס, מכוון או לא, מקובל עליי.

שתי נקודות לשלילה, בין כל הטוב:
1. נראה היה שהוואן-שוט הציג שינוי גדול עבור פגי, בדמות הזמנה ע"י הווארד לסייע בהקמת שילד. עם תחילת הסדרה אין כל התייחסות לכך והיא תקועה באותו תפקיד חסר כבוד, עם בוס מיזוגני (רק השחקן הוחלף, מבראדלי וויטפורד לשיי וויגהאם).
2. סצנות מכונת הכתיבה של האיש בירוק. הבנו את הקטע, לא צריך למרוח את זה ולהראות כל אות ותו שמוקלדים ע"י הצד השני, באיטיות מחרידה. יחסית לקצב הכללי של אירועי הפרקים, זה היה חריג מאוד.

פגי קרטר: אחרי הופעה בסרט באורך מלא ובסרט קצר (והופעת אורח בסרט נוסף), אין דברים חדשים לספר על פגי. קטעים מהופעותיה הקודמות, למעט זו שהתרחשה בהווה, ניתן היה לראות בפלאשבקים.
הווארד סטארק: גם הווארד הופיע מספר פעמים ב-MCU, בין אם בגילומו של דומיניק קופר (שמשחזר את התפקיד בסדרה) או ע"י ג'ון סלאטרי, בגרסה מבוגרת יותר. כמובן, הווארד הוא אביו של טוני סטארק, איירון מן.
אדווין ג'ארוויס: עד כה ג'ארוויס היה שמה של מערכת ה-AI של טוני סטארק (צפו לתפקיד משמעותי ב"נוקמים: עידן אולטרון"), אך הסדרה מציגה לראשונה את משרתו האישי של הווארד שהיווה השראה לטוני. ג'ארוויס מודל 46' זהה יותר לבן-דמותו בקומיקס, משרתם הנאמן של טוני והנוקמים, אע"פ שבמקור הוא מבוגר משמעותית.
רוג'ר דולי: הבוס של פגי הופיע פעם אחת בלבד בקומיקס, כסוכן שילד זוטר.
אנטון ואנקו: ואנקו (במקור איגור), המדען של תעשיות סטארק שעוזר לפגי וג'ארוויס, הופיע ב"איירון מן 2" כאביו של איוון\וויפלאש (מיקי רורק). בעקבות אובדן כל שהיה לו ומותו חסר כל, איוון (במקור אנטון) תיכנן לנקום ולהרוג את טוני.
ליט בראניס: בראניס היה ראש כנופייה שהופיע בקומיקס פעם אחת בלבד ב-1942.
רוקסון: התאגיד המרושע הופיע בהקשרים כאלה ואחרים בסרטים וב"סוכני שילד". בקומיקס העומדים בראשו והעובדים לרוס נוטלים חלק בפעילויות קרימינליות.
גודמן, קרצברג והוליוויי: פירמת עורכי דין מיקום מארוול בה עבדה שי-האלק. נקראת ע"ש מרטין גודמן (מייסד מארוול), ג'ק קירבי (במקור קרצברג; צייר\כותב ואחד האחראים העיקריים ליצירת יקום מארוול) והשותף הבידיוני היחיד שנראה בדפי הקומיקס, הולדן הוליוויי. במקור שמו מלידה של סטן לי, ליבר, מופיע כשותף אחרי גודמן.
Leviathan: בדומה להיידרה שנוצרה בעקבות נפילת המשטר הנאצי, Leviathan נולדה מהתמוטטות הגוש הסובייטי. הארגון לא אויב רק של כוחות הטוב, אלא גם של היידרה.
– פינת המלצות הקריאה הלא קבועה: אם בכל זאת מתחשק לכם לראות את פגי והווארד משתפים פעולה, בעיתוי נהדר השבוע מארוול פירסמה את הגיליון הראשון של Operation S.I.N., מיני-סדרה שמתרחשת בתחילת שנות ה-50 ומאחדת את סטארק וקרטר לראשונה מאז המלחמה.

ציון: 4.5

ratings-tv-4-half

פורסם במקור בבלוג "קפה+טלוויזיה"

3 thoughts on “הסוכנת קרטר 1.01-02: עכשיו זה לא הסוף/גשר ותעלה”

  1. אני מסתקרן בגלל שזה מתרחש בעבר הלא ידוע.
    אני חולה על סיפורים כאלו.

    אנחנו יודעים שהיידרה עדיין קיימת. שהווארד והאחרים ימותו בגללם(זולה אמר את זה בחייל החורף), זולה אולי יופיע, והכי חשוב: יש את הסיכוי הקטן שהאנק פים יופיע שמה.

    1. היידרה אחרי המלחמה הייתה קיימת רק מתחת לשטח, ולאחר מכן כחפרפרות בשורות שילד. הם לא חזרו לפעולה עד "חייל החורף", כך שאל תצפה לראות אותה ב-46'.

      הווארד מת בשנות ה-60-70, באותה תקופה הוא ופגי הכירו את האנק פים. פים אולי רק נולד בתקופת "הסוכנת הקרטר", כך שגם אותו אל תצפה לראות עד "אנט מן" (עם פלאשבק להיכרות שלו עם השניים).

השאר תגובה